×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گیاهان آپارتمانی که هوا را خنک می کنند

به گزارش«رهوا».در ادامه با گیاهان آپارتمانی ای آشنا خواهیم شد که محیط خانه را هم زیبا می کنند هم خنک.

۱- کائوچو / Rubber tree

این گیاه از طریق ریشه های خود آب جذب می کند و سپس از طریق منافذ پشت برگ هایش رطوبت پس می دهد. برگ های این گیاه هر چه بیشتر و بزرگ تر باشد، رطوبت بیشتری از آن منتشر خواهد شد.

این گیاه را بهتر است در نزدیکی سایه قرار دهید. کائوچو به نور زیادی نیاز داشته و تحمل چند ساعتی در روز تابش مستقیم نور خورشید را دارد، به شرط آنکه نور شدید نباشد. در آب دادن به آن هم زیاده روی نکنید. وقتی به آن آب دهید که خاکش تقریباً خشک شده باشد.

۲- سرخس بوستون / Boston fern

سرخس بوستون گیاه آپارتمانی پرطرفداری است و اغلب در گلدان های سقفی یا موارد مشابه نگهداری می شود. این گیاه می تواند فرمالدهید، زایلین و تولوئن را از هوا جذب می کند. گرچه سرخس در فضای باز سایه ی کامل یا نیمه کامل را ترجیح می دهد، اما در فضای بسته در سایه رشد نمی کند و بهترین پاسخ را به نور زیاد فیلتر شده دارد. این گیاه به آب زیاد، خاک باکیفیت و فضای زیاد برای رشد نیاز دارد.

۳- زبان مادر شوهر / Sansevieria trifasciata

گیاه سانسوریا تریفاسکیاتا که به زبان مادر شوهر هم معروف است از توانایی تصفیه هوا برخوردار است و دمای محیط را تنظیم می کند، به خصوص شب ها که منافذ بسیار ریز برگ هایش برای پس دادن رطوبت باز می شوند.

این گیاه در برابر شرایط نامساعد محیطی، مثل هوای خشک و گرم، کمبود آب و نور کم، بسیار مقاوم است. توصیه می شود به این گیاه تنها زمانی آب دهید که خاک آن خشک شده باشد.

۴- پوتوس / Pothos

این گیاه از توانایی تنظیم دما و همینطور حذف آلاینده های درون هوای فضاهای بسته مانند فرمالدهید، زایلین و بنزن برخوردار است.

طول پوتوس با مراقبت مناسب می تواند به چندین متر برسد. با فراهم کردن نور غیر مستقیم و متوسط به بهترین نتیجه دست خواهید یافت. این گیاه نور شدید را تحمل می کند اما تابش مستقیم نور خورشید به مدت طولانی باعث سوختن برگ های آن می شود. به طور کلی پوتوس وقتی به آب نیاز دارد که خاک آن با لمس دست خشک به نظر آید.

۵- گیاه گندمی / Ribbon plant

گیاه گندمی یا عنکبوتی می تواند کیفیت هوا را بهبود ببخشد و با جذب فوری گرما دمای محیط را متعادل کند.

بهترین شرایط برای این گیاه حضور در فضایی بسته با نور مناسب است، اما نور خورشید نباید به صورت مستقیم به آن بتابد. میزان رطوبت گیاه باید ثابت باشد: در ماه های گرم سال دو بار در هفته آن را آب دهید. در ماه های سرد سال هم یک بار در هفته یا هر ده روز یک بار کافی است.

۶- فیکوس بنجامین / Weeping fig

فیکوس بنجامین یا انجیر برگ ریز یکی از معدود درختانی است که در فضای بسته رشد می کند. این گیاه به حفظ رطوبت و تازگی هوا کمک می کند و هوای خانه را از سموم رایج در آن پاک می کند. این درخت در محیط آفتابی و پرنور رشد خوبی دارد. فیکوس بنجامین تابستان ها به مقدار متوسطی آب نیاز دارد و در زمستان همین که نگذارید خشک شود کافی است.

۷- آلوئه ورا / Aloe vera

آلوئه ورا که با کاربردهای زیبایی و پزشکی اش شناخته می شود، بهترین گزینه برای تازه کردن هوای محیط است چون می تواند دمای هوا را تنظیم کند.

نگهداری از گیاه آلوئه ورا بسیار ساده است چون به مراقبت کمی نیاز دارد. شما می توانید تنها وقت هایی که خاک آن خشک یا اندکی ترک خورده به نظر می رسد، به این گیاه آب دهید. در زمستان بیشتر از یک بار در ماه به آن آب ندهید. این گیاه به نور زیادی نیاز دارد بنابراین باید آن را جایی مثل نزدیک پنجره نگه دارید که بیشترین نور آفتاب به آن برسد.

۸- اسپاتی فیلوم / Peace lily

اسپاتی فیلوم یا گیاه صلح می تواند رطوبت اضافه ی هوا را جذب و به این ترتیب دمای هوا را متعادل کند. برای گرفتن بهترین نتیجه آن را در یک مکان گرم، به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. این گیاه را با آب مقطر یا آب باران آبیاری کنید تا خاک آن مرطوب باقی بماند. می توانید یک اسپری آبپاش را پر کنید و با آن هر روز به گیاه خود آب دهید.

۹- نخل اریکا / Areca palm

نخل اریکا یکی از توانمندترین گیاهان در تصفیه هوا است چون سطح فرمالدهید و بنزن درون هوای محیط را به میزان چشمگیری کاهش می دهد. این گیاه برای زندگی در شرایط مناسب به سایه ی کامل یا نیمه کامل نیاز دارد و اگر نور کافی به آن نرسد ضعیف می شود.

یک نخل اریکای دو متری در عرض ۲۴ ساعت یک لیتر آب از طریق برگ هایش رطوبت پس می دهد، بنابراین به توجه زیادی نیاز دارد. توپ ریشه ای گیاه (خاک دور ریشه ها) همیشه باید مرطوب باشد اما نه بیش از اندازه.

۱۰- آگلونما / Aglaonema

مراقبت از آگلونما یا نخشید کار ساده ای است و این گیاه به نور متوسط نیاز دارد. ارتفاع این گیاه به طور کلی به کمتر از نیم متر می رسد. آگلونما به پاک شدن هوای خانه از سموم مضر کمک می کند و در عین حال به هوای داخل رطوبت می بخشد و دمای هوا را کاهش می دهد. انواع زیادی از این گیاه با برگ های گوناگون وجود دارد. اگر هدف تان خنک کردن محیط است، نوعی را انتخاب کنید که برگ های زیادی داشته باشد. به خاطر داشته باشید که برگ های این گیاه حاوی ماده ی محرکی است که می تواند برای حیوانات خانگی سمی باشد.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.