×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شورای نگهبان وظیفه‌ خودش را انجام داد/ عامل افزایش مشارکت، حضور مدیران قوی در حل مشکلات مردم است

به گزارش«رهوا».رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنج‌شنبه ۶ خرداد) در دیدار تصویری با رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سخنان مهمی درباره مسائل اخیر انتخابات، بیان راه‌حل‌های عینی و واقعی درباره مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در برنامه‌های انتخاباتی نامزد‌ها را عامل اصلی در افزایش انگیزه مشارکت در انتخابات خواندند و با تبیین باید‌ها و نباید‌های رقابت‌های انتخاباتی تأکید کردند: اثر نتیجه انتخابات سال‌ها بر زندگی مردم و کشور سایه‌افکن خواهد بود و امیدواریم انتخابات ۲۸ خرداد بر خلاف خواسته دشمنان مایه آبرو، عزت و سربلندی ایران بشود.

ایشان در این دیدار که در آغاز دومین سال فعالیت مجلس یازدهم صورت گرفت، همچنین با بیان توصیه‌هایی به نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی برای استمرار ویژگی‌هایی نظیر «حرکت انقلابی و خردمندانه»، «تلاش بی‌وقفه» و «کارآمدی و مردمی بودن» افزودند: همه مجالس همان‌گونه که امام بزرگوار فرمودند باید خود را عصاره فضائل درخشان و متعدد ملت قرار دهند.

رهبر انقلاب عملکرد مجلس در یک‌سال اخیر را نشان‌دهنده تلاش، همت بلند و کارآمدی خواندند و حضور نیرو‌های جوان و پُرتوان در کنار نیرو‌های دارای سوابق تقنینی و اجرایی را، موجب توفیق مجلس در تصویب لوایح و طرح‌های مهم و متعدد دانستند و با تشکر از حضور رئیس و نمایندگان مجلس در میان مردم و سفر‌های استانی گفتند: این حرکت بسیار خوب را ادامه دهید و همیشه در کنار مردم بمانید.

ایشان تصویرسازی منفی از مجلس یازدهم را حرکتی بدون انگیزه‌های دلسوزانه و اصلاحی خواندند و افزودند: برخی انتقادات به قصد اصلاح و تکمیل صورت می‌گیرد، اما در تصویرسازی منفی، این انگیزه‌ها وجود ندارد، نمایندگان مجلس باید با بی‌اعتنایی به این کارها، به اجرای وظایف خود ادامه دهند و در رفتار و گفتار بهانه‌ای به دست دشمنان و اینگونه مخالفان ندهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان چند توصیه به نمایندگان منتخب ملت در مجلس افزودند: توصیه اصلی، انقلابی ماندن و حفظ ویژگی‌هایی نظیر «تحرک و تلاش بی‌وقفه» است، چرا که خداوند به فرموده قرآن کریم، ملائک رحمت خود را بر کسانی نازل می‌فرماید که در صراط مستقیم، استقامت به خرج دهند.

رهبر انقلاب با اشاره به انحراف تدریجی برخی عناصر گفتند: برخی در اوایل، پرتوان و با حرارت بودند، اما وسوسه‌های مال، مقام و شهرت، راهشان را کج کرد و گاه ۱۸۰ درجه تغییر داد.

ایشان، انقلابی ماندن را نیازمند مراقبت دائمی و حساب‌کشی از خود دانستند و افزودند: معنای حقیقی تقوا، مراقبت مدام در مقابل خطر‌ها و لغزش‌هاست.

توصیه دوم رهبر انقلاب، «افزایش کارآمدی و وجودعقلانیت و طمأنینه» در مجلس بود.

ایشان گفتند: عملکرد مجلس تاکنون خوب بوده، اما ریل‌گذاری برای اصلاح امور کشور، کار‌های فراتر و فراوان‌تری می‌طلبد و نیازمند وجود آرامش عقلانی و پرهیز از کار‌های هیجانی و احساسی است.

رهبر انقلاب، مجلس را از مظاهر عمده خرد جمعی در کشور خواندند و با انتقاد از کسانی که در خارج مجلس، انقلابی‌گری را به معنای حرف‌های غیرمسئولانه و رفتار هیجانی می‌دانند، افزودند: انقلابی‌گری یعنی روحیه اقدام صحیح، عازم و جازم در جهت درست و برگرفته از عقلانیت.

رهبر انقلاب، امام خمینی را مظهر تمام‌عیار انقلابی‌گری و عقلانیت خواندند و افزودند: امام ره) از همه انقلابی‌تر و در عین حال عاقل‌تر بود و همیشه پخته‌تر و سنجیده‌تر حرف می‌زد و در این مسیر هیچ‌گاه اصطلاحاً کم نیاورد.

