×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هیچ داوطلبی صرفا به دلیل اقامت بستگان در خارج از کشور رد صلاحیت نشد

به گزارش«رهوا».محمد دهقان عضو حقوقدان شورای نگهبان با حضور در برنامه پرونده ویژه شبکه سوم سیما به تشریح روند بررسی صلاحیت نامزدهای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت.  دهقان با بیان اینکه روند رسیدگی به صلاحیت‌ داوطلبان کاملا چارچوب دار است و گزارش‌ مراجع نظارتی به دقت در جلسات مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: ما در تایید صلاحیت‌ها به دنبال مصلحت سنجی نبودیم  به همین دلیل  هم صرفا به دنبال تایید صلاحیت افراد از جناح‌های مختلف نبودیم.

وی افزود: شورای نگهبان به هیچ عنوان ورود سیاسی و مصلحت سنجی به پرونده‌ها نداریم. ما کاملا بر اساس پرونده افراد صلاحیت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و حداقل‌ها و کف صلاحیت‌ها را مورد نظر قرار می‌دهیم اما اینکه منظور این باشد که از یک جناح سیاسی فلان شخص را انتخاب کنیم و از جناح دیگر گزینه‌های مختلف را رد کنیم اصلا اینطور نیست.

عضو حقوق‌دان شورای نگهبان گفت:‌ یک کاندیدا حداقل باید ۷ رای را داشته باشد تا حائز کف صلاحیت شورای نگهبان شود. ممکن است برخی کاندیداها ۶ رای هم آورده باشند ولی چون به کف ۷ رای نرسیدند به هر حال صلاحیت آنها رد شده باشد. البته برای برخی از این کاندیداها دو بار رای گیری صورت گرفت ولی به هر حال در نهایت با توجه به استعلام‌ها و بررسی بر روی سابقه مدیریتی این افراد، صلاحیت آنها تایید نشد.

دهقان در پاسخ به این سوال که چطور ممکن است فردی که صلاحیت او در انتخابات‌های گذشته رد شده، در این انتخابات تایید صلاحیت شده باشد؟ خاطرنشان کرد:‌ مسئله این جا است که فاصله بین دو انتخابات ممکن است شرایطی را به وجود بیاورد که باعث رد یا تایید صلاحیت یک فرد شود. به این معنا که گاهی وقت ها اتفاق می افتد که فردی از لحاظ قضایی یک اتهامی متوجه او بوده و پرونده مفتوحی دارد و ممکن است منجر به محکومیت او شود. در آن زمان نمی توان تصمیم گرفت که احراز صلاحیت وی ممکن است اما پس از گذشت زمان این فرد از اتهام وارده به شکل قطعی رفع اتهام شده است.اما همین فرد ممکن است در این دوره هیچ پرونده مفتوحی نداشته باشد و اتهام قبلی او نیز از سوی مراجع قانونی مرتفع شده یا تبرئه شده باشد یا اینکه بر اساس استعلام جدیدی که از مراجع نظارتی گرفته شده این مراجع حضور وی را بلامانع اعلام می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اقامت فرزندان و بستگان کاندیداها در یک کشور خارجی یا اقامت مضاعف بستگان  کاندیداها می‌تواند موجب رد صلاحیت یک کاندیدا شود؟ تصریح کرد: ما مجموع مسائل را نگاه می کنیم و اشکالی ندارد فرزند مسئولین خارج از کشور درس بخوانند ولی در اسناد بالادستی تحصیل مسئولین در خارج از کشور نفی شده است و اینکه طوری متبادر شود که یک پای من در داخل و یک پایم در خارج از کشور است ممکن است اثرگذار باشد. ولی صرفا اینکه فرد در خارج از کشور درس خوانده یا اقامت داشته علت تامه رد صلاحیت نیست.

دهقان تاکید کرد: البته هیچ یک از کاندیداها صرفا به این علت رد صلاحیت نشده است و مجموع مسائل است که مطرح می‌شود و پس از آن رای‌گیری صورت می‌گیرد. در عین حال تا وقتی که رای‌گیری‌ها تمام نشد هیچ یک از اعضای شورای نگهبان از جمله بنده نمی‌دانستم که تعداد کاندیداهای تایید صلاحیت شده چند نفر است. چرا که رای‌گیری‌ها مخفی است و از سوی دیگر برای برخی از کاندیداها چند بار رای‌گیری صورت گرفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.