×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ماشین ظرفشویی را چطور تمیز کنیم؟

مجله خبری«رهوا».اگر می خواهید ماشین ظرفشویی تان به خوبی کار کند و عمر طولانی ای داشته باشد، باید ماهی یک بار آن را تمیز کنید. برای این کار می توانید از یک برس نرم و مواد متداولی مثل سرکه سفید مقطر و جوش شیرین استفاده کنید که در هر خانه ای پیدا می شوند.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

نظافت ماهانه ی ماشین ظرفشویی

این تمیزکاری ساده ی ماهیانه هم دستگاه شما را تمیز نگه خواهد داشت و هم احتمالاً شما را از نظافت بیشتر آن بی نیاز خواهد کرد:

۱- طبقه ی پایین ماشین را بیرون آورید و فیلتری که کف آن قرار دارد و آب از آن تخلیه می شود را بررسی کنید. اگر چیزی به سوراخ های فیلتر گیر کرده آن را جدا کنید. از یک برس نرم آغشته به سرکه استفاده کنید و با آن چیزهایی که به فیلتر چسبیده را جدا کنید. طبقه ی پایین ماشین را سر جایش برگردانید.

۲- یک فنجان سرکه سفید مقطر درون یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی در باز بریزید و ظرف را در طبقه ی بالای ماشین بگذارید. دستگاه را روی یک دور شسشتوی عادی تنظیم و آن را روشن کنید. برای صرفه جویی در برق می توانید از حالت خشک کن استفاده نکنید.

۳- بعد از اتمام اولین دور شستشو، یک فنجان جوش شیرین کف ماشین ظرفشویی بریزید. دستگاه را روشن کنید تا یک آبکشی کوتاه با آب داغ داشته باشد (نیازی به استفاده از حالت خشک کن نیست) و سپس در ماشین را باز بگذارید تا درون آن کاملاً خشک شود. سرکه چربی ها را از بین می برد و جوش شیرین دستگاه را بوزدایی می کند.

سرکه و جوش شیرین را هرگز همزمان باهم در دورهای شسشتو استفاده نکنید، چون در ترکیب باهم کف خواهند کرد و برای تمیز کردن شان به دردسر خواهید افتاد.

نظافت کامل داخل ماشین ظرفشویی

اگر ماشین ظرفشویی خود را هر ماه تمیز کرده باشید، سالی فقط یک یا دو بار نظافت کامل داخل آن کفایت می کند. هر زمان هم که متوجه شدید ماشین ظرفشویی تان به خوبی کار نمی کند و بعد از هر بار شستشو ظرف هایتان کثیف یا ظروف شیشه ای لکه دار هستند، یعنی وقتش رسیده آن را کامل تمیز کنید. اگر آب محل زندگی تان بیش از حد سخت است شاید لازم باشد که این نظافت کامل را دفعات بیشتری انجام دهید.

مواد و وسایل مورد نیاز :

  • سرکه سفید مقطر
  • جوش شیرین
  • مقداری سیم انطاف پذیر
  • یک مسواک قدیمی
  • یک اسفنج تمیز

نحوه ی انجام :

۱- ماشین ظرفشویی را خالی کنید. در صورت امکان، هر دو طبقه ی بالایی و پایینی ماشین را بیرون آورید تا به بازوهای اسپری آب دسترسی بهتری داشته باشید. روی بازوها سوراخ های کوچکی وجود دارد که آب را به سرتاسر ماشین پخش می کنند و مواد معدنی درون آب سخت یا تکه های غذا می توانند این سوراخ ها را مسدود کنند. اگر سوراخ ها بسته شوند، ممکن است آب به سطح ظروف نرسد و آن ها کثیف باقی بمانند. با نوک سیم، سوراخ ها را از هر گونه کثیفی پاک کنید.

۲- فیلتری که کف ماشین قرار گرفته و محل تخلیه ی آب از دستگاه را می پوشاند بررسی کنید. در صورت امکان فیلتر را بردارید؛ شاید از دیدن آنچه که زیر فیلتر جمع شده شوکه شوید. موادی که در آنجا جمع شده اند را پاک کنید. مسواک قدیمی را به مقداری سرکه آغشته کنید و با آن گوشه و کنارهای این قسمت را خوب بسابید.

۳- از این مسواک قدیمی می توانید هم برای پاک کردن کثیفی هایی استفاده کنید که درون سوراخ های سبد مخصوص قاشق و چنگال ماشین جمع شده اند و هم برای پاک کردن موادی که در قسمت مخصوص شوینده ی ماشین انباشته شده اند.

۴- اسفنج تمیز را به سرکه سفید آغشته کنید و با آن لاستیک های دور در ماشین و دهانه ی داخلی آن را تمیز کنید.

۵- طبقات ماشین ظرفشویی را سر جایشان بگذارید. دو فنجان سرکه سفید مقطر را درون یک ظرف در باز بریزید و ظرف را در طبقه ی بالای ماشین بگذارید. دستگاه را روی حالت شستشوی عادی با آب داغ تنظیم کنید و اجازه دهید کامل شسته شود.

تمیز کردن بیرون ماشین ظرفشویی

اینکه چطور بیرون ماشین را تمیز کنید بستگی به مدل و جنس دستگاه بستگی دارد. اگر جلوی دستگاه کلیدها و گردونه هایی برای تنظیم برنامه ی شستشو وجود دارد، هر ماه دورشان را تمیز کنید. با استفاده از یک مسواک قدیمی و یک مایع دستشویی، موادی که دور آن ها جمع شده اند را پاک کنید. در مورد مدل هایی هم که کلیدهای کنترل آن ها بالای در ماشین به صورت توکار قرار گرفته، کلیدها را هر ماه یا هر زمان که نیاز است تمیز کنید.

اگر در بیرونی ماشین از جنس پلاستیک یا فلز رنگ شده است، با استفاده از یک مایع ظرفشویی ملایم و یک دستمال یا اسفنج نرم برای پاک کردن لکه های روی در و دستگیره های ماشین استفاده کنید. در انتها، یک دستمال تمیز را با آب ساده خیس کنید و آن را روی سطح دستگاه بکشید، سپس از یک دستمال نرم دیگر برای خشک کردن دستگاه استفاده کنید.

برای پاک کردن درهایی که از جنس استیل ضد زنگ هستند بهتر است از یک شوینده ی مخصوص استیل ضد زنگ و یک دستمال میکروفایبر استفاده کنید. طبق دستور العمل استفاده از شوینده ی مخصوص عمل کنید و کار دستمال کشیدن را همیشه در یک جهت یعنی در همان جهت خطوطی انجام دهید که در بافت استیل وجود دارند. یک روش دیگر برای تمیز کردن درهای استیل این است که ابتدا مقداری آب را با مقداری مایع ظرفشویی ملایم مخلوط کنید، یک دستمال را به این ترکیب آغشته کنید و با آن در ماشین را تمیز کنید، سپس با یک دستمال میکروفایبر که یک قطره روغن زیتون یا روغن بچه روی آن ریخته اید، در را دستمال بکشید تا لکه ای روی آن باقی نماند.

برچسب ها : , , , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.