×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
لزوم مرزبندی بین نقد و توهین در رسانه

به گزارش«رهوا».حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای که نخستین نشست هم‌اندیشی خود با نخبگان را به هم فکری با اصحاب رسانه اختصاص داده بود، با تأکید بر فهم درست از حق و اجرای آن و همچنین استقامت در راه حق، نقش رسانه در تحقق عدالت، هموار کردن مسیر عدالت و ارتقاء بخشی به آگاهی مردم به حقوق خودشان و جامعه را بسیار مهم دانست.

رئیس قوه قضاییه افزود: رسانه می‌تواند به مردم آگاهی دهد تا حقوق خود و راه استیفای حق را به خوبی بشناسد، تا هم به آن‌ها تعدی نشود و هم آن که بدانند اگر تعدی کنند، چه عواقبی دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان این که آگاهی انسان از لوازم ضروری اجرای عدالت است گفت: نقش رسانه در مطالبه گری و پاسخگو کردن همه آحاد جامعه اعم از مسئول و غیر مسئول و همه افراد و نهاد‌هایی که وظیفه اجتماعی دارند، حائز اهمیت است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در این شرایط به شدت نیاز به فهم مشترک در موضوعات مختلف داریم گفت: اگر بین رسانه و دستگاه‌های مختلف مانند قوه قضاییه، دولت و مجلس فهم مشترکی نسبت به مسائل و موضوعات وجود داشته باشد، هر کسی به درستی می‌تواند نقش خود را ایفا کند.

رئیس دستگاه قضا برای نمونه به موضوع ترک فعل اشاره کرد و گفت: بعضی ترک فعل‌هایی داریم که موجب ضمان است، اما بر اساس قانون جرم نیست، ولی برخی ترک فعل‌ها هم ضمان آور و هم جرم است و در قانون برای آن مجازات تعیین شده و برخی هم در حد یک تخلف اداری و انتظامی است که درباره این‌ها باید به یک فهم مشترک برسیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین با اشاره به موضوع رسانه آزاد و آزادی رسانه گفت: نقد در قانون مطبوعات تعریف شده، اما برخی موارد که مطرح می‌شود مصداق تخریب و حتی توهین است که باید با یک مرزبندی دقیق و شفاف، حساب آن‌ها را از نقد سازنده جدا کنیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی برای هر حکومت و دستگاهی مهم است، اظهار داشت: اعتماد مردم مهم‌ترین پشتوانه برای نظام ما به عنوان یک نظام مردمی است و اگر اعتماد مردم را نداشته باشیم در بسیاری از کار‌ها موفق نخواهیم شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: بدون تردید یکی از الزامات افزایش اعتماد مردم صداقت و به حساب آوردن مردم و بهره مندی از ظرفیت‌های آنهاست.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه از دوران جوانی و بیش از ۵۰ سال است که اعتقاد دارم توده مردم مسائل را به خوبی متوجه می‌شوند و درک می‌کنند و اگر صاقانه واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذاریم اعتماد آن‌ها را جلب می‌کنیم، گفت: بهره برداری‌های خاص و مقطعی از مردم کار ناپسندی است و اگر مردم احساس کنند ظاهرسازی می‌کنیم و حرف‌های خوب را برای رسیدن به اهداف و اغراض سیاسی بیان می‌کنیم سخن ما را نمی‌پذیرند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: باید نکات مثبت و نقاط قوت را با هم دید و به نقاط ضعف و ناکارآمدی‌ها هم توجه داشت و آن‌ها را مصلحانه نقد کرد تا بتوانیم در مسیر موفقیت حرکت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با استقبال از همکاری و هم اندیشی با اصحاب رسانه گفت: باید با کمک همدیگر مسائل و آسیب‌ها را احصا و راه حل آن‌ها را بررسی کنیم و به هر میزان بتوانیم فاصله در فهم مشترک درباره مشکلات را کاهش دهیم تا بهتر بتوانیم مسائل را حل کنیم.

