×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ترتیب جانشینی سلطنت در خاندان سلطنتی بریتانیا چگونه است؟

به گزارش«رهوا».پرنس فیلیپ در سال ۱۹۴۷ با پرنسس الیزابت ازدواج کرد که ۵ سال بعد ملکه انگلیس شد. طولانی ترین دوره ی خدمت در میان همسران فرامانروایان انگلیس متعلق به پرنس فیلیپ بود.

در ادامه درباره ترتیب جانشینی سلطنت در خاندان سلطنتی بریتانیا صحبت خواهیم کرد.

ملکه و پرنس فیلیپ، دوک ادینبورگ

ملکه الیزابت دوم طولانی ترین دوره ی سلطنت را در میان فرمانروایان بریتانیا دارد. او نزدیک به ۷۰ سال بر این کشور حکومت کرده است.

پرنسس الیزابت که متولد سال ۱۹۲۶ است در روز مرگ پدرش، شاه جورج ششم در سال ۱۹۵۲ ملکه انگلیس شد. او در سال ۱۹۴۷ با فیلیپ، دوک ادینبورگ ازدواج کرد و این زوج صاحب ۴ فرزند شدند: چارلز، آن، اندرو و ادوارد.

پرنس فیلیپ، شاهزاده ی سابق دانمارک و یونان در سال ۱۹۲۱ به دنیا آمد و در جنگ جهانی دوم در نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا خدمت کرد. او طولانی ترین دوره ی خدمت را در میان همسران فرمانروایان انگلیس داشت و در سال ۲۰۱۷ از وظایف سلطنتی خود بازنشسته شد.

ترتیب جانشینی تاج و تخت در خاندان سلطنتی بریتانیا

۱- پرنس چارلز

متولد: ۱۹۴۸

پرنس چارلز، شاهزاده ی ولز بزرگ ترین پسر ملکه انگلیس و نفر اول صف جانشینی تاج و تخت است.

او در سال ۱۹۸۱ با لیدی دایانا اسپنسر ازدواج کرد و آن ها صاحب ۲ پسر به نام های ویلیام و هری شدند. این زوج بعدها از یکدیگر جدا شدند و زندگی مشترک آن ها در سال ۱۹۹۶ به پایان رسید. در سال ۱۹۹۷ دایانا در سانحه ای رانندگی در پاریس جان خود را از دست داد.

پرنس چارلز در سال ۲۰۰۵ با کامیلا پارکر ازدواج کرد. وظیفه ی اصلی او به عنوان ولیعهد بریتانیا حمایت از ملکه در مسئولیت های سلطنتی خود است.

۲- پرنس ویلیام، دوک کمبریج

متولد: ۱۹۸۲

پرنس ویلیام پسر بزرگ تر پرنس چارلز و دایانا و نفر دوم صف جانشینی تاج و تخت است.

دوک کمبریج ۱۵ ساله بود که مادرش را از دست داد. او برای ادامه ی تحصیل به دانشگاه سنت اندروز رفت که در آنجا با همسر آینده ی خود، کیت میدلتون آشنا شد. این زوج در سال ۲۰۱۱ با یکدیگر ازدواج کردند.

او در روز تولد ۲۱ سالگی اش به عنوان مشاور دولت منصوب شد که جانشین ملکه در موقعیت های رسمی محسوب می شود. او و همسرش صاحب ۳ فرزند شدند: جورج، شارلوت و لویی.

پرنس ویلیام در ارتش و نیروهای دریایی و هوایی سلطنتی بریتانیا آموزش دید و پس از آن به مدت ۳ سال به عنوان خلبان واحد جستجو و نجات نیروی هوایی سلطنتی در شمال ولز مشغول به خدمت شد. او ۲ سال نیز در کنار وظایف سلطنتی اش، به صورت پاره وقت به عنوان خلبان با یک آمبولانس هوایی همکاری کرد. پرنس ویلیام در سال ۲۰۱۷ کار خلبانی را کنار گذاشت تا وظایف سلطنتی بیشتری را برعهده گیرد.

۳- پرنس جورج کمبریج

متولد: ۲۰۱۳

پرنس جورج فرزند اول پرنس ویلیام و همسرش کیت میدلتون، نفر سوم صف جانشینی تاج و تخت، پس از پدر و پدربزرگش است.

۴- پرنسس شارلوت کمبریج

متولد:: ۲۰۱۵

پرنسس شارلوت فرزند دوم دوک و دوشسش کمبریج، نفر چهارم صف جانشینی تاج و تخت است.

۵- پرنس لویی کمبریج

متولد: ۲۰۱۸

پرنس لویی فرزند سوم پرنس ویلیام و همسرش، نفر پنجم صف جانشینی تاج و تخت است.

