به گزارش«رهوا».رحمانی مردی نیست که به دنبال تصمیمات بزرگ باشد متأسفانه در حال مدیریت سیاسی و روانی صنعت کشور است
محمدرضا سروش، مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا پس از سه ماه حضور دراین شرکت، هفته گذشته برکنار شد. گفته میشود، افزایش قیمت خودرو، خلف وعده خودروسازان در تحویل به موقع خودروهای پیشفروش، تجمع متقاضیان مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرفکننده موجب برکناری سروش از سایپا شد. سازمان حمایت و وزارت صمت در خصوص دلایل برکناری سروش موضع مشخصی نگرفته و به مانورهای پوپولیستی و زدن حرفهای دو پهلو پرداختند.
در اقتصادهای پیشرفته دنیا برای خودرو قیمتگذاری نمیشود و البته انحصار نیز حاکم نیست و این بازار رقابتی است که خودروسازان بینالمللی را وادار به بهبود مستمر کیفیت همراه با کاهش قیمت و ارائه گزینههای متنوع فروش به مشتریان برای خرید میکند. انحصار ۵۰ ساله در صنعت خودروی ایران تنها به سکون و درجا زدن منتهی شده و نتیجهای جز تولید خودروهای ۳۰ سال پیش نداشتهاست. محمدرضا سروش، مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا در گفت و گوی صریح با «تسنیم» از مدیریت سیاسی و روانی صنعت کشور از سوی وزیر صنعت و تجارت پرده برداشته و میگوید: بنده برکنار شدم و تصمیم را هم در وزارتخانه گرفتند و ارجاع مسئله به هیئت مدیره سایپا فرافکنی و با هدف فرار از مسئولیت طرح شد. آقای رحمانی مردی نیست که به دنبال تصمیمات بزرگ باشد و توان آن را ندارد که تصمیمات ریشهای بگیرد و متأسفانه در حال مدیریت سیاسی و روانی صنعت کشور است. درحالیکه صنعت جایی است که باید بهطور تخصصی مدیریت شود و جای سیاسیکاری نیست. با مانورهای سیاسی و پوپولیستی وضعیت صنعت از این هم بدتر خواهد شد و دود آن به چشم همه مردم میرود.
وی با اشاره به افزایش قیمت خودروهای داخلی در هفتههای اخیر میافزاید: در موضوع افزایش قیمت خودرو که خواسته خود وزیر است، در بازیهای سیاسی پیچیده و دنبال کی بود کی بود من نبودم هستند. به این شکل مهندسی سیاسی و روانی شد که گویی محمدرضا سروش سرخود قیمت پراید را افزایش داده و حالا با ورود وزیر و برکناری مدیرعامل سایپا مسئله حل شدهاست. بنده از شما و جناب رحمانی یک سؤال ساده میپرسم، آیا قیمت پراید را قرار است به قیمتهای قبل برگردانید؟ یقین داشته باشید چنین نخواهند کرد و شخص وزیر طرفدار افزایش قیمت خودروهای داخلی است. پس به راحتی نتیجه میگیریم که یک بازی سیاسی با مسئلهای ذاتاً کارشناسی و فنی اتفاق افتادهاست. گله بنده از این وجه ماجرا است که از آن بوی حسننیت به مشام نمیرسد.
سروش در خصوص قیمت پراید و قیمتهای نجومی خودروهای داخلی اظهار میدارد: بنده با سه ماه حضور در سایپا مسئول وضعیت خودروسازی ایران نیستم و باید کسانی که ۴۰ سال در این صنعت حضور داشته و برای آن برنامهریزی کردهاند، جواب دهند که البته وزیر صمت حتی به آنها نزدیک هم نمیشود، چون حمایت سیاسی قوی دارند. تولید یک محصول برای ۳۰ سال قطعاً غیرکارشناسی است و باید محصولات روز را با منطق هزینه- فایده اقتصادی تولید کرد. چیزی که در همه کشورهای خودروساز جهان وجود دارد. بنده که به این مسئله اعتقاد دارم باید برکنار شوم و کسانی که این وضعیت را ایجاد کردهاند باید در آرامش باقی بمانند. آیا این دو گزاره نشان از این دارد که «اصلاحگری» در صنعت خودرو به راه افتادهاست؟
سروش در خصوص چشمانداز صنعت خودرو و اصلاح آن میگوید: در صورت حاکمشدن نگاه فنی و کارشناسی، قطعاً اصلاحپذیر است، اما با نگاه سیاسی فعلی در وزارت صنعت، معدن و تجارت که اصل موضوع را کنار گذاشته و به دنبال مقصرتراشی و فرافکنی هستند، خیر.