رئیس دستگاه قضا افزود: لازم است سازوکاری برای استفاده از ظرفیت‌ها و ایده‌های یکدیگر ایجاد کنیم که این سازوکار باید با کمک خود اصحاب رسانه طراحی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به تماس با نخبگان از سوی دفتر رییس قوه قضاییه و اخذ نظرات، پیشنهادات و انتقادات از سوی طیف‌ها و سلایق مختلف فکری بلافاصله پس از انتصاب به ریاست دستگاه قضا گفت: اگر چه فرصت مطالعه همه نظرات دریافت شده نبود، بخش عمده نظرات را که به‌صورت تلفنی یا مکتوب فرستاده شده مطالعه کردم و به همکارانم گفتم که این‌ها را برای بررسی بیشتر و عمیق‌تر دسته‌بندی و اولویت‌بندی کنند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: این نظرات باید با نگاهی مبتنی بر واقعیت‌ها بررسی شود و برای آن‌ها راهکار پیدا کنیم و اگر بخواهیم برای آن‌ها در اتاق‌های دربسته تصمیم گیری و دستورالعمل صادر کنیم اثری نخواهد داشت و این اتفاق هم نمی‌افتد حتما در این خصوص با ارائه دهندگان ایده و نظرات همفکری می‌کنیم.

وی تاکید کرد: باید با مشورت و مفاهمه با فردی که مساله‌ای طرح کرده راهکار درست را انتخاب کرد و برای این موضوع باید زمان مناسبی اختصاص داد.

رئیس قوه قضاییه شاخص ارزیابی عملکرد دستگاه قضا و سنجش موفقیت‌هایش در تغییر و تحول را شرع، قانون و ابلاغیه مقام معظم رهبری به رئیس دستگاه قضا عنوان کرد و گفت که با ملاک‌های سلیقه‌ای نمی‌توان ارزیابی دقیقی از موفقیت یک دستگاه داشت و هر قضاوتی بشود نادرست است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین گفت: ممکن است بعضی وقت‌ها خود ما یا فعالان رسانه به قانون یا دستورالعملی نقد داشته باشند و آن قانون و دستورالعمل نیازمند اصلاح هم باشد، اما اگر ملاک مشخصی نداشته باشیم نمی‌توانیم ارزیابی کنیم که به وظیفه مان درست عمل کرده ایم یا نه و باید قانون را مبنای عمل خود قرار دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان سخنان خود تشکیل «شورای حل اختلاف رسانه ها» با حضور افراد آشنا به مسائل رسانه و مسائل حقوقی و مصالح کشور را تدبیری خوب برای رسیدگی به برخی دعاوی علیه رسانه‌ها دانست و تأکید کرد در صورت نیاز و برای تسریع و تسهیل رسیدگی‌ها می‌توان این شورا را با تشکیل شعب دیگری توسعه داد.

سخنان مسئولان و مدیران رسانه‌ای کشور در دیدار با رئیس قوه قضاییه

در ابتدای این نشست، «متقیان» مدیرعامل خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه خوشحالیم که درب اتاق رئیس قوه قضاییه بر روی اهالی رسانه باز است، گفت: امیدواریم دستگاه قضایی در دوره تحول و تعالی کار‌هایی که انجام داده است را برای مردم بازگو کند و به دادن وعده برای کار‌هایی که می‌خواهد انجام دهد، اکتفا نکند.

وی همچنین با اشاره به حادثه پیش آمده برای اتوبوس حامل خبرنگاران در استان آذربایجان غربی که منجر به درگذشت دو تن از خبرنگاران و مصدومیت ۲۰ نفر شد، گفت: با توجه به اینکه دست اندرکاران تا کنون در این زمینه کوتاهی کرده‌اند از قوه قضاییه تقاضا داریم که به صورت خاص به این پرونده رسیدگی کند.

مدیرعامل خبرگزاری ایسنا ضمن آنکه از قوه قضاییه خواست که مبارزه با تهاجم فرهنگی را نه به صورت شعاری بلکه به صورت عملیاتی انجام دهد، خواستار استفاده از ظرفیت همه رسانه‌ها در پوشش برنامه‌های خبری قوه قضاییه شد.

«خلفی‌زاده» مدیرعامل خبرگزاری آنا نیز با اشاره به عزم دستگاه قضا برای مقابله با قاچاق کالای سازمان یافته در کشور، از بلاتکلیفی در راه‌اندازی کامل سامانه جامع تجارت انتقاد کرد و گفت: این سامانه باید به صورت صددرصدی فعالیت داشته باشد تا هم جلوی قاچاق کالا گرفته شود و هم چرخ تولید در کشور بچرخد.

