×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برخی می‌گفتند که انتقال سوخت ایران به لبنان در حد یک اعلام رسانه‌ای است

به گزارش«رهوا». سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان امشب پس از تشکیل کابینه لبنان، درباره تحولات این کشور و منطقه، سخنرانی خود را آغاز کرد.

نصرالله در آغاز سخنرانی به مسئله تشکیل کابینه لبنان پرداخت و گفت که حزب الله از این مسئله استقبال می‌کند و قدردانی تمام کسانی است که در این دستاورد نقش‌آفرینی کردند.

شبکه خبری المنار به نقل از نصرالله گزارش داد، اولویت کابینه مشخص است؛ «اولویتی که مخصوص مردم است… ما نیاز به کابینه‌ای داریم که به معیشت مردم اهمیت بدهد».

وی ضمن قدردانی از «صبر، ملی‌گرایی و قبول مسئولیت حسان دیاب»، تأکید کرد: «اولویت دولت کنونی باید اصلاح و نجات کشور از فروپاشی باشد».

انتخابات پارلمانی در موعد مقرر برگزار شود
نصرالله با اشاره به حمایت حزب الله از انتخابات پارلمانی و برگزار شدن آن در زمان معین، گفت: «از روز نخست، صادقانه به تشکیل این کابینه دعوت کردیم… انتخابات، طبیعتا از اولویتها و وظایف دولت کنونی است… امیدواریم به هر چه سریعتر به این کابینه رأی اعتماد داده شود… چرا که وقت تنگ است».

دبیر کل حزب الله در بخش دیگر سخنرانی خود به مسئله ارسال سوخت ایران به لبنان، تصریح کرد: «درباره مقصد کشتی نخست [ایرانی] که فرآورده‌های نفتی را منتقل می‎‌کرد، دو گزینه داشتیم: لبنان یا سوریه… ولی به خاطر اینکه مشکلی برای حکومت لبنان ایجاد نشود، تصمیم گرفتیم به سوریه اعزام شود. سوریه نیز پذیرفت… از سران سوریه به خاطر حمایت، تسهیل و مشارکت برای موفقیت این اقدام، کمال تشکر را داریم».

نخستین کشتی حامل سوخت ایران، وارد سوریه شد
وی ادامه داد: «سوریه، حرکت [کشتی] در بندرگاه بانیاس را برای انبار کردن و حرکت به سمت مرزها تسهیل و امنیت نفتکش‌ها را تأمین کرد… اولین کشتی حامل فرآورده‌های نفتی، شامگاه یکشنبه وارد بندرگاه بانیاس شد و امروز بار خود را تخلیه می‌کند… انتقال فرآورده‌ها به البقاع، روز پنجشنبه آینده آغاز خواهد شد».

نصرالله با بیان اینکه، محاسبات بسیاری از کسانی به هم ریخت که مدعی بودند وعده اعزام کشتی، مصرف رسانه‌ای دارد و غیر قابل تحقق است، خاطر نشان کرد: «محاسباتی تمام کسانی که امیدوار بودند اسرائیلیها کشتیها را هدف قرار دهند، اشتباه از آب درآمد… اسرائیل در تنگناست. معادله بازدارندگی موجود، از رسیدن کشتی نخست حمایت کرد».

آمریکا باز هم دچار شکست محاسباتی شد
وی با اشاره به شکست محاسباتی آمریکا که بر روی نرسیدن کشتیها حساب باز کرده بود، خاطر نشان کرد: «محاسبات کسانی که بر روی ایجاد مشکل بین حزب الله و حکومت لبنان حساب باز کرده بودند، به هم ریخت… همه این محاسبات به پایان رسید و ما نیز به مرحله کار واقعی و جدی رسیدیم».

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه کشتی حامل گازوئیل طی چند روز آینده وارد بانیاس خواهد شد، گفت: «مقدمات اداری برای ارسال کشتی سوم حامل بنزین از ایران نیز انجام شده است… کشتی چهارم نیز حامل گازوئیل خواهد بود و بعدا فرستاده خواهد شد… دولت جدید، درباره کشتیهای بعدی تصمیم خواهد گرفت».

نصرالله با بیان اینکه حزب الله از رهگذر این کشتیها در پی تجارت و سود نیست، بلکه به دنبال کاهش مشکلات مردم لبنان است، تأکید کرد: «برآورد ما این است که برخی از نهادها یا طرفها هستند که احتمالا با خرید گازوئیل یا بنزین ایران، دچار مشکل می‌شدند… ولی فرآورده‌های نفتی متعلق به کل مردم لبنان است».

