×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
محسنی‌اژه‌ای: زندان زنان توسط زنان اداره شود

به گزارش«رهوا». اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی به منظور تبادل نظر و هم‌اندیشی درباره مهم‌ترین مسائل زنان و خانواده و راهکارهای حل مشکلات این حوزه و بهبود خدمات‌رسانی قضائی به زنان با حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای دیدار و گفت‌وگو کردند.
رئیس قوه قضائیه در این دیدار از زن و مرد به عنوان دو بال برای رسیدن به حیات طیبه و رمز تداوم حیات و بقا بشر یاد کرد و گفت: برای رسیدن به تعالی و کمال انسانی باید منزلت زن و مرد گرامی داشته شود.
محسنی‌اژه‌ای افزود: برخورداری از یک جامعه سالم و مترقی و متمدن بدون داشتن یک خانواده سالم و مترقی و متمدن که از ارزش‌های انسانی برخوردار است، امری غیرممکن یا بسیار دشوار است.
وی خاطرنشان کرد: یک رکن عظیم از خانواده‌ای که جامعه سالم و متمدن و متعالی را شکل می‌دهد (زن) است که هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین ایثار، عاطفه و نقشی که او در تربیت فرزند و آرامش‌بخشی به خانواده ایفا می‌کند را بگیرد.
محسنی‌اژه‌ای با تأکید بر لزوم مطالعه و مداقّه برای چگونگی صیانت از جلالت و منزلت زنان تصریح کرد: یکی از موضوعات مغفول مانده، جایگاه واقعی زنان است که گاهی اوقات به دلیل نگاه جزئی به حقوق زنان مورد خدشه قرار می‌گیرد.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به منشور حقوق و مسئولیت زنان که در سال ۸۳ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده، تصریح کرد: باید بررسی شود از آن زمان تا کنون چه میزان از این منشور عملیاتی شده است.
محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: در آن منشور ساز و کاری طراحی شده تا میزان پیشرفت اجرا و موانع آن هر دو سال یک بار بررسی و در صورت لزوم پیگیری شود.
وی ادامه داد: نه تنها بسیاری از زنان از این منشور و محتوای آن اطلاعی ندارند بلکه ما نیز گزارشی از روند اجرا و میزان تحقق آن نداریم.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در این منشور هم به مسأله فرهنگ‌سازی و سیاست‌گذاری و هم به مسائل حوزه تقنین و قضا پرداخته شده خواستار ارائه گزارشی درباره روند اجرای این منشور و عوامل احتمالی عدم اجرای آن شد.
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش توجه به مسائل زندانیان زن و خصوصاً مادران زندانی و توجه به اولویت اصلاح و تربیت آنها را  مهم دانست اما در عین حال گفت: یکی از مسائل مهمتر در کاهش جمعیت کیفری زنان کاهش جرم‌انگاری است.
محسنی‌اژه‌ای افزود: در دهه‌های گذشته برای بسیاری از تخلفات جرم‌انگاری شد و برای آنها مجازات حبس و آن هم حبس‌های سنگین و طویل‌المدت در نظر گرفته شد که قطعاً این مسأله باعث افزایش پرونده‌های قضائی و تراکم جمعیت کیفری کشور می‌شود.
وی ادامه داد: وقتی جمعیت کیفری افزایش یابد روند رسیدگی به پرونده‌ها طولانی شده و امکان طبقه‌بندی و ارائه خدمات کیفی و روند اصلاح و تربیت دشوار می‌شود.
محسنی‌اژه‌ای بر همین اساس بر لزوم همکاری فراکسیون زنان مجلس برای کاهش اطاله دادرسی تأکید کرد و متذکر شد: این فرایند پیچیده و طولانی باعث می‌شود که همچنان شاهد تداوم مشکلات برای مردم باشیم .
رئیس قوه قضائیه با بیان این که بسیاری از مسائل نظام با کمک مردم حل شده خاطر نشان کرد: بسیاری از مسائل حقوقی زنان نیز با روش‌هایی چون میانجی‌گری و صلح و سازش و حل اختلافات با استفاده از ظرفیت‌های مردمی قابل حل و فصل است.