وی همچنین با اشاره به پیشنهاد حقوقدانان شورای نگهبان از سوی قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی برای اخذ رای اعتماد نمایندگان، گفت: حقوقدانان شورای نگهبان باید هم زمینه‌ساز تحول در شورای نگهبان و هم پاسخگوی عملکرد خود باشند.

«مظفری» مدیرمسئول روزنامه آفتاب یزد با بیان اینکه انتخاب آقای اژه‌ای به عنوان رئیس قوه قضاییه لرزه بر دل مفسدان انداخته است، گفت: امروز خواست مردم این است که مبارزه با فساد به صورت شعاری نباشد.

وی همچنین بر ضرورت بها دادن هر چه بیشتر به جوانان در دوره تحول و تعالی دستگاه قضایی تاکید کرد.

«تیرانداز» مدیرعامل خبرگزاری فارس نیز طی سخنانی با بیان اینکه امروز تمرکز دشمن بر بی‌تدبیر نشان دادن نظام و مسئولان نظام و در نهایت حمله به اساس حکومت دینی است، گفت: در راستای افزایش سرمایه اجتماعی نظام، لازم است که مبنای تصمیم‌گیری‌های مهم در خصوص برخی پرونده‌ها برای مردم تبیین شود.

وی همچنین خواستار تبلیغ هرچه بیشتر احکام مجازات‌های جایگزین حبس در سطح کشور شد.

«شفیعیان» مدیرمسئول پایگاه خبری انصاف‌نیوز با بیان اینکه مواضع حجت‌الاسلام اژه‌ای در حوزه‌های مختلف «امیدوارکننده» است، گفت: همه ما در یک کشتی قرار داریم و ناگزیر هستیم با اصلاحاتی که انجام می‌دهیم وضعیت کشور را از شرایط فعلی خارج کنیم.

وی خواستار آن شد که همه رسانه‌ها بتوانند جلسات دادگاه‌ها را پوشش خبری داده و از وضعیت زندان‌های کشور گزارش تهیه کنند.

مدیرمسئول انصاف‌نیوز همچنین لغو کامل رسانه‌داری دولتی را امری ضروری دانست و گفت: رسانه‌های دولتی در بهترین شکل ممکن همان «روابط عمومی» هستند.

«ایمانجانی» مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان هم در سخنانی بر ضرورت پیگیری مسیر طی شده در قوه قضاییه طی دو سال گذشته تاکید کرد و گفت: ادامه مسیر تحول قضایی، سرمایه اجتماعی نظام را افزایش می‌دهد.

وی افزود: باید سازوکار شفافی برای به نتیجه رسیدن پیشنهادات اصحاب رسانه به دستگاه قضایی پیشبینی و عملیاتی شود.

مدیرعامل روزنامه فرهیختگان همچنین پیشنهاد داد که قوه قضاییه هر ساله «بهترین انتقاد سازنده» که منجر به یک اتفاق خوب شده است را برگزیده و از آن تقدیر کند.

«شیخ الاسلامی» مدیرمسئول سایت پارسینه نیز در این جلسه خواستار راه‌اندازی سامانه‌ای برای نشان دادن هویت مجرمین به صورت آنلاین شد.

«بهزادی» مدیر مسوول روزنامه اعتماد هم با اشاره به بحرانی که مطبوعات کشور به آن دچار شده‌اند، گفت: باید به مطبوعات آزادی داد و در مقابل از آن‌ها پاسخ خواست.

وی گفت: نباید وضعیت به گونه‌ای پیش برود که رسانه‌ها و مطبوعات داخلی مرجعیت خود را از دست بدهند و از این طریق فضا برای جولان دادن رسانه‌های بیگانه در کشورمان فراهم شود.

«گنجی» مدیرمسئول روزنامه جوان هم در سخنان خود ایجاد اورژانس قضایی در کشور را امری ضروری دانست و گفت: باید شرایط به نحوی باشد که مردم هر لحظه‌ای که اراده کنند بتوانند به اورژانس قضایی دسترسی داشته باشند.

وی همچنین گفت: پیشنهاد من این است که دستگاه قضایی کشور، عکس قاضی فاسد را به رسانه‌ها بدهد و ما هم قول می‌دهیم که عکس او را با عنوان «قاضی فاسد و متخلف» در صفحه نخست روزنامه و خبرگزاری خود منتشر کنیم.

مدیرمسئول روزنامه جوان همچنین خواستار استمراز حضور حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای در محافل علمی و دانشگاهی شد.

