به گزارش«رهوا».این هواپیما در حال حاضر در سوخوی، یکی از زیرمجموعه های شرکت United Aircraft Corporation (بخشی از شرکت دولتی روسی Rostec) در حال توسعه است. نسخه مفهومی این هواپیما برای اولین بار در نمایشگاه دوسالانه بین المللی هوا و فضای روسیه (MAKS)در سال ۲۰۲۱ مطرح شد. بعدها در همان سال، یک مدل به صورت بین المللی در نمایشگاه هوایی دبی در امارات متحده عربی به نمایش گذاشته شد. این پروژه که به طور رسمی با نام LTS (هواپیمای تاکتیکی سبک وزن) شناخته می شود، در اوایل توسعه با لقب Checkmate شناخته می شد.
به ادعای AviationWeek، هواپیمای Su – ۷۵ Checkmate برای پرواز در سرعت ماخ ۱.۸ تا برد ۲،۸۰۰ کیلومتر بدون نیاز به سوختگیری مجدد طراحی شده است. حداکثر وزن در هنگام برخاست ۲۶،۰۰۰ کیلوگرم اعلام شده است که شامل ظرفیت حمل بار ۷،۴۰۰ کیلوگرمی می شود. همچنین انتظار می رود که این جت دارای یک رادار آرایه اسکن شده الکترونیکی فعال، یک سیستم شناسایی نوری و رادیویی ۳۶۰ درجه، یک سیستم جمینگ الکترونیکی داخلی، یک سیستم بینایی نوری و یک سیستم ارتباطی برد وسیع باشد. سرگئی چمزوف مدیر اجرایی ارشد Rostec در ماه مه در گفتگو با وبسایت FlightGlobal تایید کرد که این جنگنده همان موتور جنگنده پنهانکار فعلی این شرکت را خواهد داشت و جدول زمانی تولید آن را تایید کرد:
” ما تجهیزات و موتور آنبرد را از نسل پنجم Su – ۵۷ قرض گرفتیم، اما آن ها را دوباره پیکربندی کردیم… ما برنامه هایی برای شروع تولید انبوه در سال ۲۰۲۷ داریم.”
پیش بینی های اولیه، از انجام آزمایش های پرواز تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی خبر می داد. به نظر می رسد این موضوع پس از بروزرسانی طراحی به سال ۲۰۲۴ موکول شده است.
آماده سازی برای تولید
گزارش های متعدد از رسانه های محلی نشان می دهد که تولید بیش از چهار نمونه اولیه در حال حاضر در کارخانه Sukhoi KnAAZ در کومسومولسک اون آمور در جریان است. پرونده های ثبت اختراع در ماه جولای نشان داد که این کانسپت در سه مدل تولید خواهد شد: یک مدل تک سرنشین، یک مدل دو سرنشینه و یک مدل بدون سرنشین. تغییرات در شکل بال و دیگر تغییرات فاش نشده آن را از نسل قبلی خود متمایز کرده و گفته می شود کار بر روی جدیدترین مدل در حال شروع است. براساس بیانیه روستک که به طور گسترده توسط مطبوعات محلی از جمله اسپوتنیک پوشش داده شده، این تغییرات برای جذب مشتریان بیشتر بوده است:
«این امر به طور قابل توجهی رقابت و جذابیت تجاری هواپیماهای تک موتوره بومی را افزایش و خطرات فنی توسعه آن را کاهش داده است… براساس کار انجام شده، طراحی اصلاح شد، که تاریخ اولین پرواز را نیز تنظیم کرد. امروز اسناد طراحی به کارخانه تولید منتقل شده و آماده سازی برای تولید اولین نمونه ها آغاز شده است».
این برنامه در راستای صادرات هواپیما پس از تکمیل آن پیش می رود. روستک در ابتدا برآورد کرد که ۳۰۰ فروند از این هواپیما برای صادرات، در ۱۵ سال آینده تولید خواهد شد. فروش این جنگنده تاکنون اقتصادهای نوظهور در سراسر آسیا و آفریقا را هدف قرار داده است، جایی که قیمت پایین تر آن یک نقطه فروش متمایز به عنوان جایگزینی برای جت های جنگنده گرانقیمت آمریکایی یا اروپایی است. بر اساس گزارش ریانووستی، این هواپیما با قیمت اولیه حدود ۳۰ میلیون دلار عرضه خواهد شد که یک چهارم هزینه ۱۲۰ میلیون دلاری یک اف -۳۵ است.
هیچ کشوری به صورت عمومی سفارش های این هواپیمای روسی را ثبت نکرده است. مذاکرات اولیه از سوی امارات متحده عربی انجام شد و رسانه های دولتی روسیه در ماه ژوئیه گزارش دادند که نیجریه نیز به این جت ابراز علاقه کرده است.