×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نکاتی که باید قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا، رعایت کنیم

به گزارش«رهوا»، در اینجا به نکاتی که می‌تواند به شما در بهتر گذراندن دوره واکسیناسیون کمک کند اشاره می‌کنیم.

آیا نیاز به استراحت بیشتری داریم؟
توصیه می‌شود که شب قبل از واکسیناسیون خواب خوب و راحتی داشته باشید و به طور کلی بهداشت خواب را رعایت کنید.

خواب مناسب و آرام یکی از راز‌های سلامت و طول عمر انسان همراه با زندگی با نشاط است. خواب کافی همراه با آرامش، نقش مهمی در آماده سازی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن ایفا می‌کند. خواب خوب، آرام و پیوسته به دفع مواد زاید از بدن کمک می‌کند.

از کار کردن با هرگونه دستگاه الکترونیکی همچون گوشی همراه و کامپیوتر و تماشای طولانی مدت تلویزیون از حداقل یک ساعت قبل از خواب تا حد امکان پرهیز کنید. این کار باعث می‌شود بتوانید خواب راحت و عمیقی را تجربه کنید و بدن شما بتواند در آرامش کامل تا صبح استراحت کند.

چه مواد غذایی بیشتر بخوریم؟
مواد غذایی ضد التهاب: یک رژیم غذایی سالم که در طولانی مدت رعایت شود پاسخ ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد و به ما کمک می‌کند تا بهتر با عفونت‌ها مبارزه کنیم و پاسخ ایمنی به واکسیناسیون را تقویت کنیم. مصرف بیشتر غذا‌های تازه و طبیعی مانند میوه ها، سبزیجات، ماهی‌های چرب، آجیل و مغز دانه‌ها به کارکرد بهتر سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کنند. زیرا التهاب کمتری در بدن ایجاد می‌کنند. خوردن غذا‌های ضد التهاب پس از تزریق واکسن می‌تواند کمک کننده باشد بطور مثال زردچوبه ادویه‌ای است که خاصیت ضد التهابی دارد و می‌توانید به غذا اضافه کرده یا در چای مصرف کنید. همچنین ماهی نوعی غذای ضد التهاب محسوب می‌شود. ماهی آزاد، خال مخالی، ساردین و شاه ماهی و روغن ماهی بیشترین امگا ۳ را به عنوان عامل ضد التهابی دارند. آجیل، بادام، گردو و روغن زیتون فرا بکر نیز از مواد غذ ایی ضد التهاب محسوب می‌شوند.

مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی: خوردن غذای بسیار مغذی حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی بویژه زینک و ویتامین C به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. البته این به آن معنی نیست که مصرف مکمل‌ها سبب عملکرد بهتر واکسن می‌شود. منابع غذایی ریز مغذی‌ها عبارتند از انواع میوه و سبزی تازه فصل و لبنیات.

آب و مایعات فراوان: تامین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید بسیار مهم است. مصرف مایعات کافی نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط جدید واکسیناسیون می‌شود، بلکه، سبب می‌شود از افت فشار افرادی که معمولا ترس از آمپول و یا واکسن دارند نیز جلوگیری کند. افرادی که به بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا یا بیماری‌های ریوی مبتلا هستند، در خصوص میزان مصرف مایعات باید با پزشک خود مشورت کنند. مواد غذایی آبدار مانند میوه ها، سبزیجات، انواع سوپ و آبگوشت علاوه برکمک به تامین آب بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. همچنین در صورت ایجاد تب بعد از واکسیناسیون، توصیه می‌شود مایعات به میزان فراوان نوشیده شود.

از چه مواد غذایی پرهیز کنیم؟
بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، از مصرف غذا‌های فرآوری شده نه فقط هنگام تزریق واکسن، بلکه در تمام طول سال پرهیز کنید. همچنین از روغن‌های گیاهی مانند روغن ذرت، روغن سویا و سایر مواد غذایی فرآوری شده (مانند فست فود، غذا‌های سرخ شده و غذا‌های کنسروی) که معمولا در بدن ایجاد التهاب می‌کنند، اجتناب کنید.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.