×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۱۰ تغییر بدنی که پیام مهمی درباره سلامت تان دارند

به گزارش«رهوا».در ادامه از نشانه هایی خواهیم گفت که ممکن است از وجود مشکلی بسیار جدی حکایت داشته باشند.

۱- دالبری شدن زبان

در این حالت دور زبان شکلی دالبری پیدا می کند. و این یعنی زبان از اندازه ی فک پایین بزرگ تر شده است. این مشکل معمولاً به دلیل ورم کردن زبان رخ می دهد، مگر اینکه فک مشکلی داشته باشد. چند چیز هست که می تواند علت این ورم باشد و بعضی از آن ها، مثل کم شدن آب بدن، می تواند بدون مراجعه به پزشک برطرف شود.

با این حال، اگر نشانه های دیگری هم دارید، مثل درد، گرفتگی عضلات، ریزش مو، فشار خون پایین و کبودی، ممکن است علت آن اختلال تیروئید باشد.

۲- ظاهر شدن خطوط تیره روی ناخن ها

ناخن ها اغلب حرف های زیادی درباره ی سلامت ما برای گفتن دارند. بعضی افراد به طور طبیعی ناخن های خیلی ضخیم یا نازکی دارند اما اگر متوجه هر تغییری در ساختار یا رنگ ناخن هایتان شدید، باید به پزشک مراجعه کنید. ظاهر شدن خطوط تیره ی عمودی یکی از آن ها است و این خطوط می تواند نشانه ی سرطان پوست باشد. اگر یادتان نیست که به ناخن تان صدمه زده باشید یا هیچ توضیح واضحی برای علت خونریزی ندارید یا نمی دانید علت این خط تیره چیست، باید به یک متخصص مراجعه کنید.

۳- تیره و ضخیم شدن پوست

اگر در قسمت هایی از بدن که پوست تا می خورد، مثل زیر بغل یا گردن، متوجه زرد یا قهوه ای شدن بخش هایی از پوست شدید که کمی هم متورم بود و حالتی مخملی داشت، به آن بی اعتنا نباشید. چون ممکن است نشانه ی مقاومت انسولینی باشد و باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. در این حالت بدن آنگونه که باید به انسولین واکنش نشان نمی دهد و این امر ممکن است منجر به ابتلا به دیابت نوع دو شود.

۴- جوش فک و گونه

در زیر پوست، غدد ریز زیادی وجود دارد که از آن ها چربی طبیعی تولید می شود تا پوست در شرایط خوبی باقی بماند و این چربی ها از طریق منافذ پوست به بیرون راه پیدا می کنند. وقتی، به دلایلی، این غدد بیش از آنچه که پوست قادر به کنترلش باشد چربی تولید کنند، منافذ مسدود می شوند. برای زنان، جوش زدن در طول فک می تواند نشانه ی به هم خوردن هورمون ها باشد؛ وقتی از هورمون جنسی مردانه تستوسترون بیش از حد تولید می شود، غدد چربی تحریک می شوند.

۵- ریزش ابرو

یکی از عوارض طبیعی بالا رفتن سن، ریزش موها است اما ریزش ابروها می تواند نشانه ی کم کاری تیروئید، نوع مشکل تیروئیدی باشد. اگر غده تیروئید به درستی کار نکند، ممکن است هورمون خاصی را بیش از حد یا کمتر از آنچه که باید تولید کند که هر دو حالت باعث ریزش موهای بدن می شود. ما همواره در حال از دست دادن موهای خود هستیم و این فرآیندی طبیعی است. اما باید با رشد دوباره، موهای جدیدی جایگزین آن ها شود. برهم خوردن تعادل هورمونی، رشد موهای جدید از ریشه را تحت تأثیر قرار می دهد و موهایی که می ریزند جایگزین نمی شوند.

۶- جوشی که خوب نمی شود

همه ی ما گاهی جوش می زنیم. بعضی هایمان خوش شانس تر از بقیه هستیم، اما مسدود شدن منافذ پوست باعث جوش می شود. با این حال، اگر جوش کوچکی زده اید که هفته ها است خوب نشده و به راحتی شروع به خونریزی می کند، باید به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است نشانه ی سرطان سلول بازال باشد. گرچه ترسناک به نظر می رسد، اما این نوع سرطان پوست کمترین خطر را دارد چون سرعت پیشرفت بسیار پایینی دارد و می تواند نسبتاً سریع درمان شود، به خصوص اگر زود تشخیص داده شود.

۷- رشد غیر معمول مو در زنان

اگر با رشد یکباره ی مو در بخش هایی از بدن که برای خانم ها معمول نیست، مثل لب ها، دور چانه یا زیر ناف مواجه شدید، این امر می تواند نشانه ی تنبلی تخمدان باشد. در این حالت بر اثر بر هم خوردن تعادل هورمون ها، تخمدان ها بزرگ می شود. به خاطر داشته باشید که ژنتیک هم می تواند علت این مسأله باشد، بنابراین ابتدا ببینید سابقه ی خانوادگی دارد یا خیر.

۸- درد انگشتان

کلفت و حساس شدن انگشتان می تواند نشانه ی سرطان ریه، کلیه، یا سینه باشد. تومورها وقتی رشد می کنند، سیگنال هایی به جریان خون می فرستند که می تواند باعث گسترش سلول های سرطانی به استخوان ها می شود که انگشتان هم مشمول آن می شود و این امر باعث درد می شود. اگر انگشتان تان کلفت شده و ورم کرده اند، باید به پزشک به مراجعه کنید.

۹- زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها

زرد شدن پوست یا سفیدی چشم ها یک نشانه ی پوستی رایج مشکلات کبدی است. چشم ها معمولاً بر انباشت یک ماده شیمایی به نام بیلی روبین در خون زرد می شوند. به محض اینکه متوجه این تغییر شدید باید به پزشک مراجعه کنید چون تشخیص زودهنگام می تواند مانع از بروز مشکلات جدی شود.

۱۰- سیاهی زیر چشم ها

معمولاً نامناسب بودن سبک زندگی باعث سیاه شدن زیر چشم ها می شود. وقتی به اندازه ی کافی نمی خوابیم، رژیم غذایی نامناسبی در پیش گرفته ایم یا سبک زندگی ناسالمی داریم، بافت چربی دور چشم ها دستخوش تغییر و پوست نازک تر می شود. گرچه این لکه های تیره معمولاً نیازی به رسیدگی پزشکی نداردن، اما به شما می گویند که باید بیشتر از خودتان مراقبت کنید.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.