«سعدی» مدیرمسئول روزنامه جهان صنعت نیز در این نشست ضمن تقدیر از اقدامات دستگاه قضایی در زمینه رفع موانع تولید، گفت: تشکیل پرونده‌های اقتصادی و تولیدی باید بر اساس راستی‌آزمایی اولیه اطلاعاتی باشد که به دست بازپرس می‌رسد چرا که ممکن است برخی پرونده‌ها بخاطر تغییر قوانین و مقررات در زمره تخلفات قرار گرفته باشند.

وی اضافه کرد تقاضا داریم که قوه قضاییه در جریان رسیدگی به پرونده‌های تولیدکنندگان، با عنایت به سوابق آن‌ها در حوزه کارآفرینی و حمایت از اشتغال، نهایت رافت اسلامی را از خود نشان دهد.

«قلی زاده» مدیرعامل خبرگزاری تسنیم هم در این نشست با بیان اینکه احیای سرمایه اجتماعی نظام یکی از خواسته‌های امروز اصحاب رسانه از مسئولان است، تصریح کرد: در دوره جدید قوه قضاییه، برخورد با مفاسد باید به صورت بسیار جدی‌تر از گذشته ادامه پیدا کند تا مردم ببینند از عزم دستگاه قضا برای مقابله با مفسدان کاسته نشده است.

وی افزود: مردم وقتی ببینند قوه قضاییه غیرجناحی حرکت می‌کند نسبت به آن اعتماد پیدا می‌کنند.

مدیرعامل خبرگزاری تسنیم بر استمرار بازدید‌ها و سفر‌های استانی رئیس دستگاه قضا و همچنین ضرورت بکارگیری بازرسان و ناظران امین در محاکم قضایی برای رصد اتفاقات، تاکید کرد.

قلی‌زاده افزود: باید شرایطی ایجاد شود که مردم احساس کنند و یقین داشته باشند که بدون مراجعه به واحد‌های قضایی و بدون انجام یک شکایت، دستگاه قضایی از حقوق حقه آن‌ها دفاع خواهد کرد.

وی همچنین خواستار آن شد که قوه قضاییه برای همه برنامه‌های خود «پیوست رسانه‌ای» طراحی کند.

«قوچانی» مدیر مسئول روزنامه سازندگی نیز با اشاره به کاهش ملموس توقیف مطبوعات در دوره ریاست آیت الله رئیسی بر قوه قضاییه، بر ضرورت نوسازی رسانه‌ای در کشور تاکید کرد و افزود: نوسازی رسانه‌ای باعث شکست هجمه‌های رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

قوچانی خاطرنشان کرد: یقین داریم که در صورت وجود عدالت در جامعه، مطبوعات کشورمان ملی‌تر از هر نهاد دیگری می‌توانند با حاکمیت تعامل داشته باشند.

«عابدینی» قائم مقام خبرگزاری صداوسیما نیز در این جلسه با بیان اینکه بسیاری از بحران‌هایی که در کشور ایجاد شده ناشی از ترک فعل‌های مسئولان گذشته و حال است، بر ضرورت رسیدگی دستگاه قضایی به این ترک فعل‌های زیان‌بار تاکید کرد.

وی با اشاره به فعالیت ۲۹۸ شبکه فارسی زبان علیه نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: در چنین شرایطی یکی از وظایف قوه قضاییه در کشور، تلاش برای اقناع افکار عمومی است.

«محمدی» سردبیر سایت خبری عصرایران هم در این جلسه گفت: امیدواریم تعامل رسانه‌ها و قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی همچون دوره قبلی مدیریت این قوه، در مرتبه بالایی باشد.

مدیرعامل پایگاه خبری عصرایران بر ضرورت معرفی برخی قضات فاسد از سوی رسانه‌ها تاکید کرد و این اقدام را دارای آثار مثبت و بازدارنده فراوانی دانست.

وی همچنین ضمن انتقاد از عملکرد شورا‌های حل اختلاف گفت: ایجاد مراکز حل اختلاف در راستای کاستن از حجم پرونده‌ها در محاکم قضایی بود، اما متاسفانه تا کنون این اتفاق نیفتاده است؛ شورا‌های حل اختلاف باید به نوعی مدیریت شوند تا بر حجم بروکراسی اداری و قضایی کشور افزوده نشود.

