×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشور نیازمند حاکمیت یک مدیریت قوی و ضد فساد است

به گزارش«رهوا». پخش زنده و مستقیم سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب لحظاتی پیش از شبکه‌های صداوسیما، سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد.

نوروز امسال نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مشهد سفر نکردند و مراسم سخنرانی نوروزی که هر سال در روز اول سال نو و در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شد، به علت توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از گسترش کرونا در مشهد مقدس برگزار نشد.

محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی به شرح زیر است:

– مجددا به همه ملت عزیز ایران سال نو را تبریک عرض می کنم و از خداوند متعال برای همه آنها سال پر برکت و نیک فرجامی را مسئلت می کنم.

– وارد سال ۱۴۰۰ شدیم و با نگاه عرفی که نگاه می کنیم ورودی به قرن جدید محسوب می شود ولو اینکه به لحاظ دقت محاساباتی اینگونه نباشد اما عرفا می گویند وارد قرن جدید شدیم.

– یک مقایسه کوچک و پر معنا با هنگام ورود کشور در قرن قبلی یعنی ۱۳۰۰ اگر داشته باشیم در ۱۳۰۰ آغاز دیکتاتوری وابسته رضاخان بود که در واقع کودتای انگلیسی به وسیله و بدست رضاخان با حکمرانی وابسته و دیکتاتوری و انگلیسی در کشور بود.

– امسال ورود در ۱۴۰۰ سال انتخابات است یعنی حکمرانی مبتنی بر استقلال و آرای مردم بر اتکا.

– اگر جهش تولید در سال ۱۴۰۰ با جدیت دنبال شود یقینا تحولی در اقتصاد به وجود خواهد آمد

– مبارزه با فساد مسئله خیلی مهمی است باید کانال ها و مجاری فساد بسته شود که به معنای اصلاح نظام بانکی و کمرگ است

– به خاطر نابسمانی هایی که در بحث اقتصاد و معیشت مردم وجود دارد، بعضی‌ها منفی‌بافی و آیه یاس می خوانند که هیچ کاری نمی توان کرد و عمدتا در تبلیغات خارجی مطبوعات و فضالی مجازی وجود دارد و کل راه را بن بست نشان می دهند، به هیچ وجه اینگونه نیست.

– اقتصاد ما با ظرفیت و قابلیت هایی که در داخل دارد یکی از شکوفاترین اقتصاد دنیا می تواند باشد.

– یک کمک عمده برای تولید این است که قدرت خرید مردم بالا رود اگر تولید شد و تقاضای مردمی وجود نداشت تولید شکست می خورد.

– کمک به قطع دست واسطه ها یکی دیگر از مسائل مهم است چرا که واسطه ها قیمت ها را بالا می برند تولید کننده و مصرف کننده صدمه می بینند که اگر دست واسطه های بی مورد قطع شود کمک زیادی به تولید خواهد شد و اگر این کار در سال ۱۴۰۰ با جدیت پیگیری شود تحولی در امر اقتصاد ایجاد می شود.

– یک فهرست نسبتا طولانی‌ای از کالاهایی که در آنها افزایش تولید داشتیم در اختیار من قرار گرفته که البته من آن فهرست را به‌تمامه نمیخوانم. عمدتاً لوازم خانگی که رشد زیادی کرد. لاستیک خودرو، آلومینیوم، پتروشیمی، فولاد و امثال اینها کالاهایی است که در سال ۹۹ واقعا پیشرفت کرد و رشد کرد.

– همین بایستی ادامه پیدا کند. این حرکت تولیدی در کشور بایستی ادامه پیدا کند و موانع تولید از سر راه تولید برداشته شود.

– ما ظرفیت ها و امکانات زیادی داریم و مسئولان ذی ربط می توانند با همت بالا این مسائل را حل کنند اما شرط آن این است یک مدیریت قوی و ضد فساد بر کشور حاکم باشد و یک برنامه جامع اقتصادی هم باید باشد و در این صورت می توان از این ظرفیت ها استفاده کرد.  همین الان به نظر کارشناسان اقتصادی بانک جهانی اقتصاد ایران در میان اقتصادهای برتر دنیا در رتبه ۱۸ ام است.

– رفع مشکلات احتیاج به همراهی و همدلی مردم دارد و هر کار که مردنم وارد شوند قطعا در آن گشایش بوجود می آید. در مسئله سرمایه‌گزاری برای تولید مردم می توانند نقش ایفا کنند.

– خیریه های مردمی و نهادهای مردمی باید برنامه ریزی کنند تا هرکس بدانند با سرمایه کم  میتوان به تولید کشور کمک کرد و گاهی می توان یک خانواده روستایی را با چند راس دام و یک خانواده روستایی را با یک دستگاه بافندگی خودکفا کرد.

– محاصره اقتصادی و تحریم یکی از جنایت های بزرگ دولت هاست و نباید به آن به شکل سیاسی و دیپلماتیک نگاه کرد.

