×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 23 November , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نگهداری حیوانات خانگی

به گزارش«رهوا».در مسئله‌ی سلامتی نیز وجود حیوان مانند مرغ و کبوتر یا چیزی از این قبیل، نقش مهمی دارد.

 

کبوتر

تاکید زیاد و سفارش فراوان روی کبوتر شده است. در خانه‌ی ائمه(ع) یک یا بیشتر از یک کبوتر بوده است. کبوتر انس اهل خانه است و عمده کاری که کبوتر انجام می‌دهد، شر جن و شیطان را از خانه دفع می‌کند. بال زدن کبوتر مهم است که با یک بار بال زدن، جن و شیاطین را از خانه خارج می‌کند.

در حقیقت درمان جن زدگی است. برای خانه هایی است که جن ساکن است وجود کبوتر ضروری است.

در روایت آمده است که در خانه پیامبر(ص) دو کبوتر قرمز رنگ بوده است که به نظر می‌رسد کبوتر «راعبی» بوده است که بعدا در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

در روایت دیگر آمده است:

لَیْسَ مِنْ‌ بَیْتٍ‌ فِیهِ‌ حَمَامٌ‌ إِلَّا لَمْ یُصِبْ أَهْلَ ذَلِکَ الْبَیْتِ آفَهٌ مِنَ الْجِنِّ إِنَّ سُفَهَاءَ الْجِنِّ یَعْبَثُونَ فِی الْبَیْتِ فَیَعْبَثُونَ بِالْحَمَامِ وَ یَتْرُکُونَ الْإِنْسَان‌[۱]

یعنی خانه ای نیست که در آن کبوتر باشد مگر اینکه اهل خانه از آسیب جن در امان هستند جنیان سفیه که دنبال ایجاد مشکل هستند به کبوترها سرگرم می‌شوند و از اهل خانه غامل می‌شوند.

جن می‌تواند عامل بیماری هایی باشد که امروزه درمان ندارند.

نیازی به بازی با کبوتر نیست و صرف وجود کبوتر باعث ایمنی از آسیب جن می‌شود.

در روایت دیگر آمده است:

إِنَّ حَفِیفَ أَجْنِحَهِ الْحَمَامِ لَیَطْرُدُ الشَّیَاطِین‌[۲]

یعنی صدای بال کبوتر شیاطین را بیرون می‌کند.

در روایت دیگر آمده است:

شَکَا رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص الْوَحْشَهَ فَأَمَرَهُ أَنْ یَتَّخِذَ فِی بَیْتِهِ زَوْجَ‌ حَمَامٍ‌[۳]

یعنی مردی از وحشت به رسول خدا (ص) شکایت کرد پیامبر(ص) به نگهداشتن دو کبوتر در خانه امر کرد.

امروزه افراد زیادی مراجعه می‌کنند و از ترس و وحشت شکایت می‌کنند.

تجربه نشان داده است که اگر یک کبوتر باشد، اجنه خیلی زود آن را می‌کشند ولی اگر دو کبوتر باشد قدرت کشندن آن دو را ندارند.

ظاهرا مراد از یک زوج، نر و ماده است.

در روایت دیگر آمده است:

شَکَا رَجُلٌ إِلَى النَّبِیِّ ص الْوَحْدَهَ فَأَمَرَهُ بِاتِّخَاذِ زَوْجِ حَمَام‌[۴]

یعنی مردی از تنهایی به پیامبر(ص) شکایت کرد پیامبر به نگهداری یک جفت کبوتر امر کرد.

میکروب و ویروسی که در خانه است در صورتیکه کبوتر در خانه باشد، به کبوتر مشغول می‌شود و کاری با انسان نخواهد داشت.

همانطور که امروزه هم می‌گویند، کبوتر سپر بلاء انسان می‌شود.

کبوتر در قفس هم باشد مانعی ندارد، فقط مهم این است که بتواند بال بزند. قفس نباید خیلی کوچک باشد زیرا در روایت خواندیم که صدای بال های کبوتر شیاطین را از خانه دور می‌کند.

