×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۸ اثر مصرف گوشت گاو چرخ‌ کرده بر بدن

به گزارش«رهوا» شاید بخواهید بدانید وقتی گوشت گاو چرخ شده مصرف می‌کنید، چه چیزی دریافت می‌کنید و در واقع آنچه در بدن شما هنگام مصرف آن اتفاق می‌افتد، چیست؟

۱٫ تقریباً نیمی از پروتئین مورد نیاز روزانه خود را تأمین می‌کنید

یک همبرگر یک‌ چهارم پوندی تهیه شده با نسبت ۸۰ به ۲۰ گوشت گاو (۸۰٪ بدون چربی و ۲۰٪ چربی) حدود ۲۰ گرم پروتئین به بدن می‌دهد، که کمی کمتر از نصف مقدار توصیه شده روزانه است. میزان مصرف پروتئین توصیه شده برای متوسط زنان و مردان کم‌تحرک به ترتیب ۴۶ و ۵۶ گرم است.

پروتئین یک عنصر درشت مغذی است که برای رشد و ترمیم عضله، بافت و استخوان ضروری می‌باشد. این ماده به ساخت هورمون کمک می‌کند و همچنین اکسیژن را به سراسر بدن، از طریق جریان خون، می‌رساند. این ماده می‌تواند یک درشت مغذی مهم برای کنترل وزن باشد زیرا نسبت به کربوهیدرات احساس سیری بیشتری به فرد می‌دهد.

اما همان‌طور که پروتئین برای سلامتی بسیار مهم است، آیا برای بهره بردن از مزایای آن تنها نیاز به گوشت قرمز دارید؟ اصلاً. غلات کامل، سبزیجات و حبوبات نیز همه منابع عالی پروتئین باکیفیت هستند.

۲٫ ممکن است دچار نقرس و سنگ کلیه شوید

مصرف منظم گوشت گاو ممکن است مفاصل و کلیه‌های شما را تحت تأثیر قرار دهد. زمانی که پروتئین حیوانی، به ویژه گوشت قرمز می‌خورید، سطح اسید اوریک بدنتان افزایش پیدا می‌کند. تجمع اسید اوریک در جریان خون می‌تواند باعث تشکیل کریستال در مفاصل (نقرس) شود و به صورت سنگ‌های اوریک در کلیه‌ها ترکیب شود، که هر دو شرایط، بسیار دردناک هستند.

ارتباط بین پروتئین حیوانی و سنگ کلیه به خوبی ثبت شده است. در یک مطالعه نشان داده شد مردانی که روزانه معادل ۴ اونس گوشت گاو بیشتر می‌خوردند، میزان اسید اوریک خونشان تا ۴۸% و احتمال ایجاد سنگ کلیه در آن‌ها تا ۲۵۰% افزایش پیدا کرد.

صندوق جهانی تحقیقات سرطان توصیه می‌کند برای حفظ سلامتی، مصرف را به حدود سه پرس (۱۲ تا ۱۸ اونس) گوشت قرمز فرآوری نشده در هر هفته محدود کنید.

۳٫ کالری زیادی مصرف خواهید کرد

گوشت گاو چرخ‌ کرده کالری قابل‌توجهی را در خود جای می‌دهد. به عنوان مثال یک همبرگر دارای حدود ۱۲۰ گرم گوشت گاو، ۳۲۶ کالری دارد. حال اگر آن را به صورت یک چیزبرگر با بیکن (به علاوه نان و چاشنی) تهیه کنید، خواهید دید که چگونه کالری موجود در آن وعده غذایی می‌تواند به ارزش تقریبی نیم روز برسد.

در خانه، شما می‌توانید غذای گوشتی خود را با انواع کم‌چرب گوشت چرخ‌کرده، مانند گوشت راسته چرخ شده، درست کنید.

۴٫ ممکن است عروق سفت شوند

بر اساس یک بررسی، مصرف یک وعده غذایی تهیه شده با گوشت گاو چرخ شده، ممکن است تأثیر فوری بر روی سیستم قلبی عروقی شما داشته باشد.

بررسی صدها مطالعه نشان داد شواهد بسیاری نشان می‌دهند که یک وعده غذایی حاوی چربی اشباع بالا، با قند زیاد یا بدون آن، باعث التهاب درجه پایین و اختلال عملکرد اندوتلیال می‌شود.

اندوتلیوم لایه نازک رگ‌های خونی است. التهاب به سلول‌های اندوتلیال آسیب می‌زند و باعث می‌شود که انعطاف‌پذیری عروق کمتر شود و فرد مستعد ابتلا به تصلب شرایین و محدود شدن جریان خون، گردد.

اگر نگران محتوای چربی اشباع شده در گوشت گاو چرخ شده هستید، یکی از گزینه‌هایی که باید به آن توجه کنید، انتخاب گوشت گاوهای تغذیه شده با علف است.

گوشت گاو تغذیه شده با علف معمولاً حاوی چربی کمتری نسبت به گوشت گاو تغذیه شده با غلات است، این بدان معنی است که گوشت گاو تغذیه شده با علف حاوی کالری کمتری نیز می‌باشد.

این نوع گوشت همچنین حاوی مقدار بیشتری چربی سالم از جمله امگا ۳ و اسید لینولئیک دوگانه نسبت به گوشت گاو تغذیه شده با غلات است.

