×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پیشنهاد روسیه به ایران و آمریکا درباره برجام

به گزارش«رهوا».معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هرچند بطور همزمان ممکن نیست، ولی این تصمیم نباید به تأخیر بیفتد، گفت: مسکو پیشنهاد اقدام همزمان تهران و واشنگتن برای بازگشت به برجام را پیشنهاد می‌کند.

“سرگئی ریابکوف” معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد که لغو تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران بطور همزمان غیرممکن است، ولی این اقدام نباید به تأخیر بیفتد و مقامات مسکو به همتایان خود در تهران و واشنگتن پیشنهاد می‌دهند که اقدام خود در راستای بازگشت احتمالی به اجرای تعهداتشان در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را همزمان کنند.

به نوشته تسنیم معاون وزیر خارجه روسیه گفت: «به عقیده ما، نخستین وظیفه، اتخاذ تصمیماتی است که اجازه دهد تا دولت ایالات متحده روند بازگشت به توافق هسته‌ای را آغاز کند و از جمله مهمترین این اقدامات، لغو تحریم‌های اعمال شده علیه تهران است. البته مسلماً انجام یک باره لغو تمامی تحریم‌ها امکان پذیر نخواهد بود، ولی تأخیر در انجام این کار هم نادرست است و ما با همتایان آمریکایی خود در این باره کاملاً شفاف گفت‌وگو می‌کنیم.»

ریابکوف ادامه داد: «مسلماً منطقی‌ترین راه این است که برای اجتناب از بروز هر نوع بحث و اختلاف نظر، بجای اینکه بگوییم کدام طرف باید اول اقدام کرده و کدام طرف سپس، مقامات تهران و واشنگتن بطور همزمان دست به اقدامات لازم برای بازگشت به برجام بزنند.»

این دیپلمات بلندپایه روس با اشاره به اینکه در جریان تماس‌های تلفنی که اخیراً در سطح مدیران سیاسی وزرای خارجه برقرار شده، طرف روسی بر این موضع گیری اصرار داشته، افزود: «فکر نمی‌کنم راز بزرگی را فاش کرده باشم، اگر بگویم که این مسئله، بعنوان یک برخورد معقول، مورد علاقه نیر قرار گرفته است. ما بار دیگر توانایی ذاتی طرف روسی به کمک و ایفای سهم سازنده خود در حل و فصل چنین مشکلاتی را به نمایش گذاشته‌ایم و در این رابطه مجموعه پیشنهادهای را آماده کرده و آنها را به اطلاع همتایان خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسانده‌ایم.»

ریابکوف در پاسخ به سئوال دیگری تأکید کرد که روسیه حاضر است روند تشریفات داخلی مربوط به خارج شدن این کشور از پیمان “آسمان باز” را به تعویق بیاندازد، اگر طرف آمریکایی نیز در تصمیم خود برای خروج از این توافقنامه تجدید نظر کند. وی در عین حال یادآور شد، البته در این زمینه، هیچکس نباید انتظار داشته باشد که مسکو برای این مسئله امتیازی بدهد.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که تمدید توافقنامه مربوط به اقدامات برای ادامه کاهش و محدود سازی تسلیحات راهبردی تهاجمی (معروف به پیمان استارت-۳)، نه امتیازی از طرف مسکو و نه از سوی واشنگتن محسوب می‌شود. وی افزود: «در سایه این اقدام، روابط بین روسیه و ایالات متحده دارای دورنمای روشنی شده و سطح لازم پیش بینی بودن و شفافیت متقابل در زمینه کنترل تسلیحات حفظ شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.