۶- پرنس هری، دوک ساسکس

متولد: ۱۹۸۴

پرنس هری در آکادمی نظامی سلطنتی سندهرست آموزش دید و پس از رسیدن به درجه ی ستوانی در ارتش، به عنوان خلبان هلیکوپتر مشغول به خدمت شد.

او در دوره ی ۱۰ ساله ی خدمتش در ارتش ۲ بار در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به عنوان کمک خلبان هلیکوپتر و تیرانداز در جنگ افغانستان شرکت کرد. او در سال ۲۰۱۵ ارتش را ترک کرد و حالا تمرکز خود را بر امور خیریه از جمله حفاظت از محیط زیست در آفریقا و برگزاری مسابقات اینویکتوس برای نیروهای آسیب دیده ی نظامی گذاشته است.

او از سن ۲۱ سالگی به عنوان مشاور دولت منصوب و به این ترتیب جانشین ملکه در وظایف رسمی وی شد.

پرنس هری در سال ۲۰۱۸ با مگان مارکل، هنرپیشه ی آمریکایی ازدواج کرد. این زوج در سال ۲۰۲۰ از تصمیم خود برای کناره گیری به عنوان اعضای ارشد خاندان سلطنتی و تقسیم زمان خود میان انگلیس و آمریکای شمالی خبر دادند. آن ها اعلام کردند می خواهند با انجام کار خود را به لحاظ مالی مستقل کنند.

یک سال بعد کاخ باکینگهام تأیید کرد که این زوج به وظایف سلطنتی خود باز نخواهند گشت و انتصابات افتخاری نظامی و پست هایی که به عنوان حامی سلطنتی نهادهای مختلف به آن ها تعلق گرفته بود را رها خواند کرد.

۷- آرچی هریسون ماونت باتن ویندزور

متولد: ۲۰۱۹

آرچی هریسون ماونت باتن ویندزور اولین فرزند دوک و دوشس ساسکس است که با تصمیم پدر و مادرش عنوان سلطنتی به او تعلق نگرفت. به اعتقاد کارشناسان این تصمیم از عدم تمایل این زوج برای بزرگ کردن پسرشان به عنوان یک عضو رسمی خاندان سلطنتی حکایت دارد.

۸- پرنس اندرو، دوک یورک

متولد: ۱۹۶۰

پرنس اندرو، دوک یورک، نفر هشتم صف جانشینی تاج و تخت و فرزند سوم ملکه انگلیس و دوک ادینبورگ است.

او در سال ۱۹۸۶ با سارا فرگوسن ازدواج کرد و آن ها صاحب ۲ دختر به نام های بئاتریس و اوژنی شدند. این زوج در سال ۱۹۹۶ از یکدیگر جدا شدند.

دوک یورک به مدت ۲۲ سال در نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا خدمت کرد و در سال ۱۹۸۲ در جنگ فالکلند شرکت داشت. او در کنار وظایف سلطنتی خود تا سال ۲۰۱۱ به عنوان نماینده ی ویژه ی دولت در امور تجاری فعالیت داشت.

پرنس اندرو در سال ۲۰۱۹ پس از مصاحبه ای با بی‌بی‌سی درباره ی رابطه اش با یک سرمایه دار آمریکایی به نام جفری اپستین از وظایف سلطنتی خود کناره گیری کرد. اپستین که به قاچاق جنسی متهم شده بود زمانی که منتظر برگزاری دادگاهش بود در زندان خودکشی کرد.

دوک یورک به خاطر دوستی اش با اپستین مورد انتقادات زیادی قرار گرفت، او اما گفت در دیدارهایش با اپستین در خانه ی وی رفتار مشکوکی از او ندیده بود.

پرنس اندرو در بیانیه ی خود در خصوص کناره گیری از وظایف عمومی اش تا آینده ی نه چندان دور، از ارتباطش با جفری اپستین که به گفته ی او مورد قضاوت نادرستی قرار گرفته بود ابراز پشیمانی کرد.

۹- پرنسس بئاتریس

متولد: ۱۹۸۸

پرنسس بئاتریس دختر بزرگ تر پرنس اندرو و سارا فرگوسن است. او در سال ۲۰۲۰ با ادواردو ماپلی موتزی، سرمایه دار ایتالیایی ازدواج کرد.

۱۰- پرنسس اوژنی

متولد: ۱۹۹۰

پرنسس اوژنی دختر کوچک تر پرنس اندرو و همسرش سارا فرگوسن و نفر دهم صف جانشینی تاج و تخت است. او در سال ۲۰۱۸ با جک بروکسبنک ازدواج کرد.

