×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مهم ترین خواص شگفت انگیز پسته

به گزارش«رهوا».پسته در کشور های زیادی کشت می شود، ایران، آمریکا و ترکیه پیشرو در عرصه کشت پسته هستند. پسته در ایران نیز به صورت گسترده کشت می شود و تاریخچه هزار ساله در کشت آن دارد. همچنین مقدار قابل توجهی از آن به سایر کشور ها صادر می شود. انواع پسته احمدآقایی، کله قوچی، اکبری، شاه پسند دامغان، فندقی و… در در استان های مختلف ایران کشت می شود. اما بهترین و با کیفیت ترین پسته ایران در کرمان شهرستان رفسنجان کشت می شود. باتوجه به انواع مختلف پسته در بازار، خرید پسته درجه یک و با کیفیت همیشه با دغدغه های زیادی روبرو بوده است.

انواع پسته

ایران به عنوان بزرگترین صادر کننده پسته در جهان شناخته می شود. پسته به طور کلی در ایران به دو نوع فندقی و بادامی دسته بندی می شود. در دسته بندی دیگری پسته بر اساس زمان گل دهی پسته به سه دسته تقسیم می شود. شاید هنگام خرید پسته متوجه انواع مختلف آن شده اید و انتخاب برای شما سخت شده است. برای شناخت انواع پسته و انتخاب درست هنگام خرید پسته تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پسته بر اساس زمان گل دهی به سه دسته زودرس، متوسط رس و دیر رس تقسیم می شود. انواع پسته سفید نوقی و کله قوچی که در دسته زودرس هستند در یکم تا دهم شهریور برداشت می شوند. پسته احمد آقایی، اوحدی و بادامی زرند که در دسته متوسط رس هستند، در یازدهم تا بیستم شهریور، همچنین پسته قزوینی و اکبری که در دسته دیر رس هستند، در بیست و یکم تا سی و یکم شهریور برداشت می شوند.

دسته بندی پسته بر اساس فندقی و بادامی:

پسته اکبری، پسته عباسعلی، پسته شاه پسند دامغان، پسته خنجری دامغان، پسته احمدآقایی، پسته ممتاز، پسته قزوینی و پسته سفید نوق در گروه پسته های بادامی دسته بندی می شوند.

پسته اکبری

پسته اکبری چون در هر دو طرف خندان است به پسته دو بر خندان معروف شده است. همچنین به عنوان پسته لوکس یا مجلسی نیز شناخته می شود و یکی از بهترین نوع پسته است که در ایران کشت می شود. این پسته درشت و کشیده است و دهانه بازی دارد. رنگ پوست این پسته کرم تیره است. پسته اکبری از نوع دیر رس است و در اواخر شهریور برداشت می شود. بنابراین پایان شهریور برای خرید پسته تازه و درجه یک اکبری زمان  بسیار مناسبی است. پسته اکبری به دلیل داشتن ظاهری کشیده، به پسته کله قوچی بسیار شبیه و نزدیک است. اما اندازه آن از پسته کله قوچی بزرگ تر است. پسته اکبری به دلیل ظاهر زیبا و خندان بودن برای مهمانی ها بسیار مناسب است. بنابراین اگر برای مجلس یا مهمانی به دنبال پسته مناسب هستید، خرید پسته اکبری را به شما پیشنهاد می کنیم.

پسته احمدآقایی

پسته احمدآقایی از لحاظ ظاهری شباهت بسیار زیادی به بادام دارد و از محبوبیت زیادی بین انواع پسته برخوردار است. داشتن ظاهری کشیده مهم ترین ویژگی پسته احمدآقایی است. همین ویژگی باعث تمایز این نوع پسته با پسته کله قوچی و فندقی می شود. پسته احمدآقایی دهانه بازی دارد و مانند پسته اکبری در دو طرف خندان است. این نوع پسته دارای پوست استخوانی و مغز قرمز رنگ است و پوست آن نسبت به سایر انواع پسته رنگ روشن تری دارد. این نوع پسته بیشتر در نوق رفسنجان و شهرستان سیرجان کشت می شود. اگر به دنبال خرید پسته با قیمت مناسب و ظاهری زیبا هستید، خرید پسته احمدآقایی را به شما پیشنهاد می کنیم.

