×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
وعده ارزانی سیمان محقق شد

به گزارش«رهوا»، گرانی سیمان به حدی نگران‌کننده بود که برخی کارشناسان صنعت ساختمان بیان می‌کردند ادامه این وضعیت قیمت تمام‌شده ساختمان را به شدت افزایش می‌دهد و افزایش هزینه تمام‌شده در شرایط فعلی به معنای کاهش قدرت خرید خواهد بود. سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان رای اعتماد خود در مجلس درباره کاهش قیمت سیمان و فولاد وعده‌هایی داده بود؛ سیمان و فولادی که ۲۵ درصد هزینه یک ساختمان را تشکیل می‌دهند و تاثیر زیادی بر نرخ تمام شده مسکن دارند. از سوی دیگر، دولت اهتمام ویژه‌ای برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی دارد که تامین به موقع سیمان و فولاد (میلگرد) از جمله اقدامات دولت به منظور ساخت خواهد بود.

در روز‌های گذشته قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و حالا هر پاکت سیمان در بورس کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان معامله می‌شود. این تازه‌ترین گفته‌های سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت است.
البته کاهش چشمگیر قیمت سیمان در حالی مطرح می‌شود که هنوز در سطح بازار سیمان ارزان نشده است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد فروشندگان مصالح ساختمانی در تهران همچنان هر پاکت سیمان را با قیمت ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان می‌فروشند.

آن‌ها می‌گویند هر پاکت سیمان ۲۵ هزار تومانی از محل کارخانه و بدون احتساب ارزش افزوده و هزینه حمل و نقل فروخته می‌شود؛ بنابراین با احتساب هزینه حمل و نقل قیمت واقعی سیمان همان ۴۵ هزار تومان است. البته فروشندگان این را هم می‌گویند که سخنان اخیر وزیر صمت در بازار هنوز تاثیر نگذاشته و باید ۴۸ ساعت صبر کرد و دید که آیا بازار از این اظهار نظر‌ها تاثیر می‌پذیرد یا خیر؟
فعالان بازار می‌گویند تداوم جریان برق برای تولید سیمان باعث افزایش تولید و عرضه آن در بورس کالا شده و همین امر کاهش قیمت سیمان را رقم زده است. برخی کارشناسان بر این باورند این کاهش قیمت به صورت دستوری انجام شده، اما آن طور که سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت گفته، دولت در قیمت‌گذاری دخالتی نداشته، اما اقداماتی را انجام داده که منجر به افزایش عرضه و در نهایت کاهش قیمت شود. به طوری که هر هفته بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان تولید و روانه بازار می‌شود.
فعالان بازار معتقدند چنانچه کشور بحران قطعی برق را نداشت امسال قیمت سیمان جزئی تغییر می‌کرد و هر پاکت سیمان با قیمت ۲۵ هزار تومان به دست عوامل توزیع می‌رسید، اما قطعی برق سبب کمبود سیمان در بازار و باعث شد که این مصالح ساختمانی با قیمت نجومی در بازار خرید و فروش شود. کاهش قیمت سیمان در حالی این روز‌ها ناباورانه خبرساز شده که هفته گذشته عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنعت سیمان گفته بود حداکثر ارزش واقعی یک کیسه سیمان حدود ۴۰ هزار تومان است و چنانچه قیمت یک کیسه سیمان بالای ۴۰ هزار تومان بود آن را نخرند. این در حالی است که اغلب فروشندگان مصالح ساختمانی قیمت سیمان را بالاتر از رقم اعلام‌شده می‌فروختند و کسانی که نیاز به مصالح ساختمانی داشتند مجبور به خرید با قیمت‌های گزاف بودند.
تاثیر کاهش قیمت
سیمان و فولاد تاثیر مستقیم بر قیمت تمام‌شده دارند. سیمان، عیار بتون را مشخص می‌کند و آن طور که فعالان بازار می‌گویند افزایش قیمت سیمان برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سودی نداشته و تنها واسطه‌گران و دلالان از این بازار نفع می‌بردند.
نادر غفاری، کارشناس صنعت سیمان به خبرنگار ما گفته اتفاقی که باعث کاهش قیمت سیمان شده، قطع‌نشدن برق برای تولید است و تولیدکنندگان محصولات خود را با نرخ پایه عرضه می‌کردند، اما مصرف‌کنندگان مجبور بودند با نرخ‌های چندبرابری تهیه کنند و تنها دلالان از این وضع سود کسب کردند. اکنون قیمت تمام‌شده ساخت و ساز افزایش چشمگیری داشته و در یک ماه گذشته هر کیسه سیمان با قیمت ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد، اما با مهلت یک هفته‌ای دولت به سیمانی‌ها برای اخذ کد بورسی و عرضه سیمان به بورس، قیمت سیمان کمی متعادل شد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در استان‌های مختلف هم سیمان در بازار آزاد ارزان شده است، اما هنوز مصالح‌فروشان نسبت به نوسان قیمت در بورس کالا اعتراض دارند. این اعتراض‌ها حتی پای نمایندگان مجلس را هم به میان کشیده است، به طوری که اخیرا علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود که سیمان کیسه‌ای ۲۲ هزار تومان است، نه ۱۰۰ هزار تومان. اما حالا با افزایش توزیع برق به کارخانه‌های سیمان تولید این کالا هم نسبت به ماه‌های گذشته افزایش پیدا کرده که این مساله در بازار اثرگذار است.
هنوز برق کامل نداریم
عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان از کاهش قیمت سیمان گفته علت کمبود سیمان در بازار ایران قطع برق بود و هر هفته در کل کشور تقریبا ۶۰ تا ۶۵ درصد نیاز برق کارخانه‌های سیمانی تامین می‌شود و چنانچه در پاییز و زمستان برق پایدار در اختیار بنگاه‌های تولیدی قرار گیرد، بازار به آرامش می‌رسد.
در روز‌های گذشته در بورس کالا اکثر کارخانه‌ها سیمان را با قیمت مصوب فروختند. یعنی هر تن سیمان پاکتی با قیمت ۴۷۰ هزار تومان و هر تن سیمان فله‌ای ۳۵۰ هزار تومان فروخته شد. بر این اساس یک کیسه سیمان پاکتی ۵۰ کیلویی بین ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان به عاملان توزیع شده است. چنانچه فردی در شبکه بورس کالا هر تن سیمان را ۵۰۰ هزار تومان خریده باشد، با محاسبه هزینه حمل و نقل نمی‌تواند آن کالا را بیش از ۴۰ هزار تومان بفروشد.
شیخان بیان کرد: قیمت سیمان در شهر‌هایی که بدترین شرایط را تجربه می‌کنند و واقعا سیمان در آنجا کمیاب است کیسه‌ای ۵۰ هزار تومان است.
به مردم توصیه می‌کنیم سیمان را با قیمت بالا نخرند چرا که سیمان در نیمه دوم سال ارزان می‌شود.
نادر غفاری، کارشناس صنعت سیمان به خبرنگار ما توضیح داده تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نقشی در افزایش قیمت سیمان ندارند. اکنون به دلیل این‌که وضعیت برق بهتر شده عرضه سیمان در بورس افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال همین وضعیت مناسب ادامه داشته باشد. مردم باید آگاه باشند که انجمن تولید‌کنندگان نقشی در گرانی سیمان نداشتند.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.