×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ماجرای حضور فردین و گوگوش و سانسور سریال امام علی (ع)

به گزارش«رهوا».محمد بیک زاده، تهیه کننده این سریال راجع به سانسورهایی که بر روی این سریال انجام شده، گفتگویی با روزنامه فرهیختگان داشته است. به گفته این تهیه کننده این سریال به اندازه ۱۸۰ تا ۲۰۰ دقیقه یا سه قسمت و بیشتر از آن سانسور داشته است.

محمد بیک زاده دلیل این سانسور این طور عنوان می‌کند که در آن زمان و هنگام، ابوذر طاقت نداشت تا کسی کوچکترین کج روی‌ای نسبت به عدالت داشته باشد. گفته شد که ممکن است حرف‌های ابوذر به خیلی‌ها بر بخورد و چنان شد که صحنه‌های مربوط به ابوذر از سریال حذف شد. البته قائم مقام وقت سازمان تلاش بسیاری انجام داد تا این میزان کم از نقش ابوذر نیز باقی بماند.

از بیک زاده سوال شد که آیا حذفیات اختیاری بود یا اجباری که او پاسخ داد ما صحنه اضافه‌ای نگرفته بودیم که بخواهیم آن‌ها را حذف کنیم. ابوذر در ۴ قسمت در سریال امام علی (ع) حضور داشت که بجز چند صحنه جزئی چیزی از آن را در سریال نداریم. دیالوگ‌های ابوذر دیالوگ‌های بسیار تندی بودند. به حدی که شاید امروز با شنیدن آن‌ها به من هم برمی‌خورد.

بیک زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با گذشت زمان و تغییر مدیران شرایط پخش این قسمت‌ها فراهم می‌شد یا خیر گفت: «خیر، هر چه زمان به جلوتر رفت آدم‌های ما بیشتر شبیه بنی امیه و بنی عباس شدند و بیشتر به آن‌ها بر می‌خورد.» جالب اینجاست که سخنان بیک زاده پس از ۲۰ سال از پخش سریال گفته می‌شود.

ساخت این سریال حواشی دیگر هم داشت که بیک زاده به طور مختصر به آن‌ها پرداخته است. او در مورد انتخاب فردین برای نقش مالک اشتر گفت: «ابتدا برای این نقش صحبت از فردین شده بود. البته برای بسیاری از نقش‌ها ما چندین نفر از بازیگران قبل از انقلاب را در نظر داشتیم. آن روزها هم مثل امروز نبود و حرف من را گوش می‌کردند. توانستیم برای خیلی‌ها مجوز بازی بگیریم اما برای بازی فردین به او اجازه ندادند. علت آن هم بسیار ساده است. ما قهرمان زنده نمی‌خواهیم. فردین برای توده مردم قهرمان بود.»

او در این رابطه ادامه می‌دهد: «من در نظر داشتم خانم فائقه آتشین (گوگوش) نقش قطام را بازی کند. اما نه به ایشان و نه به فردین اجازه بازی ندادند. به جای فردین، علی آزاد را پذیرفتند. در حالی که اگر به سینمای قبل از انقلاب نگاه کنیم فردین نماد جوانمردی و آزادگی بود و علی آزاد سمبل نامردی و ناجوانمردی. علی آزاد توانست نقش ابن عباس را بازی کند. توانستیم مجوز بازی فخری خوروش و داود رشیدی را نیز بگیریم ولی در مورد آن دو نفر ناموفق بودیم.»

داود میرباقری از هنرمندان به نامی است که او را با آثار زیبایش در حوزه سریال‌های در حوزه دین می‌شناسیم. سریال امام علی (ع) از سریال‌های فاخر صدا و سیما پس از انقلاب محسوب شده و پخش آن از سال ۱۳۷۵ شروع شد. داریوش ارجمند، علی فتحی، محمد رضا شریفی نیا، سیروس گرجستانی، اکبر عبدی، آزیتا حاجیان، شهره لرستانی، جمشید مشایخی، داود رشیدی، پرویز پرستویی و ویشکا آسایش از بازیگرانی بودند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.