×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هشدار دانشمندان درباره همه گیری بعدی دنیا؛ این بار اَبَر قارچ کشنده ژاپنی

به گزارش«رهوا».به گفته ی کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده آمریکا، یک قارچ مخمر مانند به نام کاندیدا آریس (Candida Auris) وجود دارد که بشر باید مراقب آن باشد.

تحقیقات نشان داده در صورت ورود این قارچ به جریان خون، مرگ فرد تقریباً حتمی است.

به گفته ی دانشمندان، یکی از چیزهایی که کاندیدا آریس را بسیار ترسناک می کند آن است که می تواند به مدت طولانی روی سطوح بی جان باقی بماند و هیچ دارویی در برابر آن کارساز نیست. همین مقاومت کاندیدا آریس در برابر داروها می تواند آن را در صورت شیوع مرگبار کند. به همین دلیل آن را به طاعون تشبیه کرده اند.

در اوایل ماه ژانویه بود که با انتشار پژوهشی از سوی دولت آمریکا معلوم شد در ماه ژوئیه ی سال گذشته ی میلادی نزدیک به ۴۰ مورد ابتلا به قارچ کاندیدا آریس در میان بیماران کرونایی بیمارستانی در فلوریدا شناسایی شده بود. بررسی ها در ماه بعد نیز نشان داد ۳۵ نفر دیگر از بیماران این بیمارستان گرفتار قارچ مذکور شده بودند.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده، اطلاعات تکمیلی در مورد وضعیت تنها ۲۰ تن از این ۳۵ بیمار موجود بود و از این ۲۰ نفر نیز ۸ تن جان خود را از دست دادند. با این حال روشن نبود که آیا علت اصلی مرگ آن ها قارچ کاندیدا آریس بوده است یا نه.

کاندیدا آریس چیست؟

کاندیدا آریس یک مخمر مقاوم به چند دارو است که می تواند باعث عفونت تهاجمی شود. توانایی این قارچ در تکثیر بدون علامت در بدن و ماندگاری اش بر روی سطوح، در موارد قبلی شیوع قارچ کاندیدا آریس در محیط های درمانی نقش داشته است.

کاندیدا آریس را با ۴۰ درصد مرگ های بیمارستانی مرتبط می دانند و افراد معمولاً در محیط های درمانی به آن مبتلا می شوند، به ویژه بیمارانی که برای آن ها از لوله های تغذیه یا تنفسی و یا سوند در رگ های بزرگ آن ها استفاده می شود. این قارچ باعث خونریزی، ایجاد زخم و عفونت گوش می شود و در نمونه ی ادرار و مجاری تنفسی هم یافت شده اما مشخص نیست که آیا کاندیدا آریس واقعاً ریه ها یا مثانه را عفونی می کند یا نه.

منشأ کاندیدا آریس

این بیماری قارچی اولین بار در سال ۲۰۰۹ در ژاپن شناسایی شد و به دلیل افزایش شیوع جهانی آن به یکی از اولویت های اصلی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده بدل شده است. قارچ کاندیدا آریس تا به امروز در بیش از ۳۰ کشور دنیا شناسایی شده است.

چه عاملی باعث ابتلا به کاندیدا آریس می شود؟

دپارتمان سلامت ایالات فلوریدا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا با همکاری یکدیگر به تحقیق درباره ی این قارچ پرداختند. در گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا آمده کامپیوترهای سیار و تجهیزات پزشکی بیمارستان فلوریدا بین هر بار استفاده همواره ضدعفونی نمی شدند و تجهیزات پزشکی (مثل لوله های تنفسی و گازهای استریل) در محفظه های باز نگهداری می شدند.

بر اساس گزارش این سازمان، کارکنان بیمارستان فلوریدا احتمالاً از ترس ابتلا به ویروس کرونا اقدام به زدن چند لایه ماسک و دیگر تجهیزات محافظت شخصی می کردند، امری که توصیه نمی شود و در حقیقت ریسک انتقال میکروب را بالا می برد. مواردی از استفاده ی طولانی و مجدد از ماسک و دیگر تجهیزات محافظت شخصی هم وجود داشت. به گفته ی مرکز کنترل و پیشگری از بیماری ها در آمریکا این قارچ می تواند در محیط های درمانی از طریق تماس با سطوح محیطی یا تجهیزات آلوده یا از فردی به فردی دیگر منتقل شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.