پسته عباسعلی

پسته عباسعلی بومی منطقه دامغان است و جزو خانواده پسته احمدآقایی محسوب می شود. از نظر خندان بودن بین پسته های بومی منطقه دامغان از رتبه خوبی برخوردار است. همچنین این نوع پسته قیمت مناسبی نیز دارد و از طهم بسیار خوبی برخوردار است. دارای ظاهری کشیده و بادامی شکل و پوست کرم رنگ مایل به صورتی است. این پسته از نوع پسته های دو بر خندان است و در مقایسه با پسته اکبری از اندازه کوچک تری برخوردار است.

پسته شاه پسند دامغان

این نوع پسته دارای ظاهری بادامی شکل، کشیده و توپردارد و رنگ پوست آن کرم تیر و پوست روی مغز آن رنگ قرمز زیبایی دارد. این پسته از پسته های لوکس و صادراتی و ارقام تجاری به شمار می آید و حجم بسیار زیادی از آن به کشور های دیگر صادر می شود. همچنین درجه خندان بودن مطلوبی نیز دارد و هر دو نوع یک طرف خندان و دو طرف خندان در بازار موجود است. این پسته از نوع پسته های زودرس است و در فصل برداشت پسته جزو اولین پسته هایی به بازار می آید. بنابر این در فصل برداشت پسته جزو اولین گزینه های خرید پسته است.

پسته خنجری دامغان

یکی از انواع تجاری پسته دامغان است که فقط در دامغان کشت می شود و از انواع زودرس است. دارای ظاهری بادامی شکل و شبیه به پسته احمدآقایی دارد. پسته خنجری همانطور که از نامش پیداست دارای یک قوس کشیده است و دارای انتهایی خنجر مانند و نوک تیز است. پوست این نوع پسته نسبت به سایر انواع پسته تیره تر و کدر تر است. مغز این نوع پسته دارای بیشترین طول در بین بقیه پسته هاست و رنگی فسفری دارد. مغز این پسته نسبت به بقیه از حجم و وزن بزرگ تری برخوردار است. همین علت باعث محبوبیت زیاد آن شده است. اگر به دنبال خرید پسته برای استفاده به صورت خلال در صنعت شیرینی پزی و استفاده در بستنی هستید، خرید این نوع پسته را به شما پیشنهاد می کنیم.

پسته ممتاز

این نوع پسته دارای مغزی سرخ رنگ و پوستی روشن است، به همین دلیل یکی از ارقام تجاری پسته به شمار می آید. این پسته دارای بالاترین درصد مغز بین تمام پسته ها است و از انواع بادامی با ظاهری کشیده است. این پسته به دلیل قیمت بالا به طور گستره به کشور های ثروتمند صادر می شود، بیشترین صادرات این پسته به کشور هند است. این پسته از انواع دیررس است و دارای مزه ای ناب نسبت به بقیه انواع تجاری است.

پسته سفید نوق

از قدیمی ترین انواع پسته های رفسنجان است و در منطقه نوق که آب و هوای گرمی دارد، به صورت گسترده کشت می شود. دارای ظاهری بادامی شکل و کشیده است و از انواع پسته ای دیررس به شمار می ورد. این نوع پسته گزینه مناسبی برای تاجران برای خرید پسته و صادرات آن به کشور های دیگر است.

پسته قزوینی

این پسته همان طور که از نامش پیداست در منطقه قزوین کشت می شود. این پسته در قزوین به پسته کله بزی نیز شناخته می شود. این پسته به صورت عمده برای صنعت شیرینی پزی و به صورت خلال پسته مورد استفاده قرار می گیرد و از انواع زودرس است.

پسته اوحدی یا فندقی

همانطور که از نامش پیداست، این مدل پسته ظاهری فندقی شکل و گرد دارد و نسبت به سایر انواع پسته اندازه ای کوچک تر دارد و حجم بیشتری از آن در مقایسه با سایر پسته ها به کشور های دیگر صادر می شود. این پسته در دو طرف خندان است و جزو پسته های متوسط رس محسوب می شود. پسته فندقی به دلیل کوچک تر بودن در یک مقدار مشخص نسبت به سایر پسته ها تعداد بیشتری را شامل می شود. بنابراین گزینه ای مناسب از نظر اقتصادی برای خرید پسته است.

