×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توانایی های عجیب و غریب بدن انسان که دانشمندان را به حیرت واداشته

به گزارش«رهوا».با حقایقی خواندنی درباره ی بدن انسان همراه باشید.

۱- مغز ما برق کافی برای روشن شدن یک لامپ کوچک را تولید می کند

مغز ما نزدیک به ۱۰۰ میلیارد سلول دارد. همان وقت که حرکت می کنیم، می بینیم، فکر می کنیم، خیال می بافیم، یا می خندیم، سیگنال های الکتریکی و مواد شیمیایی میان میلیاردها نورون به سرعت در حرکت اند. بنابراین، گرچه یک نورون الکتریسیته ی بسیار اندکی ایجاد می کند، اما همه ی آن ها در کنار هم می توانند برق لازم برای روشن کردن یک لامپ کم ولتاژ را تولید کنند.

۲- حس بویایی تان می تواند شما را به گذشته ببرد

وقتی چیزی را بو می کنیم که با چیز معنی داری در گذشته ی ما ارتباط دارد، اولین چیزی که تجربه می کنیم احساساتی است که در آن لحظه داشتیم و بعد از آن بیشتر اوقات حافظه مان به کار می افتد. گاهی آن اتفاق یا موقعیت را به خاطر نمی آوریم اما آن احساسات را پیدا می کنیم.

این توانایی یک توضیح فرگشتی بسیار ساده دارد. بخشی از مغز ما هست که کارش شناسایی مواد شیمیایی ای است که نزدیک شدن یا نشدن چیزی را به ما میفهمانند، همان کاری که قدرت بویایی ما انجام می دهد. و این برای بقای ما در گذشته بسیار مهم بود.

۳- ما یک شخص ۴۵ کیلوگرمی را می توانیم بلند کنیم اما یک سنگ ۴۵ کیلوگرمی را نه

بلند کردن یک شخص برای ما راحت تر است چون آن شخص می تواند خود را با نیروی گرانش سازگار کند و وزن خود را در جهت های بیشتری پخش کند. این شخص اگر بخواهد می تواند بازوهای خود را دور ما هم جمع کند که این بلند کردن او را برای ما راحت تر هم می کند. اما جسمی مثل سنگ هنگام بلند کردنش نمی تواند تصمیم به پخش کردن وزن و گرانش خود بگیرد. در این حالت، نیروی گرانش در وضعیت قراردادی است و همین امر بلند کردن سنگ را بسیار سخت تر می کند.

۴- مغز در زمان بارداری واقعاً تحلیل می رود

تحقیقات می گوید در دوران بارداری، مغز زنان واقعاً تحلیل می رود و اما این یک نکته ی منفی نیست. مغز هر چه کوچک تر می شود، کارآمدی بیشتری پیدا و زن را برای مادر شدن آماده می کند.

در حقیقت بخشی از مغز دچار فقدان ماده خاکستری می شود که درک شما از باورها، احساسات و سیگنال های غیرکلامی دیگران به حداکثر می رساند. این تغییرات دلبستگی مادر به جنین را بیشتر و او را به شدت نسبت به تهدیدها حساس می کند تا بتواند از فرزند و همینطور خودش به سرعت محافظت کند.

۵-  برای داشتن قدرت بدنی خارق العاده باید روده هایمان را سرکوب کنیم

خستگی، درد و ترس، همگی چیزهایی هستند که مانع از تلاش ما برای استفاده از قدرت خارق العاده ی خود در زندگی روزمره مان می شوند. همه ی ما داستان هایی درباره ی آدم هایی شنیده ایم که برای نجات جان عزیزان شان خودرویی را بلند کرده اند. این قدرت بدنی خارق العاده در حقیقت از آدرنالین ناشی می شود، اما برای اثرگذاری کامل، دستگاه های گوارش و ایمنی بدن باید غیر فعال شوند. سپس ترکیب سطح انرژی و افزایش اکسیژن، به عضلات ما قدرتی فراتر از طبیعی می بخشد.

با این حال، ما این قدرت را همیشه نمی توانیم داشته باشیم چون اگر اینگونه بود بدن مان نمی توانست این قدرت و کارهایی که با آن انجام می دهید را دوام آورد. این امر می تواند سلامت کلی ما را تضعیف کنید، از دستگاه ایمنی و قلب مان گرفته تا دیگر بیماری ها.