میکروب و ویروس با موجود زنده سر و کار دارد، ولی اگر حیوان وجود داشته باشد سراغ حیوان می‌رود. این یکی از رازها است.

زندگی میکروب و ویروس با تغذیه از بدن موجود زنده است و اسباب نابودی موجود زنده را فراهم می‌کند، بنابراین زنده بودن شیطان و میکروب و ویروس، در گرو مرگ حیوان و انسان است و زندگی حیوان و انسان در گرو مرگ میکروب و ویروس است پس امروزه با استریل کردن و مواد آنتی بیوتیک با میکروب و ویروس مقابله می‌کنند و این مقابله در طب اسلامی با گفتن بسم الله و نگهداری کبوتر و امثال این ها اتفاق می‌افتد.

با کنار گذاشتن تعالیم اسلامی، نیاز به آنتی باکتریال ها و آنتی ویروس ها و شوینده های قوی و امثال این ها پیدا کرده ایم و این ها هم به ما آسیب زده است.

 

مراتب کبوتر

بهترین کبوتر، کبوتر«راعبی» است. کبوتر راعبی قرمز رنگ است و پا های آن پر دارد و روی سر آن تاج وجود دارد و زیاد پرواز نمی‌کند و مقداری سنگین است.

خواندیم که کبوتر خانه‌ی پیامبر(ص) قرمز رنگ بوده است.

در نجف و کربلا که بودیم مردم از این نوع کبوتر در خانه ها داشتند.

کبوتر راعبی علاوه بر صدای معمول کبوتر ها، صدای مخصوصی دارند که گفته می‌شود قاتلان امام حسین(ع) را نفرین می‌کند.

در روایت آمده است که در خانه‌ی امام صادق یک کبوتر سبز و کبوتر سیاه وجود داشته است:

رَأَیْتُ فِی مَنْزِلِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع زَوْجَ حَمَامٍ أَمَّا الذَّکَرُ فَإِنَّهُ کَانَ أَخْضَرَ بِهِ شَیْ‌ءٌ مِنَ السَّمْرِ وَ أَمَّا الْأُنْثَى فَسَوْدَاءُ وَ رَأَیْتُهُ یَفُتُّ لَهُمَا الْخُبْزَ وَ هُوَ عَلَى‌ الْخِوَانِ‌ وَ یَقُولُ إِنَّهُمَا لَیَتَحَرَّکَانِ مِنَ اللَّیْلِ وَ یُؤْنِسَانِی وَ مَا مِنِ انْتِفَاضَهٍ یَنْفُضُ بِهَا مِنَ اللَّیْلِ إِلَّا دَفَعَ اللَّهُ بِهَا مَنْ دَخَلَ الْبَیْتَ مِنَ الْأَرْوَاح‌[۵]

یعنی در منزل امام کاظم(ع) یک جفت کبوتر دیدم که نر آن سبز و ماده‌ی آن سیاه بود و امام کاظم(ع) سر سفره برای آن ها نان قرار می‌داد و می‌فرمود این دو در شب حرکت می‌کنند و باعث انس من می‌شوند تکانی که در شب می‌خورند باعث دور کردن ارواح از داخل خانه می‌شوند.

مراد از ارواح جن یا جانداران دیگر مثل شیطان یا مار می‌باشد.

در روایت آمده است:

أَکْثِرُوا مِنَ الدَّوَاجِنِ‌ فِی‌ بُیُوتِکُمْ‌ یَتَشَاغَلْ بِهَا الشَّیَاطِینُ عَنْ صِبْیَانِکُم‌[۶]

یعنی زیاد حیوان خانگی نگهداری زیرا شیاطین به جای بازی با کودکان شما با حیوانات مشغول می‌شوند.

در روایت دیگر آمده است امام صادق(ع) اجازه می‌داد وارد اتاق خواب بشوند زیرا موجب انس می‌شوند و برطرف شدن وحشت می‌شوند.

راوی می‌گویند من مدفوع پرندگان را روی رخت خواب حضرت دیدم.

