×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۹ خرداد - ۱۳۹۸  
true
false

مجله خبری«رهوا».مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، و روی در خرما یافت می‌شوند. همچنین خرما حاوی ویتامین های مختلف از قبیل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین A و ویتامین K است. خرما یکی از بهترین مواد غذایی با توانایی تنظیم فرآیند گوارش نیز هست و می‌تواند در عرض ۳۰ دقیقهپس از مصرف میزان انرژی را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

جالب است بدانید به میوه نرسیده خرما، «خارَک» یا «خرک» یا «کنگ»می‌گویند و «رطب» نیز مرحله قبل از رسیدگی کامل خرماست که رطوبت بیشتر و قند کمتری نسبت به خرمای کاملا رسیده دارد.

برای آشنایی با خواص و فواید سلامتی خرما از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با روزیاتو همراه باشید.

۱- با خوردن خرما سلامت استخوان‌ها تضمین خواهد شد

بر اساس اظهارات پروفسور جولی رابینسون، استاد دانشگاه ایالتی داکوتای شمالی، خرما حاوی مقدار زیادی بورون است که در سلامت هر چه بیشتر استخوان‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. تحقیقات علمی دیگری نیز ثابت کرده‌اند که خرما حاوی مقدار زیادی مواد معدنی همچون فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیوم است که اغلب در میوه‌های خشک یافت می‌شوند. همه این مواد معدنی و ویتامین‌ها برای مبارزه با انواع بیماری‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مفید هستند.

۲- خرما سیستم گوارش بدن را بهبود می‌بخشد

اگر روزی سه عدد خرما بخورید چه اتفاقی در بدنتان می‌افتد

خرما حاوی فیبر بسیار بالایی است. سیستم گوارش بدن برای انجام فعالیت‌های خود به بهترین نحو به فیبر بالا نیاز دارد. فیبری که به واسطه مصرف روزانه خرما وارد بدن می‌شود، از یبوست پیگشیری کرده و فعالیت‌های روده را افزایش می‌دهد. بر اساس تحقیق علمی منتشر شده در مجله تغذیه بریتانیا، ثابت شده افرادی که روزانه و به صورت منظم خرما مصرف می‌کنند، نسبت به مردم معمولی سیستم هضم و گوارش بسیار بهتری دارند.

۳- خرما از افسردگی پیشگیری می‌کند و باعث از بین رفتن استرس می‌شود

خواص خرما / اگر روزی سه عدد خرما بخورید چه اتفاقی در بدنتان می‌افتد

انواع مختلف خرما حاوی ویتامین B6 است. این ویتامین به بدن کمک می‌کند سروتونین و نوراپى‌نفرین بیشتری تولید کند که سبب بهبود عملکرد مغز می‌شوند. سروتونین به تنظیم و متعادل شدن حالت‌های روحی کمک می‌کند و نوراپى‌نفرین (نورآدرنالین) نیز به مبارزه با استرس می‌پردازد. در نتیجه‌ی همین آزمایش ثابت شده که کمبود ویتامین B6 منجر به افسردگی می‌شود. به این معنی که با مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین می‌توان از سلامت فیزیکی و روحی بیشتری برخوردار بود.

۴- خوردن خرما باعث افزایش انرژی بدن می‌شود

در بالا هم اشاره کردیم که خرما حاوی فیبر، پتاسیم، منیزیوم، انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هاست. به همین خاطر یکی از بهترین میان‌وعده‌ها برای تقویت بدن بشمار می‌رود. فروکتوز و گلوکز خرما انرژی زیادی در بدن تولید می‌کند که برای مدت طولانی‌تری هم دوام دارد.

۵- خرما از بیماری‌ها و مشکلاتی قلبی پیشگیری می‌کند

اگر روزی سه عدد خرما بخورید چه اتفاقی در بدنتان می‌افتد

برخی آزمایشات علمی ثابت کرده‌اند مصرف روزانه خرما از میزان تری‌گلیسیرید خون می‌کاهد و باعث کاهش میزان استرس نیز می‌شود که هر دو آنها از عوامل اصلی بیماری‌های قلبی و سکته هستند. از آنجا که خرما پتاسیم زیادی دارد، میزان قند خون را کاهش می‌دهد و در نتیجه خطر سکته قلبی را به حداقل خواهد رساند.

۶- خرما سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شود

اگر روزی سه عدد خرما بخورید چه اتفاقی در بدنتان می‌افتد

خرما سبب بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن می‌شود و با کاهش میزان باکتری‌های مضر در معده و روده بزرگ تا حد زیادی از خطر ابتلا به سرطان می‌کاهد. یکی از مطالعات علمی صورت گرفته در انجمن غذا و تغذیه آمریکا ثابت کرده اگر فرد هر روز و به طور مداوم خرما میل کند، باکتری‌های مفید در سیستم گوارش او افزایش می‌یابد و از رشد سلول‌های سرطانی پیشگیری خواهد کرد.

۷- خوردن خرما از حساسیت فصلی پیشگیری می‌کند

اگر روزی سه عدد خرما بخورید چه اتفاقی در بدنتان می‌افتد

حساسیت فصلی که به طور مخفف SAR  گفته می‌شود سالانه بالغ بر ۳۰ میلیون نفر را فقط در کشور آمریکا مبتلا می‌کند، اما خوشبختانه با خرما می‌توان از این مشکل پیشگیری کرد. از فواید خرما می‌توان به کاهش نشانه‌های آلرژی‌های فصلی اشاره کرد که به واسطه گوگرد آلی موجود در خود این کار را انجام می‌دهد.

۸- خرما خوردن سبب کاهش وزن می‌شود

از آنجا که خرما حاوی فیبر بالایی است احساس سیری طولانی مدت در فرد ایجاد می‌کند و در نتیجه از مصرف غذاهای اضافی پیشگیری خواهد کرد. این میوه همچنین دارای آنتی‌اکسیدان‌های زیادی همچون فنولیک، آنتوسیانین و کاروتنوئید است. این مواد سبب دفع سموم بدن، بهبود عملکرد سیستم گوارشی و افزایش متابولیسم می‌شود که همگی این موارد در کاهش وزن نقش موثری دارند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true