– اینکه یک ملتی را طوری تحریم کنند که نتواند دارو و ابزار پزشکی وارد کند جنایت است  و این جنایت از کشوری مثل آمریکا برمی‌آید. تحریم برای کشور ما که جنایت بود ولی یک منافعی هم داشت که توانست این تهدید را به فرصت تبدیل کند. جوان‌های پرتلاش ما همت کردند و در بعضی از بخش هایی که کالاها وابسته به خارج بود، کشور را از خارج بی نیاز کردند و این ایجاد فناوری در داخل کشور است.

– ما در مقابله با تحریم دو راه می توانیم برویم. یکی اینکه به سمت تحریم کننده برویم و از او خواهش کنیم که این تحریم را کم کند یا بردارد و او هم چند خواسته استکباری روی میز بگذرارد که راه ذلت، انحطاط و عقب‌ماندگی هست. یک راه هم این این است که نیروی داخلی خودمان را فعال کنیم و کالای تحریمی را در داخل تولید کنیم و وقتی طرف مقابل دید کالا در داخل تولید می شود به دست و پا می‌افتد و این موجب می شود تحریم یا برداشته و لغو و با بی اثر شود.

– تولید واکسن از راه های مختلف مایه آبرو برای کشور شده است و برخی تحلیلگران با انصاف خارجی این را تحسین می کنند.

– مسئولین اقتصاد کشور را به رفع تحریم گره نزنند و معطل و پا در هوا در انتظار تصمیم‌گیری دیگران نگذارند.

– باید تلاش کنیم کشور را قوی کنیم؛ این شعار ایران قوی یک شعار عمومی است هر کسی که بنده را قبول ندارد، شعار ایران قوی را قبول دارد. مسلما ایران قوی بهتر از ایران ضعیف و ناتوان و توسری خور است.

– این قوت را ملت به ایران می بخشد و حضور ملت هم اصل مشارکت و اندازه مشارکت بر قوت ملی تاثیر دارد. ملت عزیز بداند دستگاه های جاسوسی و اطلاعاتی کشورهایی مثل آمریکا و رژیم صهیونیستی از چندی پیش نه حالا تلاش می کنند انتخابات خرداد را بی رونق کنند. یا برگزار کنندگان را متهم می کنند که انتخابات مهندسی شده یا شورای نگهبان را متهم می کنند یا مردم را دلسرد می کنند که اثری بر اوضاع ندارد و چرا خود را خسته می کنید با شدت تمام و از فضای مجازی حداکثر استفاده می شود.

– متاسفانه رعایت های لازم بر فضای مجازی علی رغم تاکیدی که من کردم نمی شود و بعضی اوقات ول است. اینکه فضای مجازی را ول کنیم افتخار ندارد بلکه باید مدیریت کرد نباید این فضای مجازی را در اختیار دشمن قرار داد.

– مهمترین و موثرترین مدیریت کشور ریاست جمهوری است. بعضی ها چند سالی است که می گویند رئیس جمهور اختیار ندارد تدارکچی است و ۱۰ یا ۱۵ درصد اختیار دارد یا از روی بی مسئولیتی از روی بی اطلاعی و یا خدایی نکرده غرض ورزی گفته میشود. رئیس جمهور یکی از پرمشغله ترین و پر مسئولیت ترین دستگاه‌ها است.

– همه مراکز مدیریتی کشور تقریبا در اختیار رئیس جمهور است. هزاران مدیریت در اختیار رئیس قوه مجریه است. همه بودجه مصوب کشور در اختیار رئیس جمهور است معاون برنامه و بودجه معاون رئیس جمهور است. اختیارات حکومتی کشور در اختیار رئیس جمهور است و مدیریت های دیگر در جنب قوه مجریه چیزی نیستند.

– رای بنده با رای یک پسر ۱۵ الی ۱۶ ساله یک اندازه وزن دارد. مطلبی به داوطلبان عرض می کنم الان مدتی است که افرادی پی در پی اعلام می کنند؛ انتظار داریم سنگینی کار را بدانید و بدانید چه چیزی و بار سنگینی را بر دوش می‌گیرید؛ اگر می‌دانید می توانید به کارزار انتخابات وارد بشوید. اول مشکلات و مسائل کشور که صدها مورد است که ده های آن جزو مسائل اساسی است بشناسید و بدانید مشکل کشور چیست و برای حل آن برنامه و راه حل ولو اجمالی داشته باشید.

– داوطلبان ریاست جمهوری اقتصاد را بشناسند رشد سرمایه گذاری، تقویت پول ملی و تورم از این دسته است. مسئله امنیت کشور بسیار مهم است. موضوع آسیب های اجتماعی نیز مهم است. رو به رو شدن با مسائل پیچیده دنیا و مسئله بسیار مهم فرهنگ را باید بدانند که در کشور چه خبر است چه انتظاری است و چه کارهایی باید انجام شود. اگر می توانید این بار سنگین را بدوش بگیرید.