در روایتی آمده است که به حضرت علی(ع) از وجود جن در خانه شکایت شد، حضرت(ع) به آن خانه آمد و به جنیان گفت یا از خانه خارج بشوید یا در این خانه کبوتر می‌آورم.

«دواجن» به هرنوع حیوان خانگی گفته می‌شود.

 

مرغ و خروس

مستحب است مرغ در خانه باشد. در روایت آمده است صدای خروس نماز است و بال زدن آن رکوع و سجود است.

در روایت آمده است:

فِی الدِّیکِ خَمْسُ خِصَالٍ مِنْ خِصَالِ الْأَنْبِیَاءِ السَّخَاءُ وَ الْقَنَاعَهُ وَ الْمَعْرِفَهُ بِأَوْقَاتِ الصَّلَاهِ وَ کَثْرَهُ الطَّرُوقَهِ وَ الْغَیْرَهُ[۷]

یعنی در خروس پس خصلت انبیاء وجود دارد سخاوت، قناعت، دانستن اوقات نماز، زیاد جماع کردن و غیرت.

مهم این است که میکروب و ویروس مشغول حیوانات می‌شود و کاری به انسان ندارند. حیوانات خانگی آنتی میکروب و آنتی ویروس طبیعی هستند.

در روایت دیگر آمده است:

کَانُوا یُحِبُّونَ أَنْ‌ یَکُونَ‌ فِی‌ الْبَیْتِ‌ الشَّیْ‌ءُ الدَّاجِنُ، مِثْلُ الْحَمَامِ أَوِ الدَّجَاجِ أَوْ الْعَنَاقِ‌، لِیَعْبَثَ بِهِ صِبْیَانُ الْجِنِّ وَ لَا یَعْبَثُونَ بِصِبْیَانِهِم‌[۸]

یعنی ائمه(ع) دوست داشتند در خانه موجود اهلی مانند کبوتر یا مرغ باشد تا بچه های جن با آن ها بازی کنند و کاری به بچه های انسان نداشته باشند.

دجاج جنس است و شامل نر و ماده می‌شود.

در روایت آمده است:

دِیکٌ أَبْیَضُ أَفْرَقُ یَحْرُسُ دُوَیْرَتَهُ وَ سَبْعَ دُوَیْرَاتٍ حَوْلَهُ وَ لَنَفْضَهٌ مِنْ حَمَامٍ مُنَمَّرَهٍ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِ دُیُوکٍ فُرْقٍ بِیضٍ[۹]

خروس سفیدو تاج دار اطراف خانه و هفت محله را نگهبانی می‌کند و یک تکان خوردن کبوتر چند رنگ بهتر از هفت خروس سفید تاج دار است.

«منمره» از «نمر» به معنای پلنگ آمده است. به معنای کبوتر طوق دار یا مانند پلنگ رنگی و خال دار است.

باید بررسی کرد که موقع تکان خوردن کبوتر چه اتفاقی می‌افتد، علم باید خیلی پیشرفت کند تا به این مسائل برسد.

 

فاخته (یاکریم)

در مشهد «موسی کوتقی» گفته می‌شود. در روایات این حیوانات شوم معرفی شده اند. معنای صدای آن ها «فقدتکم فقدتکم» یعنی «بمیری، بمیرید» است.

در روایت آمده است:

دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ص فَقَالَ لِی یَا أَبَا مُحَمَّدٍ اذْهَبْ‌ بِنَا إِلَى إِسْمَاعِیلَ نَعُودُهُ وَ کَانَ شَاکِیاً فَقُمْنَا وَ دَخَلْنَا عَلَى إِسْمَاعِیلَ فَإِذَا فِی مَنْزِلِهِ‌ فَاخِتَهٌ فِی قَفَصٍ تَصِیحُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یَا بُنَیَّ مَا یَدْعُوکَ إِلَى إِمْسَاکِ هَذِهِ الْفَاخِتَهِ أَ وَ مَا عَلِمْتَ أَنَّهَا مَشُومَهٌ أَ وَ مَا تَدْرِی مَا تَقُولُ قَالَ إِسْمَاعِیلُ لَا قَالَ إِنَّمَا تَدْعُو عَلَى أَرْبَابِهَا فَتَقُولُ فَقَدْتُکُمْ فَقَدْتُکُمْ فَأَخْرِجُوهُ[۱۰]

