×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چشم مدیران اصلاح‌طلب به جیب شهروندان تهرانی است/ طرح ترافیک پولی با چاشنی ترافیک و آلودگی هوا
امیر حمزه نژاد:

پایگاه خبری«رهوا».شهرداری تهران از همان ابتدا که اصلاح طلبان روی کار آمد طرح پولی کردن شهر تهران را کلید زد. در این رابطه در چند طرح خصوصا پولی کردن بزرگراه‌ها و تونل ها اصلاح طلبان سعی کردند اقدام به کسب درآمد از شهروندان تهرانی بکنند و عوارضی برای محل عبور و مرور شهروندان ایجاد نمایند. اما این موارد با افشای رسانه‌ها هر کدام بی نتیجه ماند اما حال اصلاح طلبان با استفاده از طرح زوج و فرد به مراد خود رسیدند و در راه پولی کردن شهر تهران گام ویژه‌ و بلندی برداشتند.

«طرح ترافیک جدید» در شورای شهر و شورای ترافیک تهران تصویب شده و در حال اجراست. حالا پلیس می گوید طرح ترافیک جدید باعث محدود شدن نظارت پلیس می شود. در همین رابطه، «سردار کمال هادیانفر»، رییس پلیس راهور ناجا بیان کرد: «در خصوص طرح ترافیک تهران باید بگویم، این طرح مربوط به شهرداری تهران است و در شورای شهر تهران و شورای ترافیک تهران تصویب شده و درآمد و سود حاصله مادی و معنوی آن با شهرداری تهران است و به پلیس راهور ارتباطی ندارد.»

بنابراین پول طرح ترافیک جدید و زوج و فرد یک راست به جیب شهرداری تهران می رود. موضوعی که سبب ایجاد مشکل برای بسیاری از صنوف خصوصا بخشی که در حوزه حمل و نقل کار می کنند شده است. این موضوع حتی مورد نارضایتی برخی از اعضای شورای شهر تهران هم شده است. «حسن خلیل آبادی»، عضو شورای شهر تهران بیان می کند: «تغییرات طرح ترافیک و طرح زوج و فرد بدون اطلاع‌رسانی و ارائه نظرات کارشناسی به مردم، آنها را بیشتر عصبانی می‌کند تا اینکه رضایت‌مندی مردم را به همراه داشته باشد. باید در این تغییرات پیوست‌های مطالعاتی قوی برای ارائه و توجیه مردم وجود داشته باشد و با استناد به آنها از طرح دفاع کرد.»

خلیل‌آبادی با بیان اینکه اگر به وضعیت حمل ونقل عمومی به درستی رسیدگی شود، کمبودها در این ناوگان برطرف و بر تعداد وسایل نقلیه عمومی افزوده شود و اصلا تهران به طرح ترافیک نیاز ندارد، گفت: مردم مگر خودآزار هستند که پول بنزین بیشتر پرداخت کنند، به ماشین خود استهلاک بیشتر وارد کنند، در ترافیک سنگین خیابان‌های تهران قرار گیرند و به مقصد برسند؟! نابسامانی ناوگان حمل و نقل عمومی است که مردم را مجبور به استفاده از خودروی شخصی می‌کند.

حالا مردم مجبور هستند که برای استفاده از خدمات شهر تهران پول بیشتری را روانه جیب شهرداری کنند. هر خودرویی در هر فصل تنها ۲۰ روز اجازه تردد رایگان خواهد داشت و مابقی این روزها را بایستی برای ورود به محدوده زوج و فرد قدیم که حالا منسوخ شده است، پول بدهد. بنابراین مردم برای ورود خودروهایشان به محدوده زوج و فرد سابق یا نام امروز آن محدوده کنترل آلودگی هوا بایستی عوارض پرداخت کنند. یعنی موضوع حضور در این مناطق با پرداخت پول حل می شود که پول این عوارض یکراست به جیب شهرداری تهران می رود. سئوال اساسی اینجاست که این جریمه و محدوده برای کنترل آلودگی طراحی شده یا درآمدزایی برای شهرداری.

مبلغ این عوارض ۵۰ درصد عوارض محدوده طرح ترافیک است. تازه شرط استفاده از این ۲۰ روز هم این است که مردم در سامانه ای که شهرداری معرفی کرده است تا آخر تیرماه ثبت نام کنند. اگر هم ثبت نام نکنند از همان زمانی که وارد این محدوده کنترل آلودگی هوا شدند باید عوارض پرداخت کنند. با این اوصاف افرادی که بعدها ممکن است خودرویی خریداری کنند نمی توانند از این مسئله استفاده کنند و باید جریمه پرداخت کنند.

با این حال دولت و شهرداری به عناوین و بهانه های مختلف از مردم پول طلب می کنند. در همین راستا، دولت محدودیت‌هایی برای تردد خودروهای فرسوده در نظر گرفته است؛ ازجمله اینکه اگر خودرویی در سن فرسودگی قرار گرفته باشد، به ‌ازای هر ترددی که در شهر تهران دارد و از زیر دوربین‌ها رد شود برای هر روز ۴۵ هزار تومان باید جریمه پرداخت کند. در این بین بسیاری از دارندگان خودروهای فرسوده از این میزان جریمه اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، حال آنکه پلیس راهنمایی و رانندگی از دارندگان خودروهای فرسوده خواسته که برای اینکه از میزان جریمه خود مطلع شوند حتما به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

به نظر می رسد که شهرداری تهران هر روز یک گام بلندتری برای پولی کردن شهر تهران بر می دارد. جالب اینجاست که در قبال این پولهایی که مردم به عناوین وبهانه‌های مختلف پرداخت می کنند هیچ گونه خدمات خاصی دریافت نمی کنند بلکه بیشتر به عنوان جریمه از آنها این موارد اخذ می شود. مردم تهران این روزها قربانی بی مدیریتی و ناکارآمدی اصلاح طلبان هستند که سعی می کنند برای خود سودآوری کنند و به شهر تهران بیشتر از یک شهر زنده به عنوان یک بنگاه خدماتی و درآمدی نگاه می کنند. در این راستا جدای از اینکه کار و خدمات خاصی صورت نمی گیرد بیشتر با این روند دست به تخریب سیستم شهری می زنند که در آینده مدیریت پیچیده پایتخت را با مشکل جدی مواجه می سازد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.