×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چرا باید روغن زیتون بخوریم؟

به گزارش«رهوا».چیزهایی که در مورد مصرف روغن و غذاهای چرب دوست ندارید، با وجود روغن زیتون بکر برای شما به بخش جذاب رژیم غذایی تبدیل می‌شود. این ماده طبیعی اگرچه سرشار از چربی است اما فوایدی برای سلامتی دارد که در کمتر ماده‌ای پیدا می‌شود. در واقع چربی موجود در این روغن نه تنها آسیبی به سلامت شما نمی‌زند بلکه تا دلتان بخواهد مفید است.

روغن زیتون از چه عناصری تشکیل شده‌است؟

روغن زیتون یک ماده طبیعی است که از میوه درخت زیتون که همین نام را دارد، استخراج می شود. این روغن طبیعی سرشار از مواد و عناصری است که به طرق مختلف بر روی سلامت شما تأثیر مثبت می‌گذارد. مهم‌ترین این عناصر عبارتند از:

آنتی اکسیدان‌ها: آنتی اکسیدان‌ها از نظر بیولوژیکی تأثیرگذاری بالایی داشته و خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهند. آن‌ها همچنین دارای خاصیت ضد التهابی هستند. محافظت از کلسترول خون در برابر اکسیداسیون یکی دیگر از خواص روغن زیتون است که خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

اسیدهای چرب: چربی حدود ۱۴ درصد از این روغن، چربی اشباع بوده و ۱۱ درصد از آن چربی اشباع نشده است. همچنین اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ بخش عمده‌ای از این روغن گیاهی را تشکیل داده‌اند.

اسید اولئیک: ۷۳ درصد از مواد تشکیل‌دهنده این روغن یک چربی اشباع به نام اسید اولئیک است. این ماده التهاب را کاهش می‌دهد و خاصیت ضد سرطانی دارد.

ویتامین‌ها: ویتامین E و ویتامین K بخشی از مواد و عناصر تشکیل‌دهنده روغن زیتون است که فواید زیادی برای سلامت و زیبایی انسان دارد.

۱۰ دلیل علمی که شما را به خوردن روغن زیتون تشویق می‌کند

مطمئناً همه شما توصیه‌هایی که در مورد خوردن روغن زیتون وجود دارد را بارها و بارها شنیده‌اید. اما آیا روغن زیتون تا این اندازه برای سلامتی مفید است؟ خوردن روغن زیتون چه فایده‌ای برای سلامت شما دارد؟ اصلاً چرا باید روغن زیتون بخورید؟ آیا لازم است خرید روغن زیتون خوراکی را در اولویت خرید ماهانه سبد غذایی خود قرار دهید؟

در ادامه شما پاسخ تمام سؤالات خود در مورد ضرورت خوردن روغن زیتون را دریافت می‌کنید.

مصرف روزانه روغن زیتون:

  1. از بروز انواع سرطان پیشگیری می‌کند.

آنتی اکسیدان‌های موجود در این روغن می‌توانند آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی بروز سرطان است را کاهش دهند. بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در این روغن می‌توانند با سلول‌های سرطانی مقابله کنند.

جالب است بدانید که آمار ابتلاء به سرطان در کشورهای حوزه مدیترانه به میزان چشمگیری کمتر از دیگر نقاط جهان است. دانشمندان ثابت کرده‌اند که مهم‌ترین دلیل این اتفاق مصرف روزانه روغن زیتون بکر توسط مردم این منطقه است.

  1. از ابتلاء به بیماری‌های التهابی پیشگیری می‌کند.

