سازمان تعزیرات در کار ویژهاش یعنی کنترل قیمتها و مقابله با گرانفروشی موفق نبوده است. آخرین مصداق جدی این عدم موفقیت هم ماجرای گرانی خودرو و ناتوانی تعزیرات از مقابله با این گرانی بیضابطه است به گونهای که این بار حتی صدای رئیس قوه قضائیه هم در آمده است. سیدابراهیم رئیسی با اشاره به گزارشهایی که درباره افزایش قیمت خودرو به دستگاه قضایی میرسد، این مسئله را امری غیرقابل قبول دانست و خواستار نظارت همهجانبه مسئولان وزارت صمت، سازمان تعزیزات و سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان در این زمینه شد. رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: «مسئولان باید با انجام وظایف خود و تشدید نظارت، خصوصاً در ایام پایانی سال مانع افزایش کاذب قیمت کالاها شده و اجازه ندهند مردم در این زمینه نگران شوند.»
چرایی عدم موفقیت سازمان تعزیرات در کنترل قیمتها از نگاه برخیها به قانون تعزیرات بازمیگردد. جمال انصاری، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی مهمترین مانع بر سر راه این سازمان را فرآیند قانونگذاری میداند و معتقد است: «قانون سازمان تعزیرات در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و این تلاقی سبب شده است ما در بخشهایی با موانع مجمع روبهرو شویم. ضریب نفوذ این سازمان باید افزایش پیدا کند. متأسفانه ما در حال حاضر مرجع تشکیلدهنده پرونده، مرجع تحقیقکننده پرونده و مرجع اجراکننده احکام نداریم.»
اصلاح قانون تعزیرات موضوعی است که اغلب مسئولان و کارشناسان درباره آن اتفاق نظر دارند. به طور مثال ۱۰ شهریور سال گذشته بود که وزیر دادگستری در گفتوگویی اعلام کرد: «قانون مدنظر (تعزیرات) برای وضعیت عادی کشور پاسخگو بود ولی در شرایط سخت جنگ اقتصادی محدودیتهایی برای مجموعه سازمان تعزیرات حکومتی ایجاد کرده و آنچنان که توقعات مردم است این سازمان امروز نمیتواند به وظیفه خود متناسب با مطالبات بحق مردم جامه عمل بپوشاند، به همین دلیل بسته پیشنهادی برای اصلاح پارهای از قوانین به خاطر تأثیرگذاری بیشتر تعزیرات در جهت استیفای حقوق مردم به صورت جامع و کامل تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.» رئیس مجلس هم از موافقان لزوم بازنگری در قانون تعزیرات است.
عدم موفقیت در برخورد با برخی متخلفان بزرگ!
اسفند ماه سال گذشته، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس و برخی مسئولان سازمان تعزیرات حکومتی ضمن تأکید بر لزوم اصلاح قانون تعزیرات، تصریح کرد: «سازمان تعزیرات حکومتی تاکنون با برخی متخلفان بزرگ برخورد کرده، اما با برخی از این متخلفان هم نتوانسته است برخورد کند.»
از نگاه رئیس مجلس آسیبشناسی اقداماتی که این سازمان تاکنون انجام داده، ضروری است. در مدل کنونی مشخص نیست تا چه میزان موفقیت حاصل شده است به ویژه در حال حاضر که شاهد گرانی و عدم رضایت مردم هستیم.
لاریجانی در این دیدار بیان کرد: «آسیبشناسی کمک میکند تا خلأها در حوزه قانونگذاری، کمبود نیرو، عدم همکاری، تصمیم مشارکتی یا عدم منتصب به قوه قضائیه مشخص شود البته در اینکه مدل قبلی چندان مؤثر نبوده است شکی نیست.»
از نگاه وی ساختار تعزیرات را نیز میتوان اصلاح و آن را به بدنه قوه قضائیه انتصاب کرد، در همین راستا اصلاح قانون نیز امکانپذیر است، زیرا نزدیک به ۲۴سال از عمر سازمانی تعزیرات میگذرد.
محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفتگو با «جوان» ضمن اشاره به اینکه این قانون در کمیسیون قضایی حقوقی مجلس مطرح شده است گفت: «در این کمیسیون اصلاحات لازم و مدنظر سازمان تعزیرات حکومتی روی قانون اعمال شد و مواردی که لازم بود اختیارات سازمان افزایش یابد اصلاحات صورت گرفت. یا مواردی که مانع از کار و اثرگذاری مستقیم سازمان بود در این اصلاحیه لحاظ و برطرف شد.» از نگاه وی اگر این اصلاحات اعمال شده تصویب شود شاهد تحول بزرگی در عملکرد سازمان تعزیرات حکومتی خواهیم بود؛ چراکه اختیارات بیشتری به سازمان داده شده و میتواند در مبارزه با قاچاق کالا و همچنین مبارزه با افزایش افسارگسیخته قیمتها مؤثرتر از قبل عمل کند. وی به شرایط کنونی جامعه و افزایش قیمتها اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر شاهد افزایش بیضابطه قیمتها هستیم و فروشندگان و تولیدکنندگان هر طور دلشان میخواهد قیمتگذاری میکنند و این قیمتها را جا میاندازند و مصرفکننده هم بر اساس نیازش ناگزیر است این کالاها را تهیه کند. از سوی دیگر سازمان تعزیرات هم با محدودیتهای متعددی از نظر امکانات و نیروی انسانی مواجه است و گاهی ناچار است از جاهای دیگر نیرو قرض بگیرد و نیروهایش را اعزام کند تا بتواند نظارتش را تقویت نماید. این مسئله به طور خاص در بازار شب عید اهمیت بیشتری مییابد؛ چراکه با موجی از گرانیهای ساختگی مواجه هستیم که از حالا در بخشهای مختلف شروع شده است.»
بنا بر تأکید پورمختار تا زمانی که قانون اصلاح شود زمان میبرد، اما در این مدت لازم است تا هم سازمان تعزیرات و هم سایر سازمانهای مرتبط همچون بازرسان وزارت صمت، اتاق اصناف و سایر دستگاهها به سازمان کمک کنند و حضور داشته باشند و کار سازمان را تقویت کنند تا بازرسی و نظارت بر بحث گرانی به درستی ساماندهی شود.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا از نگاه شما خلأهای قانونی در کمبود اختیارات سازمان تعزیرات وضعیت آشفته کنونی و عدم موفقیت این سازمان را در گرانیهای حوزههای کلانتر موجب شده یا این ماجرا بهواسطه خلأهای مدیریتی و اجرا نکردن درست قوانین موجود است؟ اینگونه پاسخ داد: «این موضوع از زوایای مختلفی قابل بررسی است. یک وقتهایی سازمان تعزیرات واقعاً نیرو و توان مقابله با تخلفات را ندارد و بازرسی اصناف یا سازمان حمایت هم در این زمینه نقش دارند و اینگونه نیست که سازمان به راحتی و مستقلاً بتواند در این زمینه پاسخگو باشد. تمام بخشهای مرتبط باید کمک کنند و هر کسی کارش را به درستی انجام دهد. سازمان تعزیرات هم وظایف ذاتی خودش را دارد که به اعتقاد من این اراده در سازمان وجود دارد که با اصلاح قانون با پیگیریهای میدانی بتواند اثرگذار باشد.»
حالا، اما قوه قضائیه آمادگی همراهی با سازمان تعزیرات را دارد و از سوی دیگر اصلاحیه قانون تعزیرات هم در راه است؛ اصلاحیهای که بناست تا راه را برای عملکرد این سازمان باز کند. باید دید آیا این سازمان با اصلاح قانون تعزیرات عزم کافی برای کنترل بازار و جلوگیری از گرانیهای یک شبه خودرو، مسکن، بنزین یا سایر کالاهای مورد نیاز مردم را دارد؟
نمای نزدیک
پایهگذاری سازمان تعزیرات حکومتی به همان اوایل انقلاب و سال ۶۲ بازمیگردد. بعد از پیروزی انقلاب با آغاز جنگ تحمیلی بحث تعزیرات حکومتی برای جلوگیری از وقوع تخلفات عدیدهای که در زمینه مسائل اقتصادی اعم از کم فروشی، گرانفروشی، احتکار و مسائلی از این دست با توجه به وضعیت بحرانی کشور در آن زمان رخ میداد پایهریزی شد.
این در حالی است که سازمان تعزیرات در موضوعات کلانتر به شکلی محافظهکارانه عمل کرده است؛ عملکردی که برخی کارشناسان حقوقی دلیل آنرا خلأهای این سازمان میدانند.