×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چطور شانس بارداری دوقلو را بیشتر کنید ؟

به گزارش«رهوا».آیا شما هم همیشه دلتان بچه های دوقلو می‌خواسته؟ در این مطلب، می‌خواهیم به شما یاد بدهیم چطور بچه‌های دوقلو داشته باشید و چگونه می‌توانید احتمال بارداری دوقلو را افزایش دهید.

چطور دوقلو داشته باشید؟

ایده دوقلو داشتن مردم را به دو قطب مخالف تقسیم می‌کند. برخی از زوج‌ها می‌گویند عاشق این هستند که پدر و مادر دو بچه باشند و برخی دیگر دیدگاه کاملا متفاوتی دارند. اگر شما دوقلو هستید یا خواهر و برادر دوقلو دارید، مفهوم این واقعیت از نظر شما با کس دیگری که فقط یک بچه را بزرگ می‌کرده کاملا متفاوت خواهد بود.

آیا دوقلو رایج است؟

بسیاری از کارشناسان باروری بر این عقیده هستند که انسان‌ها می‌توانند چندین بار دوقلو زایمان کنند؛ حتی بیشتر از آن که ما باور داشته باشیم. پیشرفت‌های فناوری به این نتیجه رسیدند که از نظر منطقی احتمال لقاح بیش از یک جنین و کاشته شدن آن در رحم بسیار رایج است اما تنها یکی از آنها شانس زندگی و بقا دارد.

دوقلوزایی چگونه اتفاق می‌افتد؟

اگر اصرار دارید احتمال لقاح دو بچه را افزایش دهید، اول از همه، مهم است بفهمید که چطور دوقلوها به وجود می‌آیند.

دو نوع دوقلو وجود دارد: دوقلوی همسان و دوقلوی ناهمسان. دوقلوهایی که همسان یا تک تخمکی هستند زمانی به وجود می‌آیند که یک تخمک با یک اسپرم بارور شده و سپس به دو جنین مجزا تقسیم شود. هر کدام از بچه‌ها دقیقا همان اجزای ژنتیکی یکسان و ساختار ژنتیکی مشابه را به اشتراک می‌گذارند. دوقلوهای همسان یک جفت جنینی مشترک دارند.

دوقلوهای ناهمسان یا چندتخمکی زمانی به وجود می‌آیند که دو تخمک جداگانه با دو اسپرم جداگانه بارور شوند. این دوقلوها دو شخص مجزا هستند و دیگر اجزای ژنتیکی مشابه با خواهر و برادران دیگری که با آنها از یک پدر و مادر هستند ندارد. هر کدام از بچه های دوقلوی ناهمسان جفت جنینی مخصوص به خود را دارد.

نام دیگر دوقلوهای همسان، دوقلوهای همزاد است و نام دیگر دوقلوهای غیرهمسان، دوقلوهای غیرهمزاد است.

ارثی بودن دوقلوزایی چگونه است؟

دوقلوزایی در خانواده‌ها به ارث می‌رسد. اما استعداد و آمادگی ژنتیکی برای دوقلوزایی فقط به مادر مربوط می‌شود. به عبارت دیگر، به سابقه خانوادگی مادر بستگی دارد که شانس دوقلوزایی و چندتخمک بودن را داشته باشد.

هر زنی می تواند دوقلوهای همسان داشته باشد و سابقه خانوادگی در اینها نقشی ندارد. بیشتر دوقلوهایی که به دنیا می‌آیند غیر همسان هستند و در نتیجه دو تخمک بارور شده به وجود آمده‌اند.

برخی از دوقلوهای همزاد بسیار شبیه به هم هستند. برخی دیگر شباهت‌هایی با هم دارند و عده باقی مانده نیز تنها کمی به هم شبیه هستند.

چه چیزی احتمال بارداری دوقلو یا دوقلوزایی را بیشتر می‌کند؟

  • هر چه سن و سال پدر و مادر بیشتر باشد در دوقلوزایی مؤثرتر است. به نظر می‌رسد این گردش طبیعت باشد که  وقتی یک زن وارد دوران پیش از یائسگی می‌شود تخمدان هایش هر ماه چند تخمک را آزاد کنند. این جهش باروری در افزایش استروژن نیز تاثیر می‌گذارد. تحقیقات باروری ثابت کرده است که بارداری‌های دوقلو در زنان بالای ۳۵ سال بیشتر شایع است. اما آنها فقط می‌توانند دوقلوهای غیرهمسان به دنیا بیاورند.
  • کمک‌های باروری مانند لقاح مصنوعی یا مصرف داروهای باروری نیز در دوقلوزایی مؤثر است. این روش‌ها تخمدان‌ها را تحریک می‌کند تا در مسیر بلوغ و تکامل هر ماه بیش از یک فولیکل تخمدانی آزاد کنند. در نتیجه این تحریک‌ها، هر تخمدان بیش از یک تخمک را آزاد می‌کند.
  • ژنتیک خود را با دقت انتخاب کنید! اگر چه، همه ما می‌دانیم غیر ممکن است. اما اگر شما از خانواده‌ای باشید که دوقلوهای غیرهمسان در آن رایج است بنابراین، بر طبق سابقه خانوادگی و پیوند ژنتیکی، احتمال باردار شدن دوقلو یا چندقلو بیشتر خواهد بود. اما باز هم می‌گوییم که بارداری دوقلو در هر خانواده‌ای ممکن است رخ دهد.
  • نژاد آفریقایی/امریکایی داشته باشید. زنانی که این پیش زمینه بومی و نژادی را دارند، نسبت بارداری دوقلو در آنها بیشتر است.
  • قبلا باردار شده باشید. زنانی که قبلا یک یا دو بار باردار شده‌اند احتمال بارداری دوقلو در آنها بیشتر است.
  • خانواده بزرگ شدن نیز یکی از عوامل مؤثر است. بر طبق این نظریه که بر پایه ریاضیات محض است، هر چه تعداد لقاح بیشتر باشد احتمال لقاح دوقلو هم بیشتر خواهد بود.
  • اگر وقتی قرص ضدبارداری می‌خورید باردار شوید، احتمال دوقلوزایی بیشتر است. با این که وقوع چنین اتفاقی سخت است اما در زنانی که قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند احتمال بارداری و لقاح دوقلو بیشتر است.
  • اگر درست بعد از قطع کردن مصرف قرص ضدبارداری تصمیم به باردار شدن بگیرید احتمال بارداری دوقلو بیشتر است. نظریه این گونه است که در چند دوره اول، بدن زن وارد فاز تنظیم مجدد هورمونی می‌شود.