یعنی نزد امام صادق(ع) داخل شدم به من فرمود باهم به خانه ابراهیم(فرزند امام(ع)) برویم و بیمار بود در خانه‌ی او فاخته ای در قفس بود و صدا می‌کرد امام (ع) فرمود چرا فاخته در خانه نگهداری می‌کنی آیا نمی‌دانی شوم است و چه می‌گوید؟ عرض کرد نمی‌دانم فرمود اهل خانه را نفرین می‌کند و می‌گوید بمیرید بمیرید آن را خارج کن.

امام صادق(ع) هر وقت صدای فاخته می‌شنید جواب او را می‌داد:

لَنَفْقِدَنَّکِ‌ قَبْلَ‌ أَنْ‌ تَفْقِدِینَا[۱۱]

یعنی ما تو را از دست بدهیم قبل از اینکه تو ما را از دست بدهی.

حداقل کاری که فاخته می‌کند، بین اهل خانه دشمنی می‌اندازد. نباید در خانه لانه داشته باشد یا تخم یا بچه داشته باشد.

فاخته یک سنخی از کبوترها هستند و ممکن است انواعی داشته باشد و یا اسم های مختلفی داشته باشد.

نشانه‌ی فاخته، ناله کردن آن است.

شاید درباره خوردن فاخته هم نهی داشته باشیم.

 

ورشان

کبوتر چاهی است که از کبوترهای دیگر کوچک تر است و رنگ تیره دارد. شاید بعد از «راعبی» بهترین کبوتر باشد.

در روایت آمده است:

مَنِ اتَّخَذَ فِی‌ بَیْتِهِ‌ طَیْراً، فَلْیَتَّخِذْ وَرَشَاناً؛ فَإِنَّهُ أَکْثَرُ شَیْ‌ءٍ ذَاکِراً لِلَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ أَکْثَرُ تَسْبِیحاً وَ هُوَ طَیْرٌ یُحِبُّنَا أَهْلَ الْبَیْت‌[۱۲]

یعنی کسی که می‌خواهد در خانه پرنده نگهداری کند ورشان نگهداری کند زیرا از همه بیشتر یاد خدا می‌کند و از همه بیشتر تسبیح می‌کند و پرنده ای است که ما اهل بیت(ع) را دوست دارد.

ظاهرا کبوترهای حرم، ورشان هستند.

در روایت دیگر آمده است:

اسْتَهْدَانِی إِسْمَاعِیلُ بْنُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع طَیْراً مِنْ طُیُورِ الْعِرَاقِ فَأَهْدَیْتُ وَرَشَاناً فَدَخَلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فَرَآهُ فَقَالَ إِنَّ الْوَرَشَانَ‌ یَقُولُ‌ بُورِکْتُمْ بُورِکْتُمْ فَأَمْسِکُوهُ[۱۳]

یعنی … ورشان می‌گویند برشما مبارک باد مبارک باد پس آن را نگهدارید.

ورشان، طوسی رنگ است و جسه‌ی کوچک تری نسبت به پرندگان دیگر دارد.

امتیاز «ورشان» این است که اهل بیت(ع) را دوست دارد.

«راعبی» حیوان برائتی است یعنی دشمن اهل بیت(ع) را نفرین می‌کند شاید همه‌ی حیوان ها «ولائی» یعنی دوستدار اهل بیت (ع) باشند ولی حیوان برائتی شاید کم باشد.

جغد، عکس آنچه امروز معروف است که می‌گویند شوم است، بهترین کبوترها است. در روایت آمده است، وقتی امام حسین(ع) به شهادت رسید رفت و ساکن خرابه ها شد.

بعضی از پرندگان شوم هستند، مثلا می‌گویند «مرغ عشق» زیاد خوب نیست.

خواهیم خواند که گوشت کبوتر، بهترین گوشت است و از گوشت گوسفند هم بهتر است.

