×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چرا آروغ زدن برای سلامت ما حیاتی بوده ؟

به گزارش«رهوا».آروغ زدن از دیرباز به عنوان یک عادت بد در نظر گرفته شده است اما در واقع این کار یک عملکرد بیولوژیکی بسیار مهم را به سرانجام رسانده و به بدن اجازه می دهد گازهای به دام افتاده در قسمت های بالایی سیستم گوارش را آزاد کند. آروغ نزدن می تواند باعث درد شدید و اضطراب می شود و این مشکل چنان بد فهمیده شده است که تنها دو سال پیش به عنوان یک مشکل پزشکی پذیرفته شده است. این حالت که نام پزشکی آن cricopharyngeus dysfunction یا abelchia است در واقع همان ناتوانی در آروغ زدن بوده و زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه کریکوفارینگوس که در قسمت بالای نای قرار دارد، نمی تواند آرام گرفته و هوای گیر افتاده را آزاد کند. در حالت طبیعی، این ماهیچه شبیه یک سوپاپ عمل می کند و وقتی ما غذا را قورت می دهیم برای یک لحظه در حالت ریلکس قرار می گیرد در غیر این صورت بسته باقی می ماند.

آروغ زدن عادت بدی انگاشته می شود اما در واقع به بدن اجازه می دهد گازهای به دام افتاده در قسمت های بالایی سیستم گوارش را آزاد کند.

همچنین این ماهیچه برای مدت کوتاهی هنگام آروغ زدن نیز ریلکس می شود. در صورتی که هوا به دلیل ناکارآمدی این عضله گرفتار شود، وارد سیستم گوارشی شده که به نشانه هایی مانند سروصدای غرغر مانند در گلو، درد در قسمت بالای سینه بعد از خوردن یا آشامیدن، نفخ کردن و ورم شکمی منتهی می شود. همچنین افرادی که به این مشکل دچار هستند بعد از غذا خوردن احساس ناخوشایندی دارند. یکی از افرادی که به مشکل در این ماهیچه حیاتی مبتلاست، جک برودی ۲۰ ساله اهل لندن است که از زمان تولد توانایی آروغ زدن نداشته و به همین دلیل هر بار مجبور بوده پس از هر باز غذا خوردن، انگشتش را در حلقش فرو ببرد تا حالت اوغ زدن را در خود ایجاد کرده و گاز گرفتار شده را آزاد کند. اما بعد از یک عمر دردسر و ناراحتی، جک اخیراً با استفاده از تزریق بوتاکس از این مشکل خلاص شده است.

یاکوبو کاراگاما، متخصص و جراح گوش، حلق و بینی در بیمارستان سنت توماس در لندن که در زمینه درمان این معضل پیشگام بوده و جک را درمان کرده است می گوید :«شرایط بسیار استرس زایی است. دو بیمار گفته بودند که در نتیجه این معضل به خودکشی فکر کرده اند. یک نفر دیگر مجبور بود شلوارهایی کشسان بپوشد که باعث تغییر خط کمرش شده بود زیرا در طول روز گاز زیادی در شکم او جمع می شد که نمی توانست از دست آن خلاص شود». روش درمانی کاراگاما با فلج کردن عضلات و باز کردن دریچه هایی که راه خروج گاز را باز می کند، مشکل نقص در ماهیچه نای را حل می کند.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.