– یک نکته خطاب به آحاد مردم است که خصوصیات یک رئیس جمهور مطلوب را بیان می‌کنم و ببنید این است یا خیر. رئیس جمهور با کفایت دارای مدیریت باشد با ایمان باشد به آدم بی ایمان نباید اعتماد کرد چون بی ایمان یک وقتی کشور و مردم را می فروشد. رئیس جمهور باید عدالت خواه و با فساد مبارزه کند.

– دارای عملکرد انقلابی و جهادی باشد با عملکرد اتوکشیده نمی توان کار کرد چرا که برای مسائل کشور عملکرد جهادی و انقلابی لازم است. به ظرفیت ‌های داخلی معتقد باشد. به جوانان معتقد باشند و به جوان ها به عنوان حرکت پیشرفت کشور اعتقاد داشته باشند. هر جایی که جوان‌ها وارد می شوند اینگونه است و گره‌های سخت را باز و مشکل گشایی می کنند.

رئیس جمهور باید مردمی و امیدوار و مایوس و بدبین نباشد و اگر رئیس جمهوری با این خصوصیات باشد می تواند کشور را به نقطه مطلوب برساند.

– ملت عزیزمان انتخابات را نماد وحدت ملی قرار دهند، نماد دودستگی، دو قطبی‌گری و تفرقه قرار ندهند. این تقسیمات غلط چپ و راست کنار بگذارید. آنچه که مهم است آینده نسل، کشور و نظام با عزت اسلامی در کشور است و به معنای واقعی کلمه در کنار هم باشد. اختلاف سلیقه، بینش سیاسی، قومیت ها و مذاهب هیچ اشکالی ندارد اما نباید وحدت ملی را بهم بزند و کشور را دو قطبی کند.

– شعار فشار حداکثری امریکا شکست خورد؛ آن احمق قبلی سیاست فشار حداکثری را برای این طراحی کرده بود که ایران را در موضع ضعف قرار دهد تا ایران پای میز مذاکره بیاید و خواسته‌های مستکبرانه را بر ایران ضعیف تحمیل کند که با آن افتضاح گم و گور شد که هم خود مفتضح شد و هم کشورش و ایران اسلامی با قدرت و عزت ایستاده است.

– بدانند که فشار حداکثری دشمن شکست خورده اگر بخواهد دولت فعلی آمریکا باز فشار حداکثری را دنبال کند شکست می خورد و گم و گور می‌شود.

– سیاست کشور در باب تعامل با طرف‌های برجامی و خود برجام صریحا اعلام شده از این سیاست هیچ تخطی نخواهیم کرد چرا که این سیاست اعلام شده و مورد اتفاق بوده است. آمریکایی ها باید تمام تحریم ها را لغو کنند و بعد راستی آزمایی می‌کنیم اگر به معنای واقعی کلمه لغو شود بدون هیچ مشکلی به تعهدات بر خواهیم گشت. ما قول آمریکایی ها را معتبر نمی دانیم.

– بعضی از آمریکایی ها روی قرار داد برجام هم حرف دارند و میگویند باید برجام تغییر کند، بله! شرایط با سال ۹۵ و ۹۶ تغییر کرده اما تغییر به نفع آمریکا نکرده بلکه به نفع ما تغییر کرده. ایران از ۹۴ تا امروز خیلی قوی تر شده است. پس اگر چنانچه بنا است برجام تغییر یابد باید به نفع ایران باشد ما تحریم ها را بی اثر کردیم.

– شما روز به روز گرفتارتر شدید و معلوم نیست سرنوشت این رئیس جمهور هم چگونه باشد. ما برای این پیشنهاد هم عجله نداریم. بله ما هم معتقدیم باید از فرصت ها استفاده کرد، اما عجله هم نخواهیم کرد چرا که در بعضی مواقع خطرش از منفعتش بیشتر است ما در برجام عجله کردیم.

– اینکه یک عده از سیاسیون دنیا می‌گویند اول من اول تو چه فرقی می کند؛ بحث اول من اول تو نیست! ما به آمریکایی‌ها زمان اوباما اطمینان کردیم و کارهایی بر اساس برجام انجام دادیم، آنها تعهدات خود را انجام نداند و روی کاغذ گفتند تحریم ها برداشته است اما سرمایه گذارها را ترساندند. تعهدات آنها برای ما ارزشی ندارد.

– آمریکایی‌ها در برخورد با ما اشتباه کردند و در کل مسائل منطقه هم اشتباه می کنند. حمایت از رژیم صهیونیستی و حضور غاصبانه در سوریه قطعا اشتباه است.

– آمریکایی‌ها بدانند امت اسلامی مسئله فلسطین را فراموش و صرف نظر نخواهد کرد.  تجاوز به یمن در دولت دموکرات قبل از ترامپ آغاز شد.

– امیدواریم خداوند ملت ایران را روز به روز عزیزتر و قدرتمندتر و برخوردار تر از امکانات زندگی قرار دهد و آنها را خوشبخت کند و قلب مقدس ولیعصر(عج) از مردم ایران راضی و دعای آن بزرگوار شامل حال مردم و حقیر باشد. روح مطهر امام و شهدا از ما راضی باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.