×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آمریکا نمی‌تواند با تحریم در میز مذاکره امتیاز بگیرد

به گزارش«رهوا»، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) ۱۱ تیر ماه در حاشیه نشست بزرگداشت حقوق بشر و کرامت انسانی در گفت‌وگویی با خبرنگاران درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و آنچه در روزهای اخیر بین ایران و جوزپ بورل و طرف آمریکایی در موضوع مذاکره برای رفع تحریم‌ ها رخ داد، اظهار داشت: به یاد دارید که در هفته‌های گذشته در حالی که ما برای مرحله جدیدی از مذاکرات آماده می‌شدیم، به یکباره طرف آمریکایی در اقدامی غیرمنطقی، با هدف امتیاز گرفتن در میز مذاکره، طرح قطعنامه‌ای را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد و قطعنامه‌ای را روی میز گذاشت.

وی توضیح داد: واقعا ما متعجب شدیم از اینکه در حالی که در همان زمان و به کرات در این ایام، دائما از طرف آقای بایدن پیام‌هایی را با واسطه‌ها دریافت می‌کنیم که آمریکا حسن نیت دارد و برای رسیدن به توافق جدی است، اما به یک باره قطعنامه را روی میز آژانس می‌گذارند. ما پاسخ متقابل و قاطع خود را در آن مرحله به طرف آمریکایی دادیم.

جنون اعمال تحریم آمریکا

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در هفته جاری با توجه به اینکه اخیرا آقای بورل هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ابتکاری را ارائه داد و متنی را به همه طرف‌ها شامل ایران، ۱+۴ و آمریکا ارائه کرد و همه طرف‌ها در پایتخت‌ها در حال بررسی این متن و توافق برای جمع شدن دور میز مذاکره و مرحله جدیدی از مذاکره در وین هستیم، روز گذشته (دوشنبه) دهم مرداد ماه شاهد صدور یک قطعنامه جدید از سوی آمریکا بودیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: این اقدامات غیرمنطقی و این بیماری و جنون تحریم‌های بی اثری که بارها بایدن، بلینکن و رابرت مالی به آن اشاره کردند مبنی بر این‌که تحریم‌های حداکثری ترامپ شکست خورده است نیز در ابتدای متنی که بورل هم اخیرا ارائه داد مطرح شد و او به شکست تحریم‌های حداکثری ترامپ اشاره کرده و بعد ایده‌های جمع بندی شده خودش را مطرح کرده است.

وی با اشاره به اذعان مقامات دولت بایدن و بورل به شکست تحریم‌های حداکثری آمریکا، خاطرنشان کرد: اما باز شاهد جنون اعمال تحریم آمریکا که البته فقط نمایش است و تاثیر ملموسی روی زمین ندارد، هستیم.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که ما در پاسخ به این اقدام آمریکا، از شب گذشته و براساس تصمیمی که گرفته شد، نسبت به گازدهی به صدها سانتریفیوژ نسل جدید اقدام کردیم، تصریح کرد: آمریکایی‌ها تصور نکنند با این اقداماتشان می‌توانند در میز مذاکره امتیاز بگیرند.

به گزارش فارس، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی شب گذشته گفت که امروز دستور راه‌اندازی و تزریق گاز به صدها ماشین سانتریفیوژ از جمله ماشین‌های پیشرفته در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی صادر شده و این موضوع قبلا به اطلاع آژانس رسیده است. (اینجا بخوانید)

وزیر خارجه با ذکر این نکته که آمریکا زیاده خواهی‌ها را به کنار بگذارد،‌ گفت: ما اهل مذاکره و منطق هستیم و برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار جدی هستیم، اما اگر طرف آمریکایی بخواهد این مسیر را ادامه دهد، هرگز دست بسته نخواهیم بود.

گفتنی است ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا گفت: در برابر اصرار کاخ سفید به تداوم اعمال تحریم‌ها، واکنش قاطع، محکم و فوری نشان داده و همه تدابیر لازم را برای خنثی کردن آثار سوء احتمالی آن به کار خواهیم گرفت.

به گزارش فارس، وزارت خزانه‌داری آمریکا دوشنبه دهم مرداد ماه ۶ شرکت و یک کشتی را به بهانه ارتباط با ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

درایت لازم رهبران عراق برای حل مشکل داخلی این کشور

امیرعبداللهیان همچنین در موضوع تحولات اخیر عراق نیز خاطرنشان کرد: معتقدیم رهبران عراق از شایستگی و درایت لازم برای حل این مشکلی که در داخل عراق به وجود آمده، برخوردار هستند. با توجه به این‌که هرگونه درگیری داخلی در عراق خط قرمز مقامات عراق است، نقش مهم مرجعیت که همواره در عراق نجات بخش بوده و درایت و انسجام رهبران سیاسی، مهمترین عوامل برای برون رفت از این مشکل کنونی در داخل عراق است.

حکم غیرعادلانه حمید نوری

وی درباره حمید نوری شهروند ایرانی بازداشت شده در سوئد و حکم غیرعادلانه‌ای که برای این شهروند ایرانی در دادگاه سوئد صادر شده نیز بیان کرد: در آخرین تماس تلفنی خودم به وزیر خارجه سوئد گفتم که نباید بر مبنای ادعاهای بی اساس یک گروهک تروریستی فسیل شده به نام گروهک منافقین در کشورتان اقدام کنید و این باید مایه شرمساری غرب و سوئد باشد که مبنای ادعای آن یک جریان تروریستی است که حداقل ۱۷ هزار تن از شهروندان ایرانی را در دهه ۶۰ ترور کردند و به شهادت رساندند.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ما هم در مسیر حقوقی و هم در مسیر سیاسی به پیگیری‌های جدی خودمان برای احقاق حقوق این شهروند ایرانی و سایر اتباع کشورمان که در زندان‌های آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی هستند، ادامه می‌دهیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.