۶- ما می توانیم با گوش هایمان ببینیم

حتماً تا به حال راه رفتن افراد نابینا را دیده اید. آن ها این کار را با استفاده از عصا یا انعکاس صدای تق تقی که خود ایجاد می کنند انجام می دهند که اجازه می دهد تا از محیط اطراف خود باخبر شوند. اما دانشمندان مغز فرد نابینایی به نام دنیل کیش را مورد بررسی قرار دادند. او بینایی خود را «چیزی شبیه به نگاه کردن به دنیا از پس بارقه های مبهم نور» توصیف می کرد.

به همین دلیل وقتی مغزش مورد مطالعه قرار گرفت، آن بخش از مغز او که کنترل بینایی اش را برعهده دارد، هنگام گوش دادن به انعکاس صدای تق تقی که به او در مسیریابی کمک می کرد، واقعاً فعال می شد. با این حال، وقتی به صداهای دیگر گوش می داد آن بخش از مغزش فعال نمی شد. این امر دانشمندان را به این نتیجه رساند که دنیل واقعاً بینایی را به این شکل تجربه می کرد.

۷- سردردتان شاید می خواهد به شما بگوید هوای بدی در راه است و باید جایی پناه بگیرید

برای بعضی افراد سردرد تنها نشانه ی خستگی یا کار زیاد نیست و می تواند نوعی پیش بینی هوا باشد. در حقیقت، پژوهش ها اثبات کرده علت برخی سردردها، از نوع خفیف گرفته تا شدید، تغییرات آب و هوایی است. این به دلیل تغییراتی است که در دما و فشار هوا رخ می دهد.

علت سردرد در بعضی افراد می تواند افزایش دما یا فشار هوا باشد و معمولاً هنگام توفان رخ می دهد. در زمان توفان، هوای سرد و گرم با یکدیگر مخلوط می شوند و تغییراتی در فشار هوا به وجود می آورند. در حقیقت، توفان های تندی، باران و باد اینگونه به وجود می آیند. این نوع فشار هوا بر روی یک سطح فشار وارد می کند که در حالت سردرد، این «سطح» خود شما هستید.

۸- مغز توانایی ذخیره ی ۲/۵ پتا بایت خاطره را دارد

در مغز ما نزدیک به ۱ میلیارد نورون وجود دارد. از هر نورون هزار اتصال به دیگر نورون ها برقرار می شود که در مجموع یک تریلیون اتصال می شود. این امر حافظه ای با گنجایش حدود ۲/۵ پتا بایت معادل ۱ میلیون گیگا بایت در مغز ایجاد می کند. این مقدار در مقایسه با طول یک ویدئوی دیجیتال، معادل ۳ میلیون ساعت سریال تلویزیونی یا بیش از ۳۰۰ سال پخش بی وقفه ی ویدئو است.

۹- جنین می تواند مادر را درمان کند

تحقیقات زیادی با شرکت زنان باردار و فرزندان در راه آن صورت گرفته است. نتیجه ی این تحقیقات دریچه ی تازه ای درباره ی قدرت جنین به روی دانشمندان گشوده است. در دوران بارداری، سلول های جنین از راه جفت به بیرون نفوذ می کنند و در بخش های مختلف بدن مادر جای می گیرند. این امر می تواند بر سلامت مادر اثر بگذارد.

در حقیقت، این سلول ها بیشتر از یک دهه، حتی پس از به دنیا آمدن بچه در بدن مادر باقی می مانند. این سلول ها می توانند به التیام یافتن صدمه ای که در دوران بارداری به اندام های بدن مادر وارد می شود، کمک کنند.

۱۰- گوش های انسان می تواند صدای مولکول ها را «بشنود»

ما می توانیم عسل سرد و گرم را با چشم از یکدیگر تشخیص دهیم چون عسل وقتی سرد است غلظت بیشتری دارد و وقتی گرم است روان تر است. اما آب سرد و گرم را نمی توانیم با چشم از هم تشخیص دهیم. با این حال، می توانیم واقعاً صدای مولکول های آب را بشنویم و با تنها ریختن آب در دو لیوان آن ها را از هم تشخیص دهیم.

اگر دو لیوان بردارید و در یکی آب گرم و در دیگری آب سرد بریزید، هنگام انجام این کار می توانید تفاوت شان را با گوش هایتان حس کنید. علتش این است که مولکول های آب سرد انرژی کمتری و صدایی بم، اما آب گرم انرژی بیشتر و صدای زیرتری دارد. در نتیجه می توانیم هر دوی آن ها را از روی صدا تشخیص دهیم.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.