توصیه دیگر رهبر انقلاب، آسیب‌شناسی رفتار نمایندگان بود.

ایشان، استفاده از توانایی‌های قانونی نظیر سؤال، استیضاح و تحقیق و تفحص به نفع مسائل شخصی، گروهی یا قومی را از جمله این آسیب‌های احتمالی دانستند و گفتند: از این توانایی‌ها باید فقط در جهت مُرّ قانون و حقیقت استفاده کرد.

رهبر انقلاب، ورود به مسائل اجرایی و تلاش برای سپرده شدن مسئولیت‌های شهری و استانی به اشخاص مورد نظر را از دیگر آسیب‌هایی دانستند که نمایندگان در معرض آن‌ها قرار دارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، همچنین نمایندگان مجلس را به مراقبت و دقت در استفاده از تریبون مجلس توصیه کردند و افزودند: گاهی بیان انتقادات در جمع‌های محدود مؤثر است، اما بیان این حرف‌ها در تریبون مجلس بی‌اثر و حتی مضر است.

پرهیز از تلاش برای رسیدن به منصب وزارت یا پست‌های اجرایی توصیه بعدی رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس بود.

ایشان، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان را نیز به دقت در این موارد توصیه کردند و افزودند: البته مراقبت درونی نمایندگان مؤثرتر است.

توصیه بعدی رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس، «اهتمام جدی به کار کارشناسی در بررسی طرح‌ها و لوایح و بالا بردن سطح کیفی قوانین» بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند: بالا بودن سطح کیفی قوانین به قوت و عملی بودن، صریح و روشن و بدون ابهام بودن، و تأویل ناپذیر بودن قوانین است و نمایندگان باید در مورد طرح‌ها و لوایح با صاحب‌نظران مشورت کنند تا سطح کارشناسی ارتقاء یابد.

رهبر انقلاب یک نکته را نیز متذکر شدند و افزودند: در مسائل حساس و مهم، ترجیح این است که به جای طرح، لایحه ارائه شود، زیرا موافقت دولت به عنوان مجری را به همراه دارد و همچنین از پشتوانه کار کارشناسی بدنه دولت نیز برخوردار است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با توصیه به «رعایت اولویت‌ها و مسائل اساسی» افزودند: خوشبختانه در برنامه‌های مجلس، اولویت‌ها دنبال می‌شود، اما این موضوع باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد و با توجه به شعار سال، اولویت اصلی کشور برطرف کردن موانع تولید و پشتیبانی از تولید است، زیرا اگر تولید احیاء شود، اقتصاد کشور جان خواهد گرفت.

رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری توصیه خود به دوره‌های مختلف مجلس در خصوص علاج تراکم قوانین خاطرنشان کردند: باید با مشخص کردن یک مهلت برای این موضوع فکری شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در آخرین توصیه خود به نمایندگان با اشاره به کلام پر مغز امام (ره) مبنی بر اینکه «مجلس عصاره فضائل ملت است»، گفتند: این کلام یعنی مجلس باید عصاره فضائل ملت باشد و فضائل ملت هم که در ۴۲ سال گذشته و در عرصه‌های مختلف بروز یافته عبارتند از مجاهدت، ایثار، عزت و اعتماد به‌نفس، امید و توانایی ایستادگی در برابر مشکلات.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان به موضوع انتخابات ریاست جمهوری پرداختند و افزودند: دشمنان از همه امکانات خود استفاده می‌کنند تا انتخابات مایه سرشکستگی ملت شود و برخی هم در داخل دانسته یا ندانسته حرف بدخواهان را ادامه می‌دهند، اما من بسیار امیدوارم که به لطف خداوند و با همت ملت، این انتخابات مایه آبرو و عزت کشور شود.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به احراز صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری از جانب شورای نگهبان، گفتند: من لازم می‌دانم از همه کسانی که براساس احساس مسئولیت وارد عرصه انتخابات شدند، تشکر کنم و همچنین از کسانی که صلاحیت آن‌ها احراز نشد و نجیبانه برخورد و مردم را دعوت به شرکت در انتخابات کردند، بطور مضاعف تشکر می‌کنم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: عدم احراز صلاحیت برخی افراد به معنی بی‌صلاحیتی آنان نیست بلکه به این معنا است که شورای نگهبان با توجه به گزارشها، امکانات و آشنایی‌های خود نتوانسته صلاحیت آن فرد را تشخیص دهد، اگر چه ممکن است آن فرد صلاحیت بالایی هم داشته باشد.

