×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چگونه مثبت اندیش باشیم؟

به گزارش«رهوا».باشگاه خبرنگاران نوشت: آیا می‌توانید یاد بگیرید که چگونه مثبت فکر کنید؟

احتمالا تا به حال، مطالبی درباره مثبت اندیشیدن شنیده اید. تحقیقات نشان می‌دهد که مثبت اندیشان در مواجهه با استرس مهارت‌های بهتر و ایمنی قوی تری دارند و همچنین کمتر در معرض بیماری‌های قلبی – عروقی قرار دارند.

اگرچه این نوع طرز فکر، یک نوشدارو محسوب نمی‌شود، امّا داشتن یک دید مثبت و نداشتن یک فکر منفی نیز می‌تواند برای سلامت عمومی شما مفید باشد.

بررسی اجمالی
چه کاری می‌توانید انجام دهید تا به یک فرد مثبت اندیش تبدیل شوید؟

برخی از استراتژی‌های رایج مثبت اندیشی شامل این است که چگونه افکار منفی را تشخیص دهید و این فکر‌ها را با افکار مثبت جایگزین کنید.

در حالی که ممکن است این کار مدتی طول بکشد، امّا در نهایت خواهید فهمید که مثبت فکر کردن بسیار طبیعی‌تر در ذهن شما شکل می‌گیرد.

در ادامه به ۴ کاری اشاره شده است که می‌توانید آن ها را انجام دهید تا مثبت فکر کنید.

از منفی صحبت کردن با خودتان پرهیز کنید
گفتگو با خود شامل زمان‌هایی می‌شود که شما در ذهنتان با خودتان صحبت کرده و به این پدیده به عنوان صدای درونی نگاه می کنید که نحوه عملکرد و ارتباط شما با جهان اطرافتان را تحلیل می‌کند و اگر صدای درونی شما بیشتر شامل فکر‌های منفی باشد، عزت نفس شما خدشه دار می‌شود. بنابراین، چه کاری می‌توانید انجام دهید تا با این افکار و صدای درون منفی بجنگید؟ یک راه ساده برای این که این الگو‌های منفی را ازبین ببرید، این است که افکار منفی را به سرعت شناسایی کنید و درصدد تغییر آن‌ها برآیید.

وقتی درباره خودتان منتقدانه فکر می‌کنید، لحظه‌ای تامل و خودتان را ارزیابی کنید.

وقتی می‌خواهید مثبت فکر کردن را آغاز کنید، توجه کردن به صحبت‌های درونی بزرگ‌ترین قدمی است که می‌توانید بردارید. اگر مشاهده کردید که تمایل  دارید با خود گفت و گوی منفی داشته باشید، می‌توانید به دنبال راه‌هایی برای تغییر الگو‌های فکری و تنظیم مجدد تفسیر‌های خود از رفتارهایتان باشید.

الیزابت اسکات، متخصص مدیریت استرس به افراد توصیه می‌کند که ابتدا الگو‌های فکری خود را پیدا کرده و سپس آن‌ها را با افکار مثبت جایگزین کنند.

وقتی خود را درگیر یک فکر منفی می‌کنید، گفتن ذهنی ” بس کن ” می‌تواند به شستن الگوی فکری شما کمک کند.

شوخ طبعی را امتحان کنید

خوش بین ماندن در زندگی بسیار سخت است. حتی وقتی با چالش‌هایی روبرو هستید، مهم است که از خنده و سرگرمی استقبال کنید.

گاهی اوقات، فهمیدن ساده شوخی بالقوه در یک موقعیت می‌تواند استرس شما را کاهش دهد و چشم انداز شما را روشن کند.

جستجوی منابع طنز مانند تماشای یک کمدی خنده دار یا خواندن جوک به صورت آنلاین می‌تواند به شما کمک کند تا افکار مثبت تری داشته باشید.

خوش بینی را پرورش دهید
یادگیری مثبت اندیشی مانند تقویت عضله است. هر چه بیشتر از آن استفاده کنید قوی‌تر می‌شوید و محققان بر این باور هستند که سبک توضیحی شما یا نحوه توضیح رویداد‌ها به خوش بین یا بدبین بودن شما مرتبط است.

افراد مثبت اندیش تمایل به توضیحات مثبت از تجربه‌های خود را دارند و اگر اتفاق‌های خوبی را به مهارت و تلاش خودتان نسبت می‌دهید، پس احتمالا خوش بین هستید.
همین اصول درمورد چگونگی توضیح وقایع منفی نیز صدق می‌کنند و خوش بینان تمایل دارند که اتفاق‌های ناگوار را به عنوان وقایع منفردی که خارج از کنترل آن هاست درنظر بگیرند، در حالی که افراد بدبین مواردی را معمول‌تر می‌بینند و اغلب خود را سرزنش می‌کنند.

با اختصاص دادن لحظه‌ای به تحلیل واقعه و اطمینان از این که به خودتان نسبت به اتفاق‌های خوب اعتباری می‌دهید و خود را مقصر کار‌های خارج از کنترل خود نمی‌دانید، می‌توانید به فردی مثبت اندیش تبدیل شوید.

به تمرین کردن ادامه دهید
برای مثبت اندیشی هیچ دگمه خاموش و روشنی وجود ندارد. حتی اگر شما یک خوش بین به دنیا آمده اید، هنگام مواجه شدن با شرایط چالش برانگیز, مثبت فکر کردن دشوار است و مانند هر هدف مهم این است که برای مدت طولانی به آن پایبند باشید حتی اگر خود را در فکر افکار منفی می‌بینید، می‌توانید به دنبال روش‌هایی برای به حداقل رساندن گفت و گوی منفی با خود و ایجاد یک دید مثبت باشید و در نهایت از کمک گرفتن از دوستان و خانواده خود نترسید.

هنگامی که شروع به تفکر منفی می‌کنید، با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود که می‌توانید روی او حساب کنید تماس بگیرید تا تشویق و بازخورد مثبت ایجاد کند.

به یاد داشته باشید که برای مثبت فکر کردن باید خود را پرورش دهید و سرمایه گذاری انرژی در چیز‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید و احاطه خود با افراد خوش بین تنها دو راهی است که می‌توانید تفکر مثبت را در زندگی خود افزایش دهید و یادگیری چگونگی مثبت اندیشی یک راه حل سریع نیست و ممکن است مدتی طول بکشد تا تسلط پیدا کنید.

تجزیه و تحلیل عادت‌های تفکر خود و یافتن راه‌های جدید برای گنجاندن دیدگاه مثبت‌تر در زندگی می‌تواند شروع خوبی برای اتخاذ یک رویکرد تفکر مثبت باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.