  • اگر هم اکنون هم دوقلو دارید، احتمال دارد بار دیگر هم دوقلو باردار شوید. زیرا احتمال لقاح دوقلو در زنانی که یک جفت دوقلو دارند بیشتر می‌شود.
  • داشتن وزن بالاتر نسبت به کسانی که وزن کمتری دارند و شخاص توده بدنی آنها کمتر است احتمال دوقلوزایی را بیشتر می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که شاخص توده بدنی آنها بالاتر از ۳۰ است احتمال بارداری دوقلو در آنها بیشتر است. اما سعی کنید یک محدوده وزنی سالم بین ۲۰ تا ۲۵ را طی سال‌های باروری در نظر داشته باشید زیرا شاخص توده بدنی ۳۰ منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود که اصلا توصیه سالمی نیست.
  • در زنانی که قد بلندتری دارند احتمال بارداری دوقلو بیشتر است.
  • قبل از لقاح، مکمل فولیک اسید مصرف کنید. توصیه عمومی برای زنانی که قصد بارداری دارند این است که یک ماه قبل از اقدام به بارداری و لقاح، اسید فولیک مصرف کنند.
  • به همسر خود بگویید صدف بخورد. بومی‌ها و روستاییان بر این عقیده‌اند که خوردن صدف قوای جنسی را تقویت می‌کند. البته، این نظریه کاملا یک نظریه بی اساس است و هنوز از نظر علمی ثابت نشده است. صدف غنی از روی است که به تولید اسپرم کمک می‌کند. هر چه اسپرم سالم تر بوده و تحرک بیشتری داشته باشد شانس بارور کردن یک تخمک یا حتی دو تخمک را بیشتر می‌کند. اگر همسر شما اصرار به مصرف مکمل دارد، توصیه برای آقایان این است که در دوران باروری خود روزانه ۱۴ میلی گرم روی بخورند. روی در سبزیجات سبز برگ، غلات، نان، دانه‌ها و جوانه گندم به میزان زیادی یافت می‌شود.
  • خودتان دوقلو باشید. مادرانی که خودشان دوقلو هستند بیشتر احتمال دارد دوقلو باردار شوند. از جانب پدری، هیچ تاثیری ندارد و دوقلوزایی فقط به مادر مربوط می‌شود. اما به نظر می‌رسد پدران ژن دوقلوزایی خود را به دختران خود به ارث می‌دهند و احتمال دارند در آینده دختران آنها دوقلو باردار شوند.
  • بیشتر سیب زمینی شیرین بخورید. در حقیقت، بیشتر زنانی که دوقلو باردار می‌شوند در مناطقی زندگی می‌کنند که سیب زمینی شیرین جزوی از رژیم غذایی آنهاست. این طور به نظر می‌رسد که وجود یک ماده شیمیایی در سیب زمینی شیرین باعث بهبود و فعالیت بیشتر عملکرد تخمدان‌ها می‌شود.
  • به نوزدان یا بچه‌های کوچک خود از سینه شیر بدهید. زنانی که پرولاکتین تولید می‌کنند و شیردهی از سینه خود دارند بیشتر احتمال دارد دوقلو باردار شوند. اما برخی از زنان در تمام دوران شیردهی خود نه به طور مرتب تخمک گذاری می‌کنند و نه عادت ماهانه یا قاعدگی دارند؛ این قضیه در افراد مختلف متفاوت است.

در مورد بارداری دوقلو چه چیزهایی حقیقت دارد و چه چیزهایی کذب است؟

  • این ایده که لقاح دوقلوها یک نسل را پرش می کند و در نسل بعد رخ می‌دهد صحیح نیست. اگرچه به نظر می رسد در برخی از خانواده ها در این اتفاق الگویی وجود دارد اما شانس داشتن دوقلوهای یکسان برای هر زن یکسان است.
  • گفته می شود خوردن رژیم غذایی حاوی غذاهای لبنی، شیر و گوشت، به ویژه در زمان تخمک گذاری، به بارداری دوقلو کمک می کند. اما هیچ مدرک علمی برای تأیید این امر وجود ندارد.
  • روش های درمانی جایگزین احتمال را افزایش نمی یابد. هیچ مدرک علمی برای پشتیبانی از این تئوری وجود ندارد که طب سوزنی، طبیعی، آروماتراپی یا رایحه درمانی، کایروپراکتیک یا اسانس گل احتمال بروز دوقلو را افزایش می دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.