وی ادامه داد: «درباره توزیع فرآورده‌های نفتی این گونه عمل می‌کنیم: از ۱۶ سپتامبر تا ۱۶ اکتبر، این فرآورده‌ها را به مدت یک ماه به صورت رایگان در اختیار نهادهای زیر قرار می‌دهیم: بیمارستانهای دولتی، خانه‌های سالمندان، مراکز نگهداری ایتام، مراکز نگهداری معلولان، شهرداریها، آتش‌نشانیها و صلیب سرخ لبنان».

قدردان رهبری و ریاست جمهوری اسلامی ایران هستیم
دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه نباید گازوئیلها وارد بازار سیاه شود، تأکید کرد: «فرآورده‌های نفتی را به لیره لبنان خواهیم فروخت… نصیحت من به دولت جدید این است… که تأمین فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای به شهروندان را تضمین کنند تا مجبور نشود سراغ محتکرین برود… می‌توانستیم یک کاروان کشتی فراهم کنیم، ولی نمی‌خواهیم کسی را تحریک کنیم.. ما به دنبال بهره‌برداری سیاسی یا نمایش رسانه‌ای نیستیم».

نصرالله ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران و حضرت رهبری و رئیس جمهوری آقای رئیسی و مسئولان دولتی ایران به دلیل تحمل این مسئولیت، خاطر نشان کرد: «از سوریه و دولت و رئیس جمهورش به دلیل تسهیلات و کمکی که کردند تشکر می‌کنیم … از برکات آغاز این مسیر، این است که باب‌های جدیدی باز شد و سبب شد که آمریکا به دنبال رساندن گاز از مصر به لبنان باشد و این برای کاهش رنج مردم خوب است».

وی با بیان اینکه «تشکیل هیأتی از دولت لبنان و ارسال آن به سوریه که سال‌ها بود خواستار آن بودیم، از برکات دیگر این مسیر بود [که آمریکایی‌ها مجبور شدند با اعزام آن موافقت کنند]»، تصریح کرد: «قرار است سوخت از عراق هم برسد و از دولت عراق هم تشکر می‌کنیم».

حفظ جان دو اسیر فراری فلسطینی، اولویت اصلی است
دبیر کل حزب الله در بخش دیگر سخنرانی خود به مسئله فرارا شش اسیر فلسطینی از زندان صهیونیستی «جلبوع» پرداخت و گفت: «عملیات تونل آزاد، مفاهیم مهم و زیادی داشت. بیانگر میزان شجاعت، عزم و ابداع این قهرمانان بود… مهمترین معنای عملی این اقدام، اصرار [شهروند] فلسطینی بر آزادی است… روز گذشته نیز صحبتهایی درباره این وجود داشت که این دو اسیر وارد لبنان شده‌اند و ما با شوق بسیار منتظر آنان بودیم».

نصرالله با بیان اینکه مسئولیت حفظ جان دو اسیر باقی مانده از شش اسیری که از زندان گریخته بودند، بر عهده ملت فلسطین است و از اوجب واجبات انسانی، اخلاقی و جهادی به شمار می‌رود، تصریح کرد: «شانزدهمین سالگرد آزادسازی نوار غزه، پیروزی بزگری برای مقاومت و تأکید بر مفید بودن گزینه مقاومت است… آزادسازی نوار غزه باعث شد که [این منطقه] به یک پایگاه اصلی مقاومت و امیدی ملت فلسطین بدل شود».

وی در بخش پایانی سخنرانی خود به مسئله همکاری حزب الله و ارتش لبنان پرداخت و گفت که معادله طلایی «ارتش-ملت-مقاومت» تثبیت شده است و خود را در پیروزیهای سال ۲۰۰۰ و جنگ ۳۳ روزه نشان داد و همچنان خود را نشان می‌دهد.

نصرالله خطاب به آمریکاییها نیز تأکید کرد: «تمامی محاسبات شما به هم ریخت و سیاستهایتان شکست خورد. همه توطئه‌هایتا نقش بر آب شد… شکست خواهید خوود و معادله طلایی که حافظ امنیت داخلی و مرزهای لبنان است، حفظ خواهد شد».

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.