ایشان با اشاره به برخی اعتراض‌ها به شورای نگهبان افزودند: البته انگیزه این اعتراض‌ها متفاوت است. برخی اعتراض‌ها از سر دلسوزی و به دلیل نگرانی از مشارکت پایین مطرح می‌شوند، و برخی هم بدلیل آنکه نامزد مورد نظرشان احراز صلاحیت نشده، گله‌مند و ناراحت هستند که به آن‌ها ایرادی نمی‌شود داشت، اما برخی با اصل شورای نگهبان مخالفند و با مطالب خود در فضای مجازی و مطبوعات، می‌خواهند از این فرصت برای انتقام از شورای نگهبان استفاده کنند که خداوند از این افراد نخواهد گذشت.

رهبر انقلاب اسلامی درباره برخی نگرانی‌ها از احتمال مشارکت پایین مردم در انتخابات ۲۸ خرداد، گفتند: من معتقدم میزان مشارکت مردم ارتباطی با این اسم یا آن اسم ندارد بلکه مردم به‌دنبال فردی هستند که دارای مدیریت و اراده قوی و کارآمدی بالا برای حل مشکلات کشور باشد و برای مردم هم مهم نیست که این فرد چه عنوانی دارد و یا از چه جناحی است، البته شاید این موضوع برای گروه‌های سیاسی مهم باشد، ولی برای عامه اینگونه نیست.

حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: مهم این است که نامزد‌ها مردم را اقناع کنند که مشکلات جامعه را می‌شناسند، مدیر و مدبر و با صداقت هستند و توانایی اداره کشور را دارند. در این صورت به لطف خدا مردم با مشارکت بالا در پای صندوق‌های رأی حاضر خواهند شد.

ایشان با اشاره به برخی اظهار نظر‌ها مبنی بر اینکه نامزد‌ها باید در مناظرات دیدگاه‌های خود را درباره فضای‌مجازی و سیاست خارجی اعلام کنند، تأکید کردند: این‌ها جزء مسائل مردم نیست. مسئله مردم «بیکاری جوانان، معیشت طبقات ضعیف و مافیای واردات» است که کمر تولید را می‌شکند و جوانان مبتکر و با انگیزه را مأیوس و کشاورزان زحمتکش را بیچاره می‌کند.

رهبر انقلاب در همین خصوص افزودند: اخیراً به مسئولان درباره وضعیت کشاورزان تذکر داده‌ایم، زیرا کشاورز با زحمت و رنج فراوان محصولی را تولید می‌کند، اما سیاست‌های نادرست و واردات، او را به خاک سیاه می‌نشاند و سود اصلی را به جیب دلال‌ها می‌برد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه باید کسی مسئول قوه مجریه شود که این مسائل و مشکلات اصلی مردم را بداند و بتواند آن‌ها را حل کند، گفتند: در چنین صورتی، کشور به معنی واقعی کلمه سعادتمند خواهد شد.

ایشان مسائل سیاسی و فرهنگی را با اهمیت خواندند، اما افزودند: اکنون مسئله فوری و اصلی کشور، اقتصاد است و نامزد‌ها باید برنامه‌ها و راه حل‌های خود برای حل مشکلات اقتصادی را به مردم ارائه و آن‌ها را قانع کنند که توانایی حل مشکلات اقتصادی را دارند.

رهبر انقلاب با اشاره به مخالفت دشمنان با انتخابات از ابتدای پیروزی انقلاب بخصوص بعد از تغییر قانون اساسی و سپرده شدن وظایف اجرایی اداره دولت به رئیس جمهور، گفتند: در این ۴۲ سال دستور کار تبلیغاتی دشمنان اینگونه بوده که قبل از انتخابات می‌گویند مردم شرکت نخواهند کرد، بعد از شرکت مردم در انتخابات می‌گویند انتخابات مهندسی‌شده بوده و در مورد فرد انتخاب شده به عنوان رئیس‌جمهور هم می‌گویند او اختیاری ندارد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه اکنون هم دستور کار تبلیغاتی دشمن همینگونه است، افزودند: آن‌ها تلاش دارند به مردم القاء کنند انتخابات و انتخاب رئیس جمهور هیچ فایده‌ای ندارد و متأسفانه برخی در داخل نیز این حرف‌ها را تکرار و تئوریزه می‌کنند.

ایشان تأکید کردند: با وجود همه این دشمنی‌ها و تبلیغات، وظیفه همه آن است که هر آنچه تکلیف شرعی و رضای خداوند است دنبال کنیم و وظیفه خود را انجام دهیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به بیان چند توصیه خطاب به کاندایدا‌های انتخابات ریاست جمهوری و طرفداران آن‌ها و عموم مردم پرداختند.

رهبر انقلاب نامزد‌ها را از تبدیل کردن انتخابات به «صحنه جنگ قدرت و برخورد‌های اهانت‌آمیز» مشابه آنچه در آمریکا و بعضی کشور‌های اروپایی معمول و مایه آبروریزی آن‌ها است، بر حذر داشتند و گفتند: در گذشته نیز هر گاه در مناظره‌ها و برنامه‌های انتخاباتی از اینگونه روش‌های تخریبی، تهمت‌زنی و ترساندن مردم از رقیب استفاده شد، کشور ضرر کرد.

