×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دانشگاه باید اتاق فکر دولت باشد

به گزارش«رهوا».چهار ماه پس از آنکه سید ابراهیم رئیسی در کوران تبلیغات انتخابات به عنوان یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه تهران حضور پیدا کرده بود، دیروز به عنوان رئیس‌جمهور، برای دومین بار در دانشگاه تهران حاضر شد و ضمن تأکید بر این نکته که ارتباطش با دانشجویان را قطع نخواهد کرد، از دانشگاه خواست به عنوان اتاق فکر دولت در مسیر ایجاد تحول در جامعه ایفای نقش کند.

وی همچنین در پاسخ به سخنان نماینده کارمندان دانشگاه گفت که به دنبال آن هستیم یک نظام جامع و عادلانه پرداخت در کشور ایجاد کنیم.
سید ابراهیم رئیسی که روز گذشته برای شرکت در آیین بازگشایی رسمی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور به دنشگاه تهران رفته بود، با بیان اینکه پیشرفت علمی و تحول، محورِ سند بالادستی گام دوم است، گفت: دانشگاه نقطه مرکزی ایجاد تحول در جامعه است و دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید اتاق فکر دولت در ایجاد تحول در جامعه باشد.

دانشگاه نیاز‌ها را شناسایی و راهکار بدهد
رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری به اینکه دانشگاه‌ها سالی متمایز و سرشار از موفقیت‌های چشمگیر علمی داشته باشند، گفت: محورِ سند بالادستی گام دوم، پیشرفت علمی است و ایران با بهره‌مندی از توان دانشگاهی بسیار بالا می‌تواند جایگاه مهمی در عرصه علمی جهان داشته باشد. وی با بیان اینکه در کشور نیازمند تحول هستیم و این تحول حتماً باید علم‌پایه باشد، گفت: دانشگاه‌ها و دانشگاهیان باید با مسئله‌محوری، نیاز‌های کشور را شناسایی و برای برون‌رفت از مشکلات راهکار ارائه کنند.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید برای حل مسائل کشور به کمک دولت بیایند و بالاتر از آن اتاق فکر دولت باشند، افزود: روشنفکران کسانی هستند که در جایگاه دیده‌بانی به رصد مسائل جامعه می‌پردازند، به موقع درباره آسیب‌ها هشدار می‌دهند و برای رفع آن‌ها راهکار ارائه می‌دهند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه توان علمی دانشگاهیان کشور این امیدواری را ایجاد می‌کند که بتوانیم جایگاه تمدنی ایران را در مرجعیت علمی بازآفرینی کنیم، گفت: هرجا در مسیر صحیح حرکت کردیم توانستیم به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنیم و نمونه آن، نقش درخشان دانشگاه و دانشگاهیان در مقابله با بیماری کروناست که من از آن‌ها قدردانی می‌کنم.

کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی باید رونق بگیرد
دکتر رئیسی گفت: همه بخش‌های جامعه باید به نظرات و سخنان دانشگاهیان و صاحبنظران توجه کنند و کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها بیش از پیش رونق بگیرد.
نباید به هیچ نظریه نو و حرف تازه‌ای بی‌توجه بود، هرچند تاکنون از سوی هیچ استاد و صاحبنظری بیان نشده باشد.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برنامه‌های دولت سیزدهم برای ساختن ایران قوی نیازمند حرکت قوی در تولید علم است، تصریح کرد: قدرت فقط در ساخت موشک نیست، اگر چه پیشرفت در این عرصه نیز مایه افتخار است، اما باید در عرصه‌های دیگر علمی و فناوری نیز پیشرفت کنیم تا کشور در جنبه‌های مختلف قدرتمند شود. اقتصاد دریا، اقتصاد گردشگری، اقتصاد فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال از عرصه‌هایی است که جای کار زیادی دارد و امروز برخی کشور‌های همسایه به اندازه درآمد نفتی ایران از عرصه دیجیتال و فضای مجازی درآمد کسب می‌کنند.

دانشگاه برای ایجاد تحول به کمک دولت بیاید
دکتر رئیسی حرکت قوی برای تولید علم را نیاز امروز دولت به‌ویژه در ایجاد تحول علم‌پایه در کشور دانست و گفت: در این زمینه نقش دانشگاه، نقشی محوری است که فقط با تلاش‌های وزیر علوم و در عرصه ستادی ممکن نیست. همه دانشگاه‌های کشور به‌ویژه مراکز دانشگاهی در تهران که مرکزیتی در این زمینه دارند، باید در زمینه مسئله‌شناسی و ارائه راهکار، با دولت همکاری کنند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود به سخنان نماینده کارمندان دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در موضوع رفع مشکلات رفاهی و مالی کارکنان دانشگاه‌ها به دنبال آن هستیم که یک نظام جامع و عادلانه پرداخت در کشور ایجاد کنیم تا همه حقوق‌بگیران در آن دیده شوند و بر پایه متناسب‌سازی حقوق با تورم، مشکل همه قشر‌ها حل شود.
دکتر رئیسی در واکنش به سخنان شماری از دانشجویان که در قالب یک بسته تصویری در مراسم پخش شد، اظهار داشت: با ظرفیت‌هایی که در کشور سراغ دارم به آینده درخشان ایران بسیار امیدوارم و باور دارم هیچ بن‌بستی پیش روی ما نیست؛ ما اصحاب می‌توانیم هستیم و می‌توانیم مشکلات و موانع را کنار بزنیم. رئیس‌جمهور جهاد علمی را شعار و روشی مناسب برای غلبه بر مشکلات توصیف کرد و گفت: طبیعی است که دشمن نمی‌خواهد پیشرفت کنیم، اما می‌توانیم با کار مجاهدانه و علمی، سرعت پیشرفت کشور را مضاعف کنیم.

پایان‌نامه‌ها نباید در کتابخانه‌ها خاک بخورند
آیت‌الله رئیسی افزود: دانشگاه‌ها باید هم در عرصه جذب دانشجو و هم در زمینه تحقیق و پژوهش هدفمند عمل کنند و پایان‌نامه‌های دانشجویی نباید در کتابخانه‌ها خاک بخورند، بلکه باید مسئله‌محور و تقاضامحور باشند تا به حل مشکلات کمک کنند.
رئیس‌جمهور درباره درخواست دیدار با تشکل‌های دانشگاهی نیز گفت: بنده خرداد امسال جلسه مفصلی با تشکل‌های دانشجویی در مسجد دانشگاه تهران داشتم و نظرات آنان را شنیدم و از برگزاری نشست دوباره و گفتگو با دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی نیز استقبال می‌کنم
در پایان این مراسم آیت‌الله رئیسی نماز جماعت را به همراه تعدادی از دانشجویان در مسجد دانشگاه تهران اقامه کرد.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.