×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بایدن:گمانه زنی درباره نتایج مذاکرات وین با ایران زود است

به گزارش«رهوا».رئیس جمهور آمریکا به افزایش سطح غنی سازی اورانیوم از سوی ایران به ۶۰ درصد واکنش نشان داد.

«جو بایدن» در نشست خبری مشترک با «یوشیهیدی سوگا» نخست وزیر ژاپن که جمعه شب در کاخ سفید برگزار شد، گفت: طرح ایران برای غنی سازی اورانیوم به میزان ۶۰ درصد مفید نیست.

وی همچنین با بیان اینکه هرگونه گمانه زنی پیرامون نتایج مذاکرات یمن زود است در عین حال نسبت به شرکت ایران در روند مذاکرات برای احیای برجام ابراز امیدواری کرد.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید هم روز جمعه بدون اشاره به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توسط کشورش و انفعال اروپا در قبال تعهدات خود در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران گفت: اقدام ایران در غنی‌سازی ۶۰ درصدی را جدی می‌گیریم.

سخنگوی کاخ سفید در این باره مدعی شد: ما گام تحریک آمیز ایران را برای غنی سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد را جدی می‌گیریم. اقدام اخیر ایران، جدیت این کشور در مذاکره را زیر سوال می‌برد و طرف‌های توافق هسته‌ای باید آن را رد کنند!

گفتنی است روز سه شنبه ۲۴ فروردین ماه «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران که به وین سفر کرده است، از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد و گفت که هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.

به گزارش مهر، ایران روز پنجم اسفند سال گذشته اعلام کرد که مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی، در اعتراض به تداوم تحریم‌های آمریکا و اجرا نشدن مفاد برجام از سوی طرف اروپایی، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند و دیگر اجازه نظارت‌های فراپادمانی را به بازرسان نخواهد داد.

از سوی دیگر، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از لحظه ورود به کاخ سفید در ۲۰ ژانویه (اول بهمن)، عملاً هیچ گام محسوسی در راستای بازگشت به برجام برنداشته و به انجام چند اقدام عوام فریبانه کفایت کرده است؛ حال آنکه او موظف به جبران اشتباه دولت قبلی واشنگتن در خصوص برجام است.

توافقنامه هسته‌ای ایران با نام رسمی «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در سال ۲۰۱۵ به امضای ایران و گروه ۱+۵ (ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و اتحادیه اروپا رسید.

طبق این توافقنامه، ایران مجاز به غنی سازی اورانیوم تا غنای ۳.۶۷ درصد است و در ازای آن، سایر طرف‌های امضاکننده این توافق ملزم به لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شدند.

به رغم رضایت تمام طرف‌ها از مفاد این توافقنامه، دولت ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در ۸ ماه می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ماه سال ۹۷) به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره وضع کرد که این اقدام واشنگتن در کنار انفعال طرف‌های اروپایی و عدم اقدام مستقلانه آنها در جهت جبران پیامدهای این خروج، مقامات تهران را واداشت تا طبق مادتین ۲۶ و ۳۶ برجام در روندی گام به گام تعهدات برجامی خود را کاهش دهند.

دولت جدید آمریکا در تلاش است تا وانمود کند به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران موسوم به برجام است؛ اما در عمل به بهانه‌های مختلف از انجام این کار سرباز می‌زند.

گفتنی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده بود که تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعلیق اجرای پروتکل الحاقی کاملاً مطابق با متن برجام بوده و این تصمیم در راستای ادامه نقض توافق هسته‌ای از سوی آمریکا و انفعال سه کشور اروپاییِ متعهد در برجام در عمل به تعهداتشان صورت گرفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.