×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
واشنگتن جنگ‌زده در تدارک تحلیف
محمد اسماعیلی

به گزارش«رهوا».پس‌لرزه‏های حمله طرفداران ترامپ به کنگره ادامه دارد و ترس از بروز خشونت، ساختار سیاسی و امنیتی امریکا را در نوردیده است. تا چند روز پیش، جمهوریخواهان از دوقطبی‌سازی به عنوان تاکتیکی برای شکار رأی استفاده می‌کردند و ترامپ سردسته این دوقطبی‌سازی شده بود، ولی حالا نوک دیگر شمشیر دوقطبی‌سازی اساس سیستم امریکا را هدف گرفته است. به هر صورت، تحلیف این بار قرار است در شرایطی در امریکا انجام شود که از خیابان‌های واشنگتن بوی جنگ می‏آید و فضای اطراف کنگره در واشنگتن با «منطقه سبز بغداد» مقایسه می‌شود. آژانس‌های امنیتی تحت فشار سیاسیون، دنبال پیوند زدن نارضایتی سیاسی داخلی به عنصر خارجی هستند تا هم خود از زیر ضرب فشار بیرون بیایند و هم آبروی رفته دموکراسی امریکایی را به دشمنان نسبت داده باشند.
به گزارش رویترز، اف‌بی‌آی به آژانس‌های پلیس درباره احتمال اعتراضات مسلحانه در سراسر ۵۰ ایالت امریکا در روز مراسم تحلیف جو بایدن هشدار داده است. شدید‌ترین تدابیر امنیتی در پایتخت اعمال شده و علاوه بر موافقت وزارت دفاع امریکا با رقم بی‌سابقه ۲۵ هزار نیروی گارد ملی برای تأمین امنیت روز تحلیف، سازمان فدرال «خدمات پارک‌های ملی» روز جمعه اعلام کرد که پارک «نشنال مال» در مرکز واشنگتن را که هر ساله در زمان مراسم تحلیف از جمعیت پر می‌شود به درخواست سرویس مخفی می‌بندد. هزاران نیروی پلیس نیز برای محاصره محل برگزاری تحلیف و محافظت از این محل در برابر هرگونه خشونت احتمالی به کمک گرفته شده‌اند. علاوه بر اطراف کنگره، نواحی اطراف کاخ سفید از جمله شریان‌های کلیدی از ایالت ویرجینیا به واشنگتن و شرق و غرب این کاخ نیز قرق شده‌اند. «متیو میلر»، رئیس دفتر واشنگتن در سرویس مخفی روز جمعه گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم هرج و مرج و فعالیت‌های غیر‌قانونی که امریکا و جهان هفته گذشته شاهد بودند، تکرار شود.» «موریل بوئر»، شهردار واشنگتن نیز روز جمعه به خبر‌نگاران گفت که به دلیل حمله هواداران ترامپ به کنگره و آنچه که وی یورش «افراطی‌های سفیدپوست» خوانده، اقدامات امنیتی در واشنگتن دی‌سی حتی بعد از مراسم تحلیف نیز ادامه خواهد داشت. بسیاری از فروشگاه‌ها و ساختمان‌ها در پایتخت نیز از بیم شورش احتمالی هواداران ترامپ در روز تحلیف دست به مستحکم‌سازی ساختمان‌های خود زده‌اند. پلیس امریکا روز شنبه گزارش کرد که فردی به نام وسلی آلن بیلر ۳۱ ساله در مجاورت شمال شرق ساختمان کنگره در حالی بازداشت شد که دو سلاح ۹ میلیمتری، ۵۰۹ گلوله و چندین سلاح دیگر داشت.
