رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه برخی درباره منطق دموکراسی صحبت میکنند گفت: دموکراسی باید منطقی باشد و عادلانه باشد. این همان چیزی است که به آن جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی گفته میشود.
وی ادامه داد: غربیها آمدند چپها را توده خواندند و راستها و لیبرالها را اکثریت مردم دانستند. آنها مظهر خوبی شدند، چون در اکثریت بودند این درحالی است که اسلام اگر رای اکثریت، خلاف عقل و شرع و اخلاق نباشد آن را درست میداند و اگر خلاف عقل و شرع باشد درست نیست.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: اینکه میگویند هرچه عدد بیشتر حاکمیت درست تر؛ از نظامهای توتالیته چگونه بیرون آمد؟ از طریق افکار عمومی و کارکردن بر روی افکار عمومی این موضوع را جا انداختند. یک نگاه قراردادی به پدیدههای طبیعی وجود دارد و یک نگاه توحیدی، نگاه دینی و توحیدی به شروع تمدن الهی است، اینجاست که میگوید پدیدههای طبیعی همانقدر که طبیعی هستند الهی هستند.
ازغدی افزود: ما در یک تمدن همه چیز را از علوم اجتماعی شروع میکنیم و بعد میرسیم به پایان نامه و سمینار و… در واقع میخواهیم مشکلات خود را با مشارکت دانشجویان و اساتید علوم اجتماعی حل کنیم و این بدین معناست که ما مبداء و معاد را قبول نداریم و همه چیز را از وسط میبینیم و قراردادی که نه اول دارد و نه آخر و آن را ساختاری حاصل عمل جمعی بشر میبینیم. همه چیز را معلول علتهای اجتماعی خاص میبینیم که ریشه هرچیزی را در بشر میداند نه در توحید و نسبت آدم با این عالم در آن مشخص نیست.
وی با اشاره به اینکه برخی نمایندگان کارآیی لازم را در دهههای اخیر نداشتهاند گفت: انتخابات پشت انتخابات میشود و باز میبینیم که هیچ چیزی تغییر نمیکند. این لیست و آن لیست میآید و چیزی عوض نمیشود و همچنان قاچاق انجام میشود و نظام بانکی تغییری نمیکند، البته این نگاه که میگوید، چون نماینگان این مجلس یا مجلس قبل کاری نکردهاند دیگر رای نمیدهیم غلط است. در واقع ما به یک مجلس و پارلمانی نیاز داریم که کار قوی انجام دهد و الا عوام فریبی فایدهای ندارد.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: زمان انتخابات زمان شکار است و برخی سرمایه داران (تیپهایی که یکباره پولدار شدهاند) با پول خرج کردن سعی میکنند وارد پارلمانها شوند در حالی که در جامعه اسلامی نباید اینگونه بود کما اینکه سابق بر این در انتخابات برخی پارلمانها دیدیم افراد میگفتند از ما خواسته دومیلیارد بدهیم تا وارد لیست شویم.
وی در ادامه گفت: متاسفانه اغلب اینهایی که نامزد میشوند و رای هم بعضا میآورند از بسیاری مشکلات مردم خبر ندارند و راه حلی برای آن ندارند در حالی که شرط حضور در مجلس هم رای مردم هست و هم عقل! نماینده باید بداند که مشکل مردم چیست و راه حل آن را بداند. مثلا بداند ثبات اقتصادی چگونه بودجود میآید، خصوصی سازی چطور است و چگونه باید آن را مدیریت کرد نه اینکه وقتی از او سوال میکنند راه حل این مشکلات چیست هیچ جوابی ندارد که بدهد.
ازغدی گفت:چهارسال پیش برخی میگفتند امروز تحریمها ترک برداشته و حالا مشخص است که جای دیگری ترک برداشته است. برخی میگفتند چرخ سانتریفیوژ بچرخد و چرخ اقتصاد مردم هم بچرخد. الان باید بپرسیم کو؟ کدام اقتصاد؟ اینها افرادی هستند که هرچیزی را تقصیر نظام میاندازند مثلا میگویند روی موشک مرگ بر آمریکا نوشته بودیم و بد شد برایمان یا اینکه در برجام کم آوردیم تقصیر خودمان بوده است و امثالهم.
این اسناد دانشگاه اظهار کرد:همه حرفهایی که الان علیه آمریکا میزنند را اگر کسی ۴.۵سال پیش به آنها میگفت آن را کاسب تحریم میخواندند. در عالیترین مذاکرات دیپلماسی، در تیم مذاکره کنندگان هستهای یک جاسوس بیرون آمد که هم از آمریکا پول میگرفت و هم از انگلیس. اینهایی که امروز قاسم سلیمانی را از خود میدانند همانهایی هستند که قاسم سلیمانی را در جلسه برای برجام ناراحت کردند، حرفهای او را درست ندانستند و منجر به قهر او از جلسه شدند. هنوز برخی از اینها مدام میگویند نگذاشتند، داشت انجام میشد، ولی نگذاشتند، یا اینکه دنبال این هستند که غرب از آنها مایوس نشود. اینها تا ایران را کت بسته تحویل دشمن ندهند بیخیال نمیشوند.
وی درباره لیستی رای دادن گفت: به وظیفه عمل کردن به این معنا است که اگر کسانی افرادی را میشناسند از لیستهای مختلف رای بدهند و الا لیستی میتوانند رای بدهند. در چارچوب شایستگان رای اکثریت باید رعایت شود. یکی از اعتراضات حضرت امیر به خلیفه سوم این بود چرا فردی که مردم از او راضی نیستند را به عنوان حاکم بخشی میگذاری؟ رضایت مردم در انتخاب حکام مهم است.
وی ادامه داد: اختلاف نظر با رهبری هم جایز است، شرعا و قانونا، اشکالی ندارد فردی نظری دیگری داشته باشد، ولی یک روزی مثل زمان جنگ رهبری نظر میدهد که این کار را باید انجام دهیم در این صورت نباید تخریب کرد. اینکه نظرات با نظرات رهبری مخالف باشد ایرادی ندارد، حتی خود رهبری هم در این باره گفتهاند. اما قوانین حسابش فرق می کند و شما هرجای دنیا بروی خلاف قانون نمینوانی اقدام کنید.در هیچ کشور و نطام سیاسی مخالفان قانون اساسی را اجازه نمیدهند که در رای گیری شرکت کنند.مصونیت قضایی معنی این نیست که هر نماینده هرکاری را دوست دارد انجام دهد