۱۱- آگست فیلیپ هوک بروکسبنک

متولد: ۲۰۲۱

آگست فیلیپ هوک بروکسبنک پسر پرنسس اوژنی و همسرش جک بروکسبنک، نهمین نتیجه ی ملکه انگلیس است.

۱۲- پرنس ادوارد، ارل وسکس

متولد: ۱۹۶۴

پرنس ادوارد، کوچک ترین فرزند ملکه انگلیس و پرنس فیلیپ، در سال ۱۹۹۹ با سوفی ریز-جونز ازدواج کرد. این زوج صاحب ۲ فرزند به نام های لیدی لویی و جیمز ویسکانت سورن شدند.

پرنس ادوارد پس از مدت کوتاهی خدمت در نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، شرکت تولیدات تلویزیونی خود را به راه انداخت. او حالا حامی ملکه در وظایف سلطنتی وی است و در امور خیریه شرکت دارد. تولد پسر پرنسس اوژنی او را یک گام در صف جانشینی تاج و تخت به عقب برد و در جایگاه دوازدهم قرار داد.

۱۳- جیمز، ویسکانت سورن

متولد: ۲۰۰۷

ویسکانت سورن فرزند کوچک تر پرنس اندرو و همسرش است. این زوج تصمیم گرفتند فرزندان شان عنوان پرنس و پرنسس نداشته باشند. تصور می شود این تصمیم برای دوری از برخی فشارهای ناشی از عناوین سلطنتی صورت گرفته باشد.

۱۴- لیدی لویی

متولد: ۲۰۰۳

لیدی لوییی فرزند بزرگ تر پرنس اندرو و همسرش سوفی ریز- جونز است.

۱۵- پرنسس آن

متولد: ۱۹۵۰

پرنسس آن، فرزند دوم ملکه انگلیس و تنها دختر او است. او وقتی متولد شد نفر سوم صف جانشینی تاج و تخت بود اما حالا در جایگاه پانزدهم قرار دارد.

پرنسس آن ۲ بار ازدواج کرده است؛ همسر اولش کاپیتان مارک فیلیپس پدر ۲ فرزند او، پیتر و زارا بود و همسر دومش تیموتی لارنس است.

پرنسس آن در مسابقات اسب سواری المپیک سال ۱۹۷۶ مونترال شرکت کرد و عضو چند نهاد خیریه از جمله نهاد حفاظت از کودکان است که از سال ۱۹۷۰ ریاست آن را برعهده دارد.

۱۶- پیتر فیلیپس

متولد: ۱۹۷۷

پیتر فیلیپس فرزند پرنسس آن و همسر اولش مارک فیلیپس، بزرگ ترین نتیجه ی ملکه انگلیس است. او در سال ۲۰۰۸ با زنی کانادایی به نام آتمن کلی ازدواج کرد و آن ها صاحب ۲ فرزند به نام سوانا و ایسلا شدند.

فرزندان پرنسس آن به دلیل آنکه از سمت مادر در صف جانشینی تاج و تخت حضور دارند از عنوان سلطنتی برخوردار نیستند.

پیتر فیلیپس و همسرش در سال ۲۰۲۰ از تصمیم خود برای جدایی خبر دادند.

۱۷- سوانا فیلیپس

متولد: ۲۰۱۰

سوانا فیلیپس دختر بزرگ تر پیتر فیلیپس و آتمن کلی و اولین نبیره ی ملکه انگلیس است.

۱۸- ایسلا فیلیپس

متولد: ۲۰۱۲

ایسلا فیلیپس دختر کوچک تر پیتر فیلیپس و آتمن کلی است.

۱۹- زارا تیندال

متولد: ۱۹۸۱

زارا تیندال فرزند کوچک تر پرنسس آن و همسر اولش مارک فیلیپس است. او همچون پدر و مادرش حضور موفقی در ورزش اسب سواری داشته است به گونه ای که یک مدال نقره ی المپیک ۲۰۱۲ لندن را در کارنامه ی خود دارد. او در سال ۲۰۱۱ با مایک تیندال، بازیکن سابق راگبی ازدواج کرد و این زوج صاحب ۲ فرزند به نام های میا گریس و لنا الیزابت شدند.

زارا تیندال گرچه به دلیل آنکه از سمت مادر در صف جانشینی تاج و تخت قرار گرفته از عنوان سلطنتی برخوردار نیست اما جایگاه نوزدهم صف را به خود اختصاص داده است.

۲۰- میا گریس تیندال

متولد: ۲۰۱۴

میا گریس فرزند اول زارا و مایک تیندال است.

۲۱- لنا الیزابت تیندال

متولد: ۲۰۱۸

لنا الیزابت فرزند دوم زارا و مایک تیندال و هفتمین نبیره ی ملکه انگلیس است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.