×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 26 June , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سنگین‌ترین حمله موشکی حزب‌الله

به گزارش«رهوا».حزب‌الله در بزرگ‌ترین حمله موشکی خود به سرزمین‌های اشغالی، دیروز شمال اسرائیل را به‌مدت بیش از ۳۰ دقیقه مداوم، با ۲۱۵ موشک هدف قرار داد؛ عملیاتی که باعث فعال شدن آژیر هشدار در ۳۲ شهرک صهیونیست‌نشین و آتش‌سوزی گسترده شد. برای اولین بار از سال ۲۰۰۶، طبریا نیز هدف موشک‌های حزب‌الله قرار گرفت.

حزب‌الله لبنان از صبح تا حوالی ظهر دیروز، با بیش از ۲۰۰ موشک که در ساعاتی به‌مدت حدود ۳۰ دقیقه به طور مداوم شلیک آن‌ها ادامه یافت، شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد. در این حمله که بعد از جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ بی‌سابقه بوده، برای اولین بار در جنگ هشت ماهه اخیر، عمق ۵۰ کیلومتری شمال سرزمین‌های اشغالی در اطراف دریاچه طبریا نیز با راکت سنگین هدف قرار گرفت. این حمله حزب‌الله در پاسخ به حمله اسرائیلی‌ها به لبنان انجام شد که در جریان آن طالب عبدالله از فرماندهان بلندپایه حزب‌الله (فرمانده یگان النصر) و سه رزمنده دیگر آن شهید شدند. منابع اسرائیلی ادعا می‌کنند که طالب عبدالله، معروف به حاج ابوطالب، بلندپایه‌ترین فرمانده حزب‌الله است که ظرف هشت ماه گذشته هدف قرار گرفته است. رژیم صهیونیستی ادعا کرده که در جریان پاسخ حزب‌الله به ترور فرمانده ارشد خود، حدود ۹۰ پرتابه را که از لبنان شلیک شده، شناسایی و شماری از آن‌ها را رهگیری کرده است. شمار موشک‌های شلیک شده حزب‌الله بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ موشک گزارش شده، تایمز اسرائیل ۲۱۵ و برخی منابع مانند یدیعوت آحرونوت تعداد موشک‌های شلیک شده را بیش از ۲۰۰ موشک تخمین زده‌اند. حمله دیروز، مناطق مختلف ناحیه موسوم به الجلیل علیا، از جمله «صفد»، «طبریا»، «روش بینا» و چندین شهرک دیگر صهیونیست‌نشین را هدف قرار داد و آژیر‌های خطر در بیش از ۳۲ شهرک صهیونیست‌نشین به صدا درآمدند. خبرنگار المیادین درباره حمله روز چهارشنبه گزارش کرد که موجی از موشک‌ها که از سمت لبنان شلیک شدند، بسیار زیاد بود، به طوری که صدای آژیر‌های هشدار الجلیل متوقف نمی‌شد و صدای انفجار‌هایی نیز در سراسر الجلیل شنیده می‌شد.

 بمانید در پناهگاه
شدت و حجم شلیک موشک‌ها به حدی بود که شورای منطقه‌ای «ماروم الجلیل» از شهرک‌نشینان خواست در نزدیکی پناهگاه‌ها بمانند و منتظر صدور بیانیه جدید باشند. حجم آتش‌سوزی پدید آمده در مناطق الجلیل علیا، اسرائیلی‌ها را مجبور کرد با به‌کارگیری ۲۵ تیم آتش‌نشانی و حمایت هواپیما‌ها برای خاموش کردن آن‌ها تلاش کنند.
حزب‌الله در جریان حملات دیروز، چندین پایگاه اسرائیل را هم هدف قرار داد. حزب‌الله پایگاه «رویسه القرن» در مزارع اشغالی شبعای لبنان، پایگاه «الرمثا» در تپه‌های اشغالی کفرشوبای لبنان، کارخانه صنایع نظامی «بلاسان» متخصص در حفاظت از ماشین‌آلات و خودرو‌های ارتش دشمن، مقر فرماندهی لشکر شمال در پایگاه عین زیتیم، مقر نیرو‌های ذخیره لشکر شمال در پایگاه ذخیره لشکر الجلیل و انبار‌های آن در «عمیعاد»، مقر یگان کنترل هوایی و اداره عملیات هوایی در جهت شمالی پایگاه میرون، پایگاه‌های رامیا و الراهب را هم هدف قرار داده است. رادیو ارتش اسرائیل تأیید کرده که حزب‌الله دو حمله بزرگ به مرون و کریات‌شمونا انجام داده و تصاویری هم از آتش‌سوزی در کوه مرون منتشر شده است.

