×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بهترین وضعیت خواب برای مبارزه با فشار خون بالا کدام است؟

به گزارش«رهوا».بسیاری از ما با فشار خون بالا زندگی می‌کنیم؛ وضعیتی که پمپاژ بیش از حد خون به دیواره سرخرگ‌ها در صورت عدم درمان می‌تواند به بروز مشکلات جدی در سلامت منجر شود.

پرفشاری خون که به آن پرفشاری شریانی نیز گفته می‌شود، یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای بیماری‌ های قلبی عروقی است. به همین دلیل ضروری است که هر کاری که می‌توانیم برای بهبود این وضعیت انجام دهیم و نحوه خوابیدن ما می‌تواند نقشی حیاتی در این امر ایفا کند.

آپنه خواب اختلالی است که باعث وقفه های متعدد در تنفس می‌شود. این وضعیت مغز را تحریک می‌کند تا خون بیشتری به مناطق کلیدی ازجمله مغز و قلب پمپاژ کند؛ موضوعی که باعث می‌شود فشار بیشتری بر دیواره شریان شما وارد شده و فشار خونتان را بیشتر از حالتی که به‌طور طبیعی نفس می‌کشید افزایش دهد.

افت ناگهانی سطح اکسیژن خون حین وقفه تنفسی در خواب یا همان آپنه خواب باعث افزایش فشار خون و فشار بر سیستم قلبی عروقی می‌شود. به علاوه، ابتلا به آپنه خواب انسدادی (OSA) خطر ابتلا به عوارض فشار خون بالا را در افراد افزایش می‌دهد.

آپنه خواب انسدادی که راه هوایی حلق و بینی و جریان هوا به داخل ریه ها را تا حدودی و یا به‌طور کامل مسدود می‌کند اغلب باعث خروپف و نفس نفس زدن در خواب می‌شود. در آپنه خواب مرکزی (CSA) نیز وقفه های تنفسی به دلیل عدم ارتباط بین مغز و ماهیچه های درگیر در تنفس رخ می‌دهد.

اغلب بزرگسالان بدون اینکه به وضعیتی که در آن قرار می‌گیرند توجه کنند در رختخواب می‌مانند. این قضیه به چنان عادت روتینی تبدیل می‌شود که بسیاری اصلا به اثرات حالت خوابیدن بر سلامت خود فکر نمی‌کنند. اما محققان خواب و پزشکان می‌گویند وضعیت خواب ما مهم است. خوابیدن روی شکم، پشت یا پهلو می‌تواند در خروپف، آپنه خواب، گردن درد، کمر درد و سایر شرایط پزشکی تفاوت ایجاد کند.

 

بهترین حالت خواب کدام است؟

خوابیدن به پهلوی چپ بهترین حالت برای افراد مبتلا به فشار خون بالاست، زیرا فشار خون را بر رگ های خونی که خون را به قلب بازمی‌گردانند کاهش می‌دهد. همچنین کمردرد می‌تواند در بروز بسیاری از اختلالات خواب تاثیر قابل توجهی داشته باشد، بنابراین باید از هرگونه وضعیت خوابی که به این ناحیه فشار وارد می‌کند اجتناب شود. پزشکان می‌گویند دراز کشیدن به پهلو، در حالی که پشتتان تقریبا صاف است می‌تواند به کاهش آپنه خواب کمک کند.

 

از طرفی در کنار رعایت وضعیت خواب مناسب، رعایت رژیم غذایی نیز در اجتناب از عوارض سلامت قلبی عروقی ضروری است. غذاهایی که باید قبل از خواب از آنها پرهیز کنید و در طول روز کمتر مصرف کنید عبارتند از:

غذاهای شور

غذاهای شیرین

گوشت قرمز

الکل

چربی های اشباع شده

غذاهای فراوری شده و از پیش بسته بندی شده

نوشیدنی های شیرین

چاشنی ها و ادویه جات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.