 

گوسفند

نگهداری گوسفند خصوصا گوسفند شیرده، زیاد سفارش شده است و روایات عجیبی دارد.

در روایت آمده است:

نِعْمَ الْمَالُ‌ الشَّاه[۱۴]

یعنی بهترین مال گوسفند است.

در روایت دیگر آمده است:

إِذَا اتَّخَذَ أَهْلُ الْبَیْتِ الشَّاهَ قَدَّسَتْهُمُ الْمَلَائِکَهُ کُلَّ یَوْمٍ تَقْدِیسِهً قُلْتُ کَیْفَ یَقُولُونَ قَالَ یَقُولُونَ قُدِّسْتُمْ قُدِّسْتُم‌[۱۵]

یعنی هنگامی که خانه‌ی گوسفندی نگهداری کند ملاکه هر روز آن ها را تقدیس و پاک می‌کنند عرض کردم چگونه می‌گویند فرمود می‌گویند پاک باشید پاک باشید

اگر کسی بخواهد فرشته ای اجاره کند تا تقدیس او را در خانه انجام دهد، چقدر حاضر است خرج کند؟ خیلی ارزش دارد که فرشته ای هرروز به خانه بیاید و اهل خانه را طاهر و پاک کند.

بنابراین بهتر است انسان به روستا برود.

در روایت آمده است:

مَا مِنْ أَهْلِ بَیْتٍ یَرُوحُ عَلَیْهِمْ ثَلَاثُونَ‌ شَاهً إِلَّا تَنْزِلُ الْمَلَائِکَهُ تَحْرُسُهُمْ حَتَّى یُصْبِحُوا[۱۶]

یعنی اهل خانه ای نیست که سی گوسفند رفت و آمد داشته باشند مگر اینکه ملائکه از اهل آن خانه حفاظت می‌کنند.

نگهداری از گوسفند، روشی برای جذب و کمک گفرتن از نیروهای علوی و خیر جهان است.

بشر هنوز سراغ این معانی نرفته است. با این امکانات می‌توانند بفهمند وجود گوسفند چه تاثیراتی دارد.

در روایت دیگر آمده است:

امْسَحُوا رُغَامَ الْغَنَمِ وَ صَلُّوا فِی‌ مُرَاحِهَا فَإِنَّهَا دَابَّهٌ مِنْ دَوَابِّ الْجَنَّهِ قَالَ وَ الرُّغَامُ مَا یَخْرُجُ مِنْ أُنُوفِهَا[۱۷]

یعنی آب بینی گوسفندان را پاک کنید و در آغل گوسفند نماز بخوانید زیرا گوسفند از چهارپایان بهشت است …

 

منابع:

[۱] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج۶، ص۵۴۶٫
[۲] من لایحضرالفقیه، شیخ صدوق، ج۳ ص۳۵۰٫
[۳] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج۶، ص۵۴۶٫
[۴] وسائل الشیعه، شیخ حرعاملی، ج۱۱، ص۵۱۷٫
[۵] طب الائمه، ابن سابور الزیات نیسابوری، ص۱۱۱٫
[۶] طب الائمه، ابن سابور الزیات نیسابوری، ص۱۱۲٫
[۷] وسائل الشیعه، شیخ حرعاملی، ج۱۱، ص۵۲۴٫
[۸] قرب الاسناد، حمیری، ص۹۳٫
[۹] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج۶، ص۵۵۰٫
[۱۰] الکافی، کلینی، ط اسلامیه؛ ج۶، ص۵۵۱٫
[۱۱] وسائل الشیعه، شیخ حرعاملی، ج۱۱، ص۵۲۹٫
[۱۲] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج۶، ص۵۵۰٫
[۱۳] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج۶، ص۵۵۱٫
[۱۴] المحاسن، برقِی، ج۲، ص۶۴۰٫
[۱۵] المحاسن، برقی، ج۲، ص۶۴۰٫
[۱۶] المحاسن، برقی، ج۲، ص۶۴۲٫
[۱۷] المحاسن، برقی، ج۲، ص۶۴۲٫

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.