خواص پسته

پسته دارای مواد مغذی مانند کربوهیدرات ها، پروتئین ها، اسید های آمینه، فیبر های رژیمی و چربی ها است و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. همچنین دارای ویتامین های ضروری برای بدن است و منبع خوبی از مواد معدنی، کلسیم، آهن، پتاسیم، مس، سدیم و روی است. بنابراین باتوجه به قیمت بالای پسته، خرید پسته درجه یک و تازه فواید بسیار زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. پسته همچنین برای پوست و مو بسیار مفید است.

بهبود سلامت قلب

مصرف پسته باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلب و عروق، نارسایی های عروق کرونری و قلبی و جلوگیری از ابتلا به التهاب عروق می شود. همچنین باعث تقویت قلب و محافظت از رگ های خونی می شود و سطح کلسترول بد را در بدن کاهش می دهد. باعث تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از گرفتگی عضلات می شود و آرامش قلب و اعصاب راه به همراه می آورد.

کمک به کاهش وزن

اضافه وزن مشکلی شایع است که احساس بسیار ناخوشایندی را به شما می دهد. پسته با ساده تر کردن فرایند گوارش و کمک به خارج کردن مواد زائد از بدن و جلوگیری از ابتلا به یبوست باعث می شود که تا مدت زمان بیشتری را احساس سیری کنید. بنابر این با خرید پسته و استفاده به اندازه از آن می توانید به روند کاهش وزن خود سرعت بیشتری دهید.

کمک به درمان کم خونی

پسته سرشار از آهن و فولات است و به رفع رنگ پریدگی، بی حوصلگی، سرگیجه و کم خونی کمک بسیار زیادی می کند. خرید پسته و مصرف آن می تواند مقدار قابل توجهی از آهن روزانه را تامین کند.

کمک به درمان دیابت

پسته به کاهش جذب کربوهیدارت ها کمک شایانی می کند و کاهش جذب کربوهیدات ها باعث کاهش قند خون می شود.

مطلب پیشهادی: خواص پسته و نحوه کاشت و نگهداری آن

خاصیت ضد التهابی

ویتامین E موجود در پسته می تواند باعث کاهش کاهش التهاب در قسمت های مختلف بدن می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

خرید پسته و مصرف آن به صورت درست باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری ها می شود. پسته منبع خوبی از ویتامین B6 است و این ویتامین به ساخت گلبول های قرمز سالم کمک شایانی می کند.

فواید پسته برای مو

  • افزایش رشد مو: پسته دارای اسید های چرب است که این اسید های چرب باعث تحریک رشد موهای سالم می شوند.
  • تقویت مو : مصرف پسته باعث تقویت ریشه ای مو می شود.
  • بهبود بافت مو: با استفاده از ماسک موی پسته می توان به تغذیه و رطوبت رسانی مو کمک بسیار زیادی کرد. همچنین پسته برای موهای خشک و آسیب دیده نیز مفید است.
  • جلوگیری از ریزش مو: پسته منبع خوبی از بیوتین است. خرید پسته و مصرف صحیح آن به صورت روزانه باعث کاهش ریزش مو می شود.

فواید پسته برای پوست

  • مرطوب کننده: برای داشتن پوستی صاف فقط کافیست که به جای مرطوب کننده مورد استفاده خود از روغن پسته استفاده کنید.
  • جلوگیری از علائم پیری: پسته سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک می کنند. همچنین مصرف پسته باعث از بین رفتن ترک های پوستی و کاهش علائم پیری پوست می شود.
  • روشن کننده پوست: مصرف پسته برای داشتن پوستی درخشان و روشن بسیار مفید است. زیرا پسته حاوی اسید های چرب ضروری است.

پسته همچنین برای کودکان و زنان باردار بسیار مفید است و خواص باورنکردنی دارد.

خرید پسته درجه یک

بهترین راه خرید پسته و خشکبار خرید مستقیم و بدون واسطه از کشاورز است. ما در فروشگاه اینترنتی زرچین شرایطی فراهم کردیم تا شما ابتدا با داستان زندگی هر کشاورز آشنا شوید و از روش های کشت و کود های مورد استفاده توسط کشاورز اطلاع حاصل کنید و سپس اقدام به خرید کنید. بنابراین خرید پسته از کشاورز بهترین و امن ترین راه برای خرید است. زیرا محصول به صورت تازه و امسالی و مستقیم از کشاورز به دست شما می رسد.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.