«احدیان» مدیرمسئول روزنامه خراسان نیز در این نشست مبارزه با فساد را مهمترین محور در اقدامات دستگاه قضایی دانست و خواستار اعلام موضع قاطعانه قوه قضاییه در خصوص مسائل مهم مطرح شده از سوی رسانه‌ها که در جامعه ایجاد حساسیت کرده‌اند، شد.

وی همچنین بر ضرورت حمایت از افشاگران واقعی فساد و تمایز ان با افرادی که با این پوشش و نقاب فعالیت میکنند تاکید کرد و گفت: حمایت از افشاگران واقعی فساد باید شامل حمایت حقوقی و حمایت مالی و تشویقی باشد.

«حیدری» مدیرعامل خبرگزاری ایلنا نیز در این نشست، بر ضرورت حمایت واقعی دستگاه قضایی از واحد‌های تولیدی و صنعتی تاکید کرد و گفت: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که یک واحد تولیدی چند ماه بعد از احیا توسط دستگاه قضایی و بازگشت کارگران بر سر کار، دوباره دچار مشکل شده و روند کار در آن واحد متوقف شود.

وی همچنین وجود برخی اختلاف‌نظر‌های نهاد‌های امنیتی در خصوص بعضی از پرونده‌ها را زیبنده ندانست و با اشاره به ضرورت مقابله قوه قضاییه با فساد در هر نوع و شکل آن گفت: دستگاه قضا باید از برخورد‌های جناحی در زمینه مقابله با مفسدان پرهیز کند.

«تالی» مدیرکل اخبار رادیو نیز در این جلسه ضمن انتقاد از برخی ناهماهنگی‌های موجود در سیستم قضایی کشور گفت: به عنوان نمونه، اختلاف‌نظر درباره به رسمیت شناختن یا نشناختن برگ سبز خودرو، هم به اعتبار قوه قضاییه لطمه می‌زند و هم مردم را سردرگم می‌کند.

وی همچنین سرعت اطلاع‌رسانی در قوه قضاییه را امر بسیار ضروری دانست و تاکید کرد: با توجه به سرعت اتفاقات و تحولات و فعالیت رسانه‌ای شبانه‌روزی دشمنان، باید شرایط به گونه‌ای باشد که همه رسانه‌ها بتوانند در اسرع وقت به مدیران قضایی کشور دسترسی داشته باشند.

«حیدری» مدیرمسئول سایت خبری رویداد ۲۴ نیز در این جلسه گفت: قوه قضاییه باید تلاش کند تا از هر اندازه که ممکن است از مداخلات دادستان‌ها در امور داخلی دولت جلوگیری کند چرا که این مداخلات در وهله نخست به خود دستگاه قضایی آسیب می‌رساند.

«وکیلی» مدیرمسئول روزنامه ابتکار نیز در این جلسه گفت: پیشنهاد می‌کنم در دوره مدیریتی جدید قوه قضاییه، گفتمان مبارزه با فساد جایگزین گفتمان مبارزه با فاسد شود.

وی همچنین یکی از اقدامات مثبت دو سال گذشته در قوه قضاییه را اجرای دادگاه جرایم سیاسی با حضور هیئت منصفه دانست و بر همین اساس، پیشنهاد داد که دادگاه‌های مربوط به حوزه جرایم اقتصادی نیز با حضور هیئت منصفه برگزار شود.

«وثوق» مدیر کل اخبار سیما با بیان اینکه امیدواریم ماحصل برنامه‌های کوتاه مدت قوه قضاییه در دوران تحول و تعالی برای مردم کاملا ملموس باشد، گفت: تکریم ارباب رجوع در واحد‌های قضایی یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های مردم از قوه قضاییه است.

وی افزود: قوه قضاییه باید بستری را برای مطالبه‌گری رسانه‌ها در جهت رفع موانع موجود در کشور فراهم کند.

حجت‌الاسلام «دعایی» مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، رئیس قوه قضاییه را دارای صفاتی همچون قاطعیت، صراحت و رافت دانست و گفت: آقایان رئیسی و اژه‌ای، جلوه‌هایی از معرفت موجود در شهیدان بهشتی و قدوسی هستند.

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات رسانه‌ها را بازوی توانمند قوه قضاییه دانست و گفت: این رسانه‌ها هستند که با اخبار و اطلاعات دقیق خود می‌توانند زوایای تاریک هر موضوع و ماجرایی را برای قوه قضاییه روشن سازند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.