×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نسخه جدید نرم‌افزار شاد چه ویژگی‌هایی دارد؟

به گزارش«رهوا»، علی باقرزاده در نشست قابلیت‌ها، چالش‌ها و مسائل شبکه آموزشی شاد  اظهار کرد: در ابتدای شروع کرونا سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد مدرسه اولین جایی باشد که بسته و آخرین جایی باشد که باز می‌شود اما با طولانی شدن تعطیلات اعلام کردند آموزش و سلامت قابل تفکیک نیست و نمی‌توان یک حق را به دیگری ترجیح داد بنابراین شعار تغییر پیدا کرد و گفتند مدرسه اولین جایی باشد که باز شود.

وی افزود: اسفندماه ۹۸ با تعطیلی مدارس، آموزش تلویزیونی برای کوتاه مدت پاسخگوی خوبی بود اما غیرتعاملی است از سوی دیگر با پیام‌رسان‌های داخلی جلساتی داشتیم اما آماده همکاری با ما نبودند چرا که نتوانستند برخی درخواست‌ها همچون محیط اختصاصی برای دانش‌آموزان را تامین کنند.

آموزش و پرورش هزینه‌ای به همراه اول نداده است
مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش گفت: همراه اول اعلام کرد که پلتفرم شاد را به صورت رایگان در اختیار آموزش و پرورش قرار داده و ۱۵ سال پشتیبانی می‌کند، علت این بخشش را که جویا شدیم گفتند برای توسعه مصرف ترافیک داخلی و کاربران بومی ناگزیریم برخی پلتفرم‌ها را در اختیار کاربران قرار دهیم و تا امروز هیچ تراکنش مالی حتی یک ریال به همراه اول پرداخت نکرده‌ایم.

هنگام استفاده از شاد فیلترشکن را خاموش کنید
باقرزاده درباره احتساب هزینه اینترنت در شبکه شاد گفت: برخی خانواده‌ها که وی‌پی‌ان آنها فعال است و از شاد نیز استفاده می‌کنند برایشان هزینه محاسبه می‌شود که عده‌ای این موضوع را نمی‌دانستند اما در مجموع شبکه شاد رایگان است.

وی عنوان کرد: سال گذشته سرویس حضور و  غیاب، اجرای آزمون، پخش زنده یک طرفه و پیام صوتی بین دانش‌آموز با دانش‌آموز و دانش‌آموز با معلم ایجاد شد تا به امروز شاد ۲۴ میلیون و ۶۳۴ هزار بار نصب شده است میانگین فعالیت ماهانه شاد ۱۸ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر است و کاربران همزمان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است.

۸۰ درصد دانش آموزان در شاد حضور دارند
مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۹۹٫۸ درصد مدیران مدارس به تعداد ۱۱۶ هزار نفر در شبکه شاد احراز هویت شده‌اند مطرح کرد: ۹۸ درصد معلمان به تعداد ۷۳۱ هزار و ۸۹۳ نفر و ۱۲ میلیون و ۷۹۳ هزار دانش‌آموز معادل ۸۶ درصد در شبکه شاد احراز هویت شده‌اند.

باقرزاده تصریح کرد: داشبورد مدیریتی در شبکه شاد طراحی شده است و در دسترس مدیران ستادی و استانی قرار دارد که به تدریج در دسترس مدیران شهرستان‌ها و مدارس قرار می‌گیرد در اینجا اطلاعاتی همچون اینکه دانش‌آموز از کدام اپراتور و چه نوع گوشی استفاده می‌کند، به طور میانگین چند دقیقه در شاد به صورت روزانه و هفتگی حضور دارد و چند فایل مبادله کرده است، قابل مشاهده است.

افت تحصیلی در دوره متوسطه نگران کننده 
وی با اشاره به اینکه مطالعات بین‌المللی مطرح می‌کند اگر تمام لوازم ارائه آموزش کاملا استاندارد در فضای مجازی فراهم شود، کیفیت آموزش ۵۰ درصد محقق می‌شود، اظهار کرد: پژوهش‌های سال گذشته نشان داد ۷۰ درصد معلمان برای نخستین بار از آموزش مجازی استفاده کردند؛ در دوره ابتدایی چون مادران به کمک معلمان آمدند کمتر با افت تحصیلی مواجه بودیم اما در پایه‌های دیگر شرایط سخت‌تر است.

مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش گفت: ۹۳ درصد مراکزی که آموزش فنی و حرفه‌ای در سطح دنیا ارائه می‌کردند به خاطر کرونا تعطیل شدند و در ایران نیز تحت تاثیر این شرایط شاهد افت تحصیلی دانش‌آموزان هنرستانی هستیم بنابراین در دستورالعمل بازگشایی مدارس برای دوره ابتدایی و مهارت آموزان هنرستان‌ها به منظور آموزش مجازی تسهیلات قائل شده‌ایم.

فردا رونمایی از نسخه جدید شاد 
باقرزاده با اشاره به رونمایی از نسخه جدید شاد در روز  سه‌شنبه ۳۰ شهریور، خاطرنشان کرد: نسخه جدید شاد براساس نظرات معلمان و دانش‌آموزان به طور کامل بازسازی شده است و همراه اول در طول یک ماه گذشته تمام موارد را بازنگری و کنترل کرده است، زیرساخت‌ها تقویت شده و در شاد نیز چند سرویس جدید ارائه می‌شود از جمله گفتگوی گروهی که امکان صحبت مستقیم معلم با دانش‌آموزان و اظهارنظر هم زمان ۵ دانش‌آموز فراهم شده است، آزمون‌ساز توسعه قابل توجهی پیدا کرده و  مشکل احراز هویت که سال گذشته وجود داشت امسال تاحد ممکن کاهش یافته است.

وی ادامه داد: معلمان و دانش‌آموزان در شبکه شاد شناخته شده هستند مگر اینکه معلم و دانش‌آموز جدید باشد، حق تشکیل کلاس درس به مدیر مدرسه داده شده و به هر تعدادی که نیاز دارد کلاس ایجاد می‌کند و معلم به عنوان ادمین انتخاب می‌شود. همچنین QRکد به کتاب‌های درسی اضافه شده و دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از آن مطالب مکمل هر درس را در شبکه شاد مشاهده کنند.

به‌روز‌رسانی نرم‌افزار شاد تا شنبه سوم مهرماه
مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش متذکر شد: تا روز جمعه یا شنبه سوم مهرماه به‌روز‌رسانی نرم‌افزار شاد انجام می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند احراز هویت شده و مدرسه خود را تشخیص داده و معلم را پیدا کنند، همچنین از اول مهرماه مدارس کم جمعیت عشایری و روستایی به صورت حضوری و مدارس با جمعیت بیشتر به تدریج از آبان ماه فعالیت حضوری خواهند داشت، اختیار را به شورای مدرسه دادیم که متناسب با مساحت کلاس درس، جمعیت دانش‌آموزان و مسافتی که آنها از خانه تا مدرسه طی می‌کنند، دانش‌آموزان را گروه‌بندی کرده و در برخی روزها به مدرسه بیایند.

باقرزاده همچنین گفت: اگر واکسیناسیون دانش‌آموزان به خوبی پیش برود و به سمت مدیریت بیماری برویم مدارس بازگشایی شده و از شاد به عنوان مکمل استفاده خواهد شد.

سیم‌کارت دانش‌آموزی توزیع می‌شود؟
وی درباره توزیع سیم‌کارت دانش‌آموزی گفت: توافقی را با همراه اول داشتیم و سیم‌کارت‌های دیتا با ماهیت حقوقی دریافت کردیم که بین واحدهای سازمانی مختلف توزیع شد تا کارهای رسمی انجام شود و امکان مدیریت و کنترل امور ممکن باشد اما سیم‌کارت دانش‌آموزی موافقان و مخالفانی دارد، پیش‌نویس تفاهم‌نامه بین آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات تهیه شده و به محض مبادله آن امکان تخصیص سیم‌کارت دانش‌آموزی و اینترنت پاک فراهم می‌شود.

الزامی نبودن شاد برای مدارس خاص و غیردولتی
مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش درباره الزام برخی از مدارس به نصب اپلیکیشن‌های دیگر و دریافت هزینه از خانواده‌ها، گفت: طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی پلتفرم اصلی آموزش مجازی شبکه شاد است اما به مدارس غیردولتی و خاص اختیار داده شده که می‌توانند از پلتفرم اختصاصی خود اما تحت کنترل استفاده کنند.

باقرزاده افزود: بنابراین اگر مدرسه غیردولتی در این باره هزینه دریافت کند چون الزامی به استفاده از  شبکه شاد ندارد نمی‌توانیم محدودیتی ایجاد کنیم اما مدارس دولتی حق دریافت هزینه ندارند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.