×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توافق با مسکو برای فعالیت‌های امنیت‌ساز در منطقه

به گزارش«رهوا».سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، پیشتر و در نشستی با کارشناسان و مدیران نهاد‌های ایرانی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، با اشاره به قرارداد‌های خرید هواپیما‌های جنگنده، جت آموزشی و بالگرد‌های رزمی از روسیه گفته بود این قرارداد‌ها پس از لغو تحریم تسلیحاتی ایران منعقد شده و در این سفر درباره اجرایی شدن آن مذاکره خواهیم کرد. او همچنین پس از پایان مذاکره با والری گراسیموف، رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح روسیه از تشکیل کمیسیون مشترک نظامی دو کشور در تهران طی سه ماه آینده خبر داده که به گفته وی در این کمیسیون ابعاد مختلف همکاری‌های آموزشی، عملیاتی و اطلاعاتی دو کشور را بررسی خواهند کرد. سرلشکرباقری دیروز در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا در مسکو، به جمع بندی سفر خود پرداخت و مذاکرات با طرف‌های روسی را «مثبت و سازنده» ارزیابی کرد. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح مذاکرات با ارتشبد سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح روسیه را مثبت و سازنده خواند و گفت که در دیدار با وزیر دفاع روسیه، در مورد موضوعات مهم همکاری‌های دو کشور، عمدتاً در سطوح راهبردی گفتگو و تبادل نظر کرده است. باقری با بیان اینکه ایران و روسیه در طول سالیان متمادی در عرصه‌های گوناگون همکاری می‌کنند، به سوریه به عنوان نمونه‌ای از همکاری‌های گسترده دو کشور اشاره و تصریح کرد که ما تلاش‌های گسترده‌ای را برای حفظ حاکمیت سوریه به کار بستیم. ما همواره از یکدیگر در عرصه بین المللی حمایت کرده ایم. در عرصه نظامی هیچ گونه سوء تفاهم و ابهامی وجود ندارد. در مورد سوریه، قفقاز، خلیج فارس و دریای سرخ دیدگاه‌های بسیار نزدیک داریم.

همکاری‌های نظامی ایران و روسیه
سردار باقری درباره همکاری‌های نظامی ایران و روسیه گفت: روابط ایران و روسیه در سال‌های اخیر توسعه یافته و همکاری‌های نظامی و دفاعی دو کشور در حال رشد و گسترش است.
وی با ابراز خرسندی از نتایج مذاکرات خود با طرف‌های روس اظهار داشت: امیدواریم مسیر رو به گسترش همکاری‌های تهران و مسکو همچنان تداوم یابد و شاهد تعمیق بیشتر روابط دوجانبه در این عرصه‌های مهم و حساس باشیم. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران با اشاره به همکاری ایران و روسیه در سطوح عالی سیاسی و نظامی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با روسیه اهمیت خاصی قائل هستند.
سردار سرلشکر باقری خاطرنشان کرد که نشست کمیسیون مشترک نظامی ایران و روسیه سه ماه دیگر در تهران برگزار خواهد شد و همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های دفاعی گسترش بیشتر خواهد یافت. وی گفت که در نشست این کمیسیون، روابط نظامی دوجانبه، صنایع دفاعی و قرارداد‌های نظامی و تبادل تجربیات و مسائل سوریه، مبارزه با تروریسم و امنیت منطقه مطرح و مورد گفتگو قرار خواهد گرفت.

پایان دوره نظام تک قطبی در جهان
سردار سرلشکر باقری در ادامه گفتگو با ایرنا به مبارزه با تروریسم و همکاری تهران و مسکو در این عرصه اشاره و تأکید کرد که این همکاری‌ها روند رو به گسترش دارند. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران تصریح کرد: ایران و روسیه در یک دهه اخیر، مبارزه با تروریسم بین‌الملل به‌ویژه در سوریه و عراق را با جدیت دنبال کرده‌اند. امریکا به خوبی می‌داند که دوره نظام تک قطبی در جهان به پایان رسیده و مجبور به تخلیه نیرو‌های خود از برخی کشور‌ها در جنوب غرب آسیا است. سردار سرلشکر باقری با بیان اینکه این موضوع موجب بروز برخی مشکلات و خلأ قدرت می‌شود که تروریست‌ها از آن برای تشدید فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند، گفت: ما مسائل متعددی در مورد افغانستان داریم که حضور و فعالیت تروریست‌ها از آن جمله است.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح به گفتگو‌های خود با وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح روسیه درباره مسئله افغانستان اشاره کرد و اظهار داشت: بر این باوریم که بدون حکومت فراگیر در افغانستان، برقراری آرامش در این کشور امکانپذیر نخواهد بود. وی تصریح کرد: در این دیدار‌ها بر تداوم همکاری مسکو و تهران در سوریه و ریشه کنی تروریسم به منظور بازگشت امنیت کامل به سوریه، مسئله افغانستان و تحولات قفقاز تأکید شد و دو کشور مواضع نزدیکی در این مسائل دارند.

مذاکره با طرف روس درباره خرید‌های تسلیحاتی
سردار سرلشکر محمدباقری گفت: از ۲۷ مهر ماه سال گذشته که تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت ملل علیه جمهوری اسلامی ایران خاتمه یافت ما این امکان را یافتیم که برای خرید تسلیحات قرارداد‌هایی را با طرف روس داشته باشیم که در این سفر و دیدار‌هایی که انجام گرفت درباره خرید تسلیحات و قرارداد‌هایی که در این مورد با طرف روس داریم گفتگو‌هایی انجام شد.
بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از ۲۷ مهر ماه پارسال همه محدودیت‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن و تمامی ممنوعیت‌های ورود یا عبور از قلمرو دولت‌های عضو ملل متحد که پیش از این علیه برخی از شهروندان و مسئولان نظامی ایران تحمیل شده بودند، به صورت خودکار خاتمه یافت.

سازوکار‌های مقابله با تحریم‌ها را حفظ کنیم
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران با بیان اینکه نباید چشم به دست غربی‌ها داشت، تأکید کرد: حتی در صورت برطرف شدن تحریم ها، در مذاکرات برجامی نباید سازو کار‌های مقابله با تحریم‌ها را از بین برد تا در زمان لازم بتوانیم از این تجربه‌ها برای سازندگی و رفع مشکلات کشور استفاده کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.