روغن زیتون بکر از سلامت بدن در مقابل خیلی از ژن‌ها و پروتئین‌های التهاب‌زا محافظت می‌کند. این روغن گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان است. اولئوکانتال یکی از عناصر آنتی‌اکسیدانی این روغن است که درست مانند ایبوپروفن که یک داروی ضد التهاب قوی است، عمل می‌کند. البته این روغن کاملاً طبیعی است و برخلاف قرص‌های شیمیایی به سلامتی شما آسیب نمی‌رساند. بر طبق بررسی‌های دانشمندان اولئوکانتال موجود در سه چهارم قاشق غذاخوری یا پنجاه میلی‌لیتر از این روغن، اثری مشابه با ده درصد دوز ایبوپروفن دارد. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که اسید اولئیک، اسید چرب اصلی موجود در روغن زیتون، می‌تواند سطح عوامل التهاب‌زای مهمی مانند پروتئین واکنش‌پذیر C را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

از طرفی خیلی از بیماری‌های خطرناک مانند سندروم متابولیک، آرتروز، دیابت و چاقی ریشه در التهاب مزمن دارند. روغن زیتون با قابلیت ضدالتهابی خود، از بروز اینگونه بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

  1. از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

این روغن گیاهی از چند جنبه مختلف، بدن انسان را در مقابل بیماری‌های قلب مصون می‌دارد. عناصر موجود در این ماده طبیعی التهاب را کاهش می‌دهد، از کلسترول مضر یا LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می‌کند، پوشش رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد و حتی به جلوگیری از لخته شدن غیر طبیعی خون کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید بیماری‌های قلبی شایع‌ترین علت مرگ و میر در جهان است. بنابراین خرید روغن زیتون خوراکی بکر و طبیعی، یک اقدام عاقلانه در جهت حفظ سلامت شما و خانواده‌تان است.

جالب است بدانید که آمار بروز این بیماری‌ها در کشورهای مدیترانه‌ای به میزان چشمگیری کمتر از دیگر نقاط جهان است. این موضوع در دهه‌های گذشته توجه دانشمندان و محققان را به خود جلب کرده است. نتیجه این توجهات و البته تحقیقات علمی و آزمایشگاهی، دلیل این رویداد را مصرف روغن زیتون بکر و طبیعی مشخص کرده است.

  1. از بروز انواع سکته جلوگیری می‌کند.

تأثیر این روغن در پیشگیری از سکته به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • پیشگیری از بروز سکته مغزی: این عارضه به دلیل اختلال در جریان خون در مغز انسان روی می‌دهد. همچنین لخته شدن خون یا خونریزی در بروز این بیماری نقش دارند. در کشورهای پیشرفته، سکته مغزی دومین علت شایع مرگ، و بعد از بیماری‌های قلبی است. یک بررسی گسترده که بر روی هشتصد و چهل یک هزار نفر انجام گرفته نشان می‌دهد، که روغن زیتون تنها منبع چربی غیر اشباع است که با کاهش خطر سکته مرتبط است. تحقیقات دیگری که بر روی چهارده هزار نفر صورت گرفته است نیز، این تأثیر را تأیید می‌کند.
  • پیشگیری از بروز سکته قلبی: کاهش کلسترول مضر و افزایش کلسترول مفید، کاهش گرفتگی رگ‌های قلبی، بهبود سندروم متابولیسم، خاصیت ضد التهابی و خیلی فواید دیگری که این روغن برای سلامت قلب دارد، به میزان چشمگیری از بروز سکته قلبی جلوگیری می‌کند.  
  1. از افزایش وزن و چاقی جلوگیری می‌کند.

آزمایشات زیادی بر روی ارتباط چربی موجود در این روغن و افزایش وزن انجام گرفته است. در همه این بررسی‌ها ثابت شده است که روغن استخراج شده از میوه درخت زیتون، نه تنها باعث افزایش چربی و وزن نمی‌شود، بلکه در کاهش وزن نیز مؤثر است. یکی از این بررسی‌ها تحقیقات گسترده‌ای بود که بر روی ۷۰ هزار دانشجوی اسپانیایی انجام گرفت. این آزمایش ۳۰ ماهه نشان داد که مصرف این روغن حتی در مقادیر خیلی زیاد، کوچکترین تأثیری بر روی افزایش وزن ندارد.

  1. احتمال ابتلاء به بیماری آلزایمر را کم می‌کند.

