×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چرا در تولدها کیک می خوریم و شمع فوت می کنیم؟

به گزارش«رهوا».در ادامه به منشأ احتمالی کیک تولد خواهیم پرداخت و می خواهیم ببینیم سنت فوت کردن شمع از کجا آمده است.

روایت هایی هست که می گوید این سنت از کشور آلمان و در قرن هجدهم میلادی آغاز شد و هدف از آن جشن گرفتن تولد بچه ها برای در امان نگه داشتن روح شان بود. برخی هم ادعا می کنند سنت فوت کردن شمع از فرقه ای مرتبط با الهه ای به نام آرتمیس در یونان باستان گرفته شده که برای بزرگداشت ولادت او انجام می شد.

در هر فرهنگ و دوره ای روش های مختلفی برای جشن گرفتن روز تولد وجود دارد. با این حال، شکل کلی همه ی آن ها یکسان است که به صورت قرار دادن یک یا چند شمع بر روی یک کیک یا یک خوراکی شیرین انجام می شود. تعداد شمع ها نمایانگر تعداد سال هایی است که فردی که جشن برای او گرفته شده، زندگی کرده است. این فرد باید شمع ها را فوت کند تا آرزویش برآورده شود یا جشن به پایان برسد.

در گذشته برای تولد افراد خاصی کیک می پختند

استفاده از کیک تولد در روم باستان مرسوم بود، اما آن را به شکل یک کیک تخت و گرد اسفنجی درست می کردند. از قرن پانزدهم میلادی در آلمان بود که شیرینی پزها شروع به تولید کیک های تک لایه برای جشن تولد مشتریان خود کردند.

در قرن هفدهم میلادی سر و کله ی کیک های چند لایه و تزئینات خامه ای پیدا شد که برای مردم طبقات بالاتر جامعه تهیه می شدند. بعد از انقلاب صنعتی، این کیک ها دیگر برای همه ی طبقات جامعه تولید می شدند. و در اواسط قرن نوزدهم میلادی این کیک ها به جزئی از جشن های تولد در چندین کشور اروپایی بدل شدند.

فوت کردن شمع و جشن های تولد مختص خدایان و قهرمانان یونانی بود

در مصر باستان برگزاری جشن تولد امری مختص به درباریان بود. این سنت به میان یونانی ها راه پیدا کرد که تولد خدایان خود را جشن می گرفتند. محبوب ترین این جشن ها متعلق به آرتمیس الهه ی یونانی بود. مردم یونان باستان برای پرستش آرتمیس روز ششم هر ماه کیکی می پختند و روی آن را با شمع های روشن تزئین می کردند. این رسم بعدها به جزئی از جشن های تولد قهرمانان، اشراف و نجیب زادگان یونانی بدل شد.

سنت روشن کردن شمع می تواند با برخی مناسک باستانی مرتبط باشد که در آن ها از آتش برای دور کردن ارواح شیطانی استفاده می کشد. تصور می شد این ارواح در روز تولد افراد به سراغ آن ها می رفتند، به همین دلیل آن ارواح را سرگرم می کردند و با سر و صدا کردن خود را از همه ی ارواح شیطانی حفظ می کردند.

آلمانی ها سنت فوت کردن شمع را در جشن تولد بچه ها به کار گرفتند تا روح آن ها را حفظ کنند

در قرن هجدهم میلادی بود که در آلمان سنت فوت کردن شمع برای جشن گرفتن روز تولد بچه ها باب شد. هر بار که کودکی یک سال بزرگ تر می شد او را به یک فضای تالار مانند می بردند تا بزرگتر ها بتوانند از روح آن ها مراقبت کنند.

بر اساس سندی نوشته ی یوهان ولفگانگ فون گوته، نویسنده ی بزرگ آلمانی که در آن به توصیف کیک تولد پرداخته بود، تعداد شمع های روی کیک نمایانگر سن فردی بود که جشن برای او گرفته شده بود.

کتابی هم متعلق به سال ۱۷۵۳ وجود دارد که در گفته شده شمع ها را روشن و روی لبه ی کیک، دور یک شمع تک که در مرکز قرار می گرفت، می چیدند.

فوت کردن شمع با باورها و سنت های دیگری مرتبط است

در سال ۱۸۸۳ در سوئیس هر شمع کیک تولد نمایانگر یک سال دیگر از زندگی بود. با این حال، همه ی شمع ها را نه یکباره باهم، بلکه یک به یک و جداگانه فوت می کردند، تا جایی که دیگر همه ی شمع ها خاموش بودند.

این روزها در بسیاری از کشورها رسم است که پیش از فوت کردن شمع ها یک آرزو کنند. اما برای آنکه این آرزو محقق شود فرد باید همه ی شمع ها را یکباره باهم فوت کند.

جزئیات یا شکل کیک های تولد ممکن است در هر منطقه ای متفاوت باشد. به همین دلیل در چین یک نان گرد با آرد و گندم درست می کنند که داخل آن با خمیر لوتوس پر می شود. در کره جنوبی، به جای کیک سوپ جلبک دریایی می خورند. و در هلند تارت میوه ای با خامه ی همزده درست می کنند.

برچسب ها : , , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.