×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عادت های روزانه ای که نمی دانستید به مغز آسیب می زنند

به گزارش«رهوا».در ادامه از عادت های روزانه ای خواهیم گفت که می توانند آسیب چشمگیری به مغز وارد کنند.

۱- معاشرت نکردن با دیگران

طبق تحقیقات، روزانه حتی ۱۰ دقیقه معاشرت با دیگران، توان ذهنی را افزایش می دهد. لازم نیست از خانه بیرون روید و با اولین نفری که دیدید شروع به صحبت کنید – مکالمه ی تلفنی با یک دوست یا قوم و خویش هم مغز را به کار می اندازد.

۲- مصرف زیاد قند

تحقیقات نشان داده مصرف زیاد قند اثری منفی بر روی فاکتور نوروتروفیک مغز یا BDNF اثر می گذارد که مسئولیت تولید نورون ها را برعهده دارد. BDNF به خصوص اهمیت زیادی در شکل گیری حافظه بلند مدت و یادگیری دارد.

۳- ورزش ندادن مغز

به گفته ی دانشمندان، اوج بازدهی مغز از ۱۶ تا ۲۵ سالگی است و بعد از آن مغز به تدریج افت می کند. با این حال، تحقیقات نشان داده ورزش دادن منظم مغز (با مطالعه و حل معما) می تواند عملکرد آن را به میزان چشمگیری افزایش دهد، حتی در کسانی که نشانه های اولیه ی زوال عقل ناشی از بالا رفتن سن در آن ها پدیدار شده است.

۴- نخوردن صبحانه

تحقیقات نشان داده کودکانی که به طور منظم صبحانه می خورند عملکرد بسیار بهتری در مدرسه، به خصوص در درس علوم دارند. نخوردن صبحانه باعث کاهش سطح گلوکز خون می شود، امری که اثری منفی بر عملکرد مغز دارد.

۵- خوردن هله هوله

افراط در خوردن فست فود و پرخوری مداوم، اثری منفی بر ارتباطات میان سلول های مغزی و در نتیجه، پرورش و شکل گیری حافظه ی کوتاه مدت و بلند مدت دارد. به علاوه، خوردن بیش از اندازه ی فست فود ممکن است باعث افسردگی شود.

۶- خوردن بستنی

هر خوراکی سردی، از جمله بستنی می تواند باعث سردرد ناگهانی شود. تصور می شود خوراکی های سرد باعث باریک شدن عروق خونی می شوند. بدن، در تلاش برای جلوگیری از سرمازدگی، به مغز خون گرم می فرستد، در نتیجه عروق خونی منبسط می شوند. به گفته ی دانشمندان، این همین مسأله است که باعث بروز سردرد می شود.

۷- استفاده از تلفن همراه

تحقیق بر روی موش ها نشان داد میان سرطان مغز و استفاده از تلفن همراه ارتباط وجود دارد. با این حال، لازم نیست تلفن همراه تان را دور بیاندازید. به جای این کار پزشکان توصیه می کنند برای صحبت با تلفن از حالت اسپیکر یا هدست استفاده کنید و هنگام خواب گوشی را نزدیک بالش خود نگذارید.

۸- خوابیدن زیر پتو

خوابیدن زیر پتو باعث کاهش اکسیژن دریافتی بدن می شود، چون در این حالت باید هوای از قبل «بازیافت شده» ای را تنفس کنیم که مملوء از کربن دی اکسید است. این امر مغز را با کمبود اکسیژن مواجه می کند.

۹- کم آب شدن بدن

همانطور که می دانید ۷۰ تا ۸۰ درصد مغز انسان از آب تشکیل شده است. به علاوه، با آب است که مواد لازم برای مغز به آن می رسد. مغز زمانی مؤثرترین عملکرد را دارد که کمبود آب نداشته باشد.

۱۰- مصرف مشروبات الکلی

به گفته ی محققان، مصرف الکل باعث نابودی ارتباطات میان سلول های مغزی می شود. با این حال، خبر خوب آنکه اگر مصرف الکل را کنار بگذارید، مغز در نهایت به حالت عادی بازمی گردد.

۱۱- مصرف سیگار

تحقیقات نشان داده مصرف سیگار نه تنها باعث سرطان می شود بلکه ضخامت قشر مغز را کاهش می دهد. چنین آسیبی می تواند اثر چشمگیری بر توانایی های مغزی داشته باشد چون یکی از کارهای این بخش از مغز، تفکر است.

۱۲- ورزش نکردن

مغز به ورزش منظم نیاز دارد. تحقیقات نشان داده ورزش های فیزیکی برای سنتز BDNF و بنابراین حافظه بلند مدت مفید است.

۱۳- در پیش گرفتن یک رژیم غذایی سختگیرانه

رژیم های غذایی سختگیرانه تنها وزن بدن را کاهش نمی دهند. تحقیقات نشان داده محدود سازی شدید تغذیه ی خود، مغز را به خودخوری وامی دارد. این دلیل دیگری است برای آنکه نگاه معقولانه تری به رژیم غذایی خود داشته باشید. نباید خودتان را با رژیم های «گرسنگی دهنده» از پا درآورید. تنها باید درست غذا بخورید.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.