نمونه خالص و بکر این روغن طبیعی می‌تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد مغز داشته باشد. اما این تنها خاصیت مصرف روزانه روغن زیتون خوراکی برای مغز نیست. پیشگیری از ابتلاء به بیماری آلزایمر یکی دیگر از خواص این روغن طبیعی برای سیستم عصبی انسان است.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین بیماری تخریب سیستم عصبی در جهان است. عامل اصلی ابتلاء به این بیماری تجمع پلاک‌های به اصطلاح بتا آمیلوئید در داخل سلول‌های مغز انسان است. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌است که عناصر موجود در روغن زیتون می‌تواند به از بین بردن این پلاک‌ها کمک کند.

  1. از ابتلاء به بیماری روماتیسم مفصلی جلوگیری می‌کند.

این روغن گیاهی عوامل التهابی را بهبود می‌بخشد و استرس اکسیداتیو در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی را کاهش می‌دهد. روماتیسم مفصلی یک بیماری مزمن خود ایمنی است. در این بیماری سیستم ایمنی به سلول‌های طبیعی و سالم حمله می‌کند. نتیجه این حمله دردناک شدن و تغییر شکل غیرطبیعی مفصل‌ها است.

ترکیب روغن زیتون خوراکی با روغن ماهی، یک منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که قابلیت ضد التهابی قوی داشته و درمان بیماری روماتیسم مفصلی محسوب می‌شود. مصرف روزانه نمونه اصل این دو روغن خوراکی، درد مفاصل و عوارض صبحگاهی این بیماری را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.

  1. خطر ابتلاء به بیماری دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

بررسی‌های آزمایشگاهی زیادی قابلیت روغن زیتون خوراکی اصل در کاهش قند خون و درمان عارضه حساسیت به انسولین را به اثبات رسانده‌اند. محققان ثابت کرده‌اند که یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از روغن زیتون خالص، خطر ابتلاء به دیابت نوع دو را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

  1. هلیکو باکتری معده را دفع می‌کند.

این ماده حاوی مواد مغذی بسیاری است که می‌تواند باکتری‌های مضر را مهار کرده و یا به طور کلی از بین ببرد. یکی از این موارد هلیکوباکتر پیلوری است، باکتری که در معده انسان زندگی می‌کند و می‌تواند باعث زخم معده و حتی سرطان معده شود. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد مصرف روزانه سی گرم از این روغن بکر، می‌تواند از ۱۰ تا ۴۰ درصد عفونت هلیکوباکتر پیلوری را در کمتر از دو هفته از بین ببرد. نمونه خالص این روغن با هشت سویه هلیکو باکتری معده مقابله می‌کند.

  • فشار خون را کاهش می‌دهد.

اگر سابقه خانوادگی ابتلاء به فشار خون را دارید، بهتر است روغن اصل زیتون را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این کار باعث پیشگیری از ابتلاء شما به پرفشاری خون و عارضه‌های ناشی از  آن می‌شود.

عناصر موجود در این روغن گیاهی، فشار خون را کاهش می‌دهد. همانطور که می‌دانید، فشار خون یکی از مهم‌ترین عوامل خطرناک برای بیماران قلبی و مرگ زودرس است. طی تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است، این روغن نیاز به داروی فشار خون را تا ۴۸ درصد کاهش می‌دهد.

 

خرید روغن زیتون خوراکی اصل

دیگر لازم نیست بیشتر از این در مورد خواص و فواید نمونه خوراکی این روغن طبیعی برای شما بگوییم. هر چند که هنوز قابلیت‌های بیشماری در این روغن وجود دارد که از آن اطلاع ندارید. به هر حال خرید روغن خوراکی زیتون اصل یک اقدام ضروری برای حفظ سلامت شما و فرزندانتان است.

روغن زیتون خوراکی زیما یک نمونه بکر و طبیعی از این ماده پرخاصیت است، که امکان خرید اینترنتی آن برای شما وجود دارد. بهتر است سری به مجموعه زیمالب (www.zimalab.co) بزنید تا با نحوه خرید این محصول با ارزش آشنا شوید.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.