 هشدار درباره تشدید «کمی و کیفی» حملات
روز سه‌شنبه برای اولین بار منطقه طبریا مورد حمله حزب‌الله قرار گرفته بود، رویکردی که نشان می‌دهد حزب‌الله در حال افزایش گستره حملات خود است. رادیو ارتش اشغالگر در تأیید این خبر گزارش داد حزب‌الله لبنان برای اولین بار از سال ۲۰۰۶ به طبریا موشک شلیک کرده است.
هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله دیروز با اشاره به شهادت طالب سامی عبدالله از قهرمانان جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶، که به گفته وی «یکی از کسانی بود که دشمن صهیونیستی را شکست داد و خوار و ذلیل کرد» گفت: «اگر پیام دشمن این است که عزم ما را برای حمایت و پشتیبانی از غزه سست کند، پس باید بداند که پاسخ حتمی و قطعی ما افزایش کمی و کیفی عملیات‌های‌مان خواهد بود.» برخی ناظران هشدار می‌دهند در صورت گسترش دامنه جنگ، حزب‌الله می‌تواند با تسلیحات خود به مناطق حساس‌تری حمله کند. حییم تومر، رئیس سابق اطلاعات و عملیات موساد گفته که در هر جنگ آینده با حزب‌الله، شهر‌های عکا، طبریا، حیفا و فراتر از آن تا تل‌آویو مانند کریات‌شمونا نابود خواهند شد.
روزنامه عبری‌زبان «یسرائیل هیوم» نوشت: «گای ایال» یکی از افسران امنیتی شورای منطقه جولان اشغالی از روز گذشته حتی نتوانسته پلک روی هم بگذارد، چرا که بیش از ۲۰ شهرک در شمال (اراضی اشغالی) از جمله دو شهرک تخلیه شده «آویویم» و «دوفیف» در حیطه اختیارات گسترده او قرار دارند. این افسر اسرائیلی در گفتگو با یسرائیل‌هیوم گفت: به نظر می‌رسد این شیوه جدید «دشمن» است، آن‌ها آنچه را در حال وقوع است، می‌بینند و می‌شنوند و می‌دانند که به آتش کشیدن شمال (اراضی اشغالی) تأثیرگذارتر است.
ایال اظهار کرد: ما یک شب پر از آتش‌سوزی را پشت سر گذاشتیم و امروز صبح آتش‌سوزی دیگری در جنگل «یرعون» رخ داد، ترس بزرگ‌تر ما گسترش آتش‌سوزی تا ارتفاعات «مِرون» است اگر این ارتفاعات دچار حریق شوند تمامی شهرک‌های الجلیل به خطر می‌افتند.
«یوآو زیتون» تحلیلگر مسائل نظامی رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» نوشت: توانمندی‌هایی که حزب‌الله این روز‌ها از خود نشان می‌دهد و در هفته‌های گذشته نیز شدت یافته، تنها بخش کوچکی از زرادخانه تسلیحات هوایی است که در اختیار دارد، ارتش نیز می‌داند آغاز نبرد با حزب‌الله به احتمال قوی به ویرانی مناطق و آسیب دیدن پایگاه‌های راهبردی آن منجر خواهد شد. «معاریو» نیز به نقل از ارزیابی‌هایی در ارتش این رژیم نوشت: حزب‌الله می‌تواند سامانه‌های پدافند هوایی ما را به چالش بکشد و ده‌ها پهپاد را به صورت همزمان به پرواز درآورد.

حاج ابوطالب که بود؟
«طالب سامی عبدالله» (ملقب به حاج ابوطالب) در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به شهرک «جویا» در جنوب لبنان شهید شد. وی متولد ۱۹۶۹ است و در اوایل دهه ۹۰، برای حمایت از مسلمانان بوسنی به جبهه‌های جنگ در آن کشور شتافت و در کنار علی عزت بگوویچ در دفاع از مسلمانان بوسنی جنگید. او یکی از رهبران تاریخی مقاومت اسلامی لبنان وابسته به حزب‌الله محسوب می‌شود، فرمانده نیرو‌های بخش شرقی بود که از شهرک بنت‌جبیل تا مزارع اشغالی شبعای لبنان امتداد دارد. حاج طالب در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ لبنان علیه اسرائیل هم نقشی کلیدی داشت و رابطه‌ای نزدیک با حاج قاسم سلیمانی، فرمانده شهید سپاه داشت. برخی منابع اسرائیلی مدعی‌اند که او بلندپایه‌ترین فرمانده حزب‌الله است که در جنگ کنونی هدف قرار گرفته است. تصویری کمتر دیده شده از طالب سامی عبدالله از فرماندهان ارشد حزب‌الله در کنار حاج قاسم و سردار قاآنی منتشر شده است. مراسم تشییع این شهید حزب‌الله دیروز عصر در جنوب بیروت برگزار شد.

منبع خبر : جوان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.