راهپیمایی در ۵۰ ایالت
مجموع این تدابیر امنیتی و تحولات چند روز گذشته باعث شده است خبرنگاران امریکایی در توصیف فضای پایتخت امریکا از استعاره‌ای عراقی استفاده کنند. وولف بلیتزر از شبکه سی‌ان‌ان گفت این وضعیت «بد» در واشنگتن برای او یادآور مناطق جنگی است که او در بغداد یا موصل یا فلوجه دیده است. مایکل تریسی، یک روزنامه‌نگار در توئیتر نوشت: سرویس مخفی، منطقه حفاظت‌شده در دی. سی را «منطقه سبز» نامیده است. شاید تا چهار شنبه این منطقه یک «مینی بغداد» شود. وبگاه شبکه خبری بلومبرگ نیز با اشاره به حمله طرفداران ترامپ به کنگره و گسیل نظامیان امریکایی به پایتخت برای تأمین امنیت مراسم تحلیف بایدن در روز چهار شنبه نوشت: واشنگتن دی‌سی به شهری تبدیل شده که گویی برای جنگ آماده می‌شود. علاوه بر پایتخت، میشیگان، ویرجینیا، ویسکانسین، پنسیلوانیا و واشنگتن در میان بیش از ده‌ها ایالتی هستند که گارد ملی برای تقویت امنیتی در آنجا مستقر شده است. روز یک شنبه جنبش راست‌گرای افراطی «بوگالو» در سراسر ۵۰ ایالت راهپیمایی به راه انداخت تا گوشه دیگری از دوقطبی شدگی نه میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها بلکه میان مردم و کل سیستم بیشتر خودنمایی کند. استیو مک کرو، مدیر اداره امنیت عمومی تگزاس در بیانیه‌ای اعلام کرد، اطلاعات واصله نشان می‌دهد که افراط گرایان خشونت‌طلب شاید به دنبال سوءاستفاده از اعتراضات مسلحانه برنامه ریزی شده در آستین به منظور انجام اعمال مجرمانه باشند. تگزاس کنگره خود را در سراسر روز مراسم تحلیف می‌بندد. در میشیگان نیز کنگره حصارکشی شده و سربازان در سراسر ایالت برای تقویت اوضاع امنیتی مستقر شده‌اند. همچنین نشست‌های روز‌های آتی لغو شده است. از سوی دیگر، تیم دولت جو بایدن، که تصمیم داشتند روز دو شنبه سفر خود را از ویلمینگتون ایالت کارولینای شمالی به واشنگتن با قطار آغاز کنند، به دلیل افزایش نگرانی‌های امنیتی این سفر را لغو کرده‌اند.
نفوذ خارجی یا شکست در کنترل
رهبران دموکرات چهار کمیته کنگره روز شنبه به بررسی رویداد‌ها پرداخته و به صورت کتبی از اف‌بی‌آی و سایر آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی خواستند تا تهدید‌ها را بشناسند، اطلاعات را به اشتراک بگذارند و اینکه آیا نفوذ خارجی در این شورش‌ها نقش دارد یا خیر. این نامه از سوی آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، برنی تامپسون، رئیس کمیته امنیت کشور مجلس نمایندگان، کارولین مالونی، رئیس نظارت مجلس نمایندگان و جرولد نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان امضا شده است. یک مقام سابق و یک مقام فعلی «اف‌بی‌آی» به «ان‌بی‌سی‌نیوز» گفتند، این سازمان در حال تحقیق درباره تأمین مالی برخی از عوامل اغتشاشات ششم ژانویه در کنگره توسط عوامل خارجی است. شبکه «ان‌بی‌سی‌نیوز» در گزارشی نوشته که «اف‌بی‌آی» در حال تحقیق درباره این است که آیا دولت‌ها، سازمان‌ها یا افراد خارجی به تأمین مالی کسانی که به طراحی این اغتشاش کمک کرده‌اند پرداخته‌اند یا خیر. این سازمان در چارچوب این تحقیقات به بررسی پرداخت مبالغی ارز دیجیتال بیت‌کوین به ارزش ۵۰۰ هزار دلار از سوی یک برنامه‌نویس کامپیوتر فرانسوی قبل از وقوع این اغتشاش می‌پردازد. همچنین یاهونیوز نخست روز پنج شنبه پرداخت این مبالغ بیت‌کوین را که از سوی شرکت تحلیلی Chainanalysis گزارش شده بود برجسته کرد. بر اساس این گزارش، در هشتم دسامبر میزان ۱۵/ ۲۸ بیت‌کوین به ارزش ۵۲۲هزار دلار در زمان انتقال، برای ۲۲ کیف پول مجازی متفاوت که بسیاری از آن‌ها به فعالان راست افراطی تعلق داشته‌اند، فرستاده شده است. بر طبق گزارش Chainanalysis بخش عمده این پول برای نیک فوئنتس، یک راستگرای افراطی که ۵ /۱۳ بیت‌کوین با ارزش ۲۵۰ هزار دلار در آن زمان، دریافت کرد فرستاده شده است. طبق گزارش ان. بی. سی، فوئنتس به ProPublica گفت که او در تجمع بوده است، اما با اوباش وارد کنگره نشد.
در همین حال «جیمز کومی» رئیس اخراج شده اف‌بی‌آی از سوی ترامپ با اشاره به حوادث کنگره و عملکرد ناموفق پلیس در برخورد با طرفداران ترامپ با توجه به بیشتر بودن تعداد آن‌ها از معترضان، گفت: «از شکست آشکار در دفاع از ساختمان کنگره عصبانی شدم. این در حالی است که ۲ هزار نیرو همیشه در آنجا برای محافظت از ساختمان کنگره حضور دارند. درک این شکست برای کشور ما مهم خواهد بود.» او حوادث کنگره را با حملات ۱۱ سپتامبر مقایسه کرد و گفت: به ما گفته شد پیش‌بینی نمی‌کردیم تروریست‌ها چطور به ما حمله خواهند کرد، اما این (حمله به کنگره) در سراسر اینترنت پخش شده بود و این گروه به آرامی خیابان پنسیلوانیا را پیمود و به سمت کنگره آمد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.