وی همچنین بر اولویت فراهم‌سازی زمینه ارائه خدمات به زنان توسط زنان تأکید کرد و گفت: اگر زندان زنان به گونه‌ای مستقل شود که همه امور آن توسط زنان اداره شود و از ظرفیت زنان در فرایند دادرسی نیز استفاده کنیم مسائل قضائی مربوط به زنان آسان‌تر و با آرامش بیشتری انجام می‌شود.
وی بر همین اساس از نمایندگان زن مجلس خواست که قوه قضائیه را در شناسایی و حل گام به گام مشکلات حقوقی زنان در دستگاه عدلیه یاری دهند.
رئیس قوه قضائیه همچنین از اعضای فراکسیون نمایندگان مجلس خواست که در هم‌اندیشی و ارتباط بیشتر با معاونت‌های حقوقی و اجتماعی قوه قضائیه راهکارهای خود را برای بازنگری و اصلاح قوانین مربوط به حوزه زنان و خانواده از جمله رفع مشکلات مربوط به مهریه، نفقه و حضانت و ولایت ارائه دهند.
بخشنامه ابلاغی به دادگستری‌ها درباره قانون مهریه اصلاح شده است
پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، رئیس و اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود درباره مهم‌ترین مسائل و مشکلات حوزه زنان و خانواده را مطرح و راهکارهایی را برای حل این مسائل پیشنهاد کردند.
تعیین متولی اصلی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، تنقیه، بازنگری و اصلاح قوانین مربوط به زنان و خانواده، توجه به بیمه زنان سرپرست خانوار، کاهش جرم‌انگاری در راستای حبس‌زدایی از جمله مطالبات اعضای فراکسیون زنان مجلس بود.
اعضای فراکسیون زنان مجلس همچنین در سخنانشان نگاه عادلانه به حقوق زنان و توانمندسازی زنان در همه عرصه‌ها، اجرای طرح‌هایی همچون طرح هجرت برای اصلاح و تربیت زندانیان زن، توجه به حقوق کودک، ایجاد کانون‌های اصلاح و تربیت دختران در همه شهرستان‌ها، توجه مضاعف به حقوق شهروندی از سوی ضابطان و کارکنان دستگاه قضا، ارتقاء و بهبود وضعیت دادگاه‌های تجدیدنظر، خروج زندان‌ها از شهرها و استفاده از قضات زن در رسیدگی به دعاوی و پرونده‌های مربوط به زنان پرهیز از طرح‌های هیجانی و برنامه‌ریزی در حوزه زنان مبتنی بر اطلاعات دقیق از شرایط و مطالبات آنها، از دیگر درخواست‌های اعضای فراکسیون زنان مجلس بود.
در این جلسه از برگزاری نشست رئیس قوه قضائیه با فراکسیون زنان مجلس ظرف کمتر از یک هفته از طرح درخواست رئیس فراکسیون و همچنین موضع‌گیری اخیر حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای درباره خشونت علیه زنان و تأکید او بر تغییر قوانین و ساختارها و رفتارها به نفع زنان تقدیر به عمل آمد.
در این نشست همچنین بر لزوم ایجاد کارگروه مشترک بین دستگاه قضا و فراکسیون زنان مجلس برای بررسی مسائل و مشکلات حوزه زنان و خانواده و هم‌اندیشی برای طراحی راهکارهای حل این مشکلات تأکید شد که مورد موافقت رئیس دستگاه قضا قرار گرفت.
علی غلامی، معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه نیز در این نشست از اصلاح بخشنامه ابلاغی به دادگستری‌ها درباره قانون مهریه خبر داد و گفت: فرایند بازنگری و اصلاح این ابلاغیه تا سه هفته آینده پایان می‌یابد.
وی با بیان این که قوانین متعددی در حوزه زنان وجود دارد خاطر نشان کرد: اگر لایحه منع خشونت علیه زنان نهایی و قانون حمایت از خانواده مورد بازنگری قرار گیرد و قوای سه‌گانه کارگروهی را برای تنقیه قوانین این حوزه تشکیل دهند بسیاری از مشکلات زنان با ایجاد یک قانون جامع برطرف خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.