۵٫ ممکن است تمرکز دشوارتر باشد

بر اساس یک مطالعه، مصرف یک وعده غذایی حاوی چربی اشباع شده بالا، مانند وعده غذایی تهیه شده از گوشت گاو چرخ شده، چند ساعت قبل از امتحان یا انجام کاری که نیاز به حواس جمعی زیاد دارد، ممکن است مانع توانایی تمرکز شما شود.

محققان گروهی از زنان را به طور تصادفی به دو گروه تقسیم کردند و به یک گروه یک وعده غذایی حاوی چربی‌های اشباع شده و گروه دیگر وعده غذایی سالم حاوی مقادیر کمتر چربی‌های اشباع شده دادند.

کالری هر دو وعده غذایی یکسان بود که به شکل همبرگر فست فودی طراحی شده بود. پنج ساعت بعد، به همه زنان تست‌های مبتنی بر توجه داده شد.

طی چند هفته آینده، گروه‌ها وعده‌های غذایی را تغییر داده و آزمایشات بیشتری را انجام دادند. نتایج نشان داد بعد از خوردن وعده غذایی با چربی اشباع بالا، همه زنان به طور متوسط ۱۱% ضعیف‌تر عمل کردند. علاوه بر این، زمان پاسخ‌دهندگان آزمون نامنظم‌تر بود و آن‌ها کمتر قادر بودند که توجه خود را برای ۱۰ دقیقه کامل بر روی آزمون حفظ کنند.

۶٫ ممکن است استخوان‌های شما آسیب ببینند

گاهی به افرادی که از پوکی استخوان رنج می‌برند توصیه می‌شود مصرف گوشت قرمز را محدود کنند زیرا مصرف بیش از حد پروتئین حیوانی ممکن است کلسیم را از استخوان خارج کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که کاهش مصرف گوشت قرمز و سایر مواد غذایی رژیم غربی، یعنی نوشابه، دانه‌های تصفیه‌شده، غذاهای سرخ‌ شده و دسرها، باعث بهبود تراکم مواد معدنی استخوان می‌شود که می‌تواند خطر شکستگی را کاهش دهد.

۷٫ خوردن مقدار زیادی از آن با سرطان همراه است

در سال ۲۰۱۵ آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که خوردن گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده مانند بیکن با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط دارد.

آن‌ها گوشت قرمز مانند گوشت گاو، گوشت بره و گوشت خوک را به عنوان یک ماده سرطان‌زا در گروه ۲A طبقه‌بندی کردند، به این معنی که احتمالاً باعث سرطان می‌شود.

اگرچه همه افراد گوشت قرمز را به عنوان یک ماده غذایی خطرناک به حساب نمی‌آورند، اما اکثر کارشناسان پزشکی موافق‌اند که پرهیز از خوردن بیش از حد گوشت عاقلانه است.

برای مثال، موسسه تحقیقات سرطان آمریکا توصیه می‌کند گوشت قرمز را فقط به سه پرس در هفته و در کل کمتر از ۱۸ اونس محدود کنید.

۸٫ ممکن است موجب نابودی شما شود

بسیاری از مطالعات ارتباط بین خوردن گوشت قرمز و افزایش خطر بیماری‌های مزمن و مرگ‌ومیر ناشی از آن را نشان داده‌اند.

به عنوان مثال، یک مطالعه بزرگ، داده‌های مربوط به سلامتی و سبک زندگی را در مطالعات بیش از ۱۲۰ هزار زن و مرد برای بیش از ۲۰ سال مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

نتایج منتشرشده، افزایش ۱۲% خطر مرگ‌ومیر کلی برای افرادی که یک وعده گوشت قرمز در روز مصرف می‌کنند و افزایش ۲۰% خطر برای افرادی که گوشت قرمز فرآوری شده مصرف می‌کنند، را نشان داد.

لازم به ذکر است که محققان خاطرنشان کردند مردان و زنانی که گوشت قرمز بیشتری می‌خوردند، مقادیر کمتری از میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌دار مصرف می‌کردند و از نظر جسمی تحرک کمتری داشتند و دارای شاخص توده بدنی بیشتری بودند.

با این حال، مطالعه دیگری در جمعیتی که به سبک زندگی بسیار سالم و خوردن گوشت بسیار کمتر مشهور است، مرگ‌ومیر (به هر علتی) را با مصرف گوشت قرمز مرتبط دانست.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، داده‌های یک گروه مسیحی را که اعضای آن به طور معمول رژیم غذایی کامل می‌خورند، از مصرف الکل خودداری می‌کنند و محصولات حیوانی را محدود کرده‌اند، را تجزیه و تحلیل کرد.

وقتی این گروه با شرکت‌کنندگانی که هیچ گوشت قرمزی مصرف نکرده‌اند، مقایسه شدند، این گروه مسیحی که مصرف کم تا متوسط گوشت قرمز را گزارش کرده‌اند (۹۰٪ شان حدود نیم وعده در روز مصرف می‌کردند)، به طور متوسط خطر مرگ و میر بالا (به هر دلیلی) و همچنین مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی را نشان دادند.

رژیم‌های غذایی دارای چربی اشباع شده با افزایش خطر برای قاتل شماره یک بسیاری از جوامع، یعنی بیماری‌های قلبی همراه است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.