ایشان تأکید کردند: میدان انتخابات میدان مسابقه خدمت و سبقت گرفتن در خیرات است و باید از نفرت‌پراکنی و اتهام‌زنی پرهیز شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر پرهیز از شعار‌های غیر واقع‌بینانه و فریبنده، افزودند: نامزد‌ها با توجه به امکانات و واقعیات کشور، شعار و وعده بدهند.

«رعایت جدی ملاحظات اخلاقی» و «خودداری از هنجارشکنی و شکستن خطوط اصلی نظام» توصیه بعدی رهبر انقلاب به کاندیدا‌ها بود.

ایشان خاطرنشان کردند: رعایت اخلاق اسلامی در مناظره‌ها و مصاحبه‌ها، موجب سرریز شدن آن در جامعه و الگوگیری مردم خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: راهکار بعضی افراد برای بیشتر دیده و شنیده شدن، شکستن خطوط اصلی نظام است در حالی‌که نظام جمهوری اسلامی نظامی مستقر، پا برجا و جا افتاده است که با همین خطوط خدایی و مردمی در مقابل دشمنی‌ها ایستاده است، ضمن اینکه هنجارشکنی موجب ایجاد موقعیت بهتر در بین مردم نخواهد شد.

رهبر انقلاب سپس خطاب به طرفداران نامزدها، «نیت خدایی» را موجب برکت و رضایت الهی در صورت رقم خوردن هر گونه نتیجه‌ای دانستند و گفتند: گاهی داغ‌تر بودن طرفداران از خود کاندیدا‌ها موجب تعارض و بدگویی می‌شود که در این زمینه باید مراقبت کرد چرا که از برنامه‌های مخالفان به جان هم انداختن طرفداران نامزد‌ها و استفاده از فضای مجازی برای بدگویی و انتشار دروغ علیه یکدیگر است.

ایشان افزودند: انگیزه‌های دشمنان برای ایجاد اخلال بسیار عمیق است البته در فضای مجازی نیز گاهی مسائلی برجسته می‌شود که لزوماً بازتاب خواست مردم نیست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از کاندیدا‌ها خواستند بین خود و خدا ملتزم شوند که نتیجه انتخابات هر چه شد، همه آن را بپذیرند و نجیبانه تسلیم شوند.

ایشان خاطرنشان کردند: نباید انتخابات و جمهوریت را تا وقتی قبول داشت که به نفع ما باشد و اگر به نفع دیگری شد بگوییم آن را قبول نداریم که متأسفانه آزمون تلخی از این قضیه در سال ۸۸ در تاریخ انتخابات باقی ماند.

رهبر انقلاب در پایان سخنانشان خطاب به عموم مردم گفتند: انتخابات در یک روز انجام می‌شود، اما اثر آن تا چند سال باقی می‌ماند بنابراین با شرکت در انتخابات که متعلق به خود شما است، از خداوند برای رأی دادن به کسی که شایسته این مسئولیت است کمک بخواهید.

ایشان تأکید کردند: کسانی که مردم را از رفتن پای صندوق رأی منع و القاء بی‌فایده بودن انتخابات را می‌کنند، دروغ می‌گویند که دلسوز مردم هستند، بنابراین به حرف آن‌ها اعتنا نکنید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین اهمیت انتخابات شورا‌های شهر و روستا را یادآور شدند و گفتند: این انتخابات تأثیر زیادی در مدیریت شهر‌ها و روستا‌ها دارد.

رهبر انقلاب با ابراز امیدواری برای جلب هدایت الهی در عمل به وظیفه، از صاحبان سخن نافذ در همه اصناف و اقشار خواستند از نفوذ سخن خود برای ترویج انتخابات استفاده کنند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در گزارشی، مهمترین اقدامات تقنینی و نظارتی انجام‌شده در سال اول مجلس یازدهم را برشمرد.

اولویت دادن به مسائل اقتصادی و معیشتی با تصویب قوانینی مانند «بسته اقتصاد مردمی»، «قوانین ناظر به افزایش تولید و کاهش قیمت مسکن»، «تعیین تعرفه خرید محصولات کشاورزی»، «الزام دولت به پرداخت یارانه کالا‌های اساسی»، «کاهش مالیات واحد‌های تولیدی»، «اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی»، و اهتمام به اصلاح ساختار بودجه و نوسازی نظام بانکی و مالیاتی، و همچنین قوانین مهم دیگر از جمله مصوبه اقدام راهبردی در موضوع هسته‌ای از جمله مواردی بود که آقای قالیباف در گزارش عملکرد مجلس به آن‌ها اشاره کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.