×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بدرقه‌ متفاوت رهبر انقلاب با دولت دوازدهم

به گزارش«رهوا».آخرین دیدار رهبر معظم انقلاب با دولت دوازدهم صبح امروز در حسینیه امام خمینی(ره) انجام شد. دیدار پایانی روسای جمهور با رهبری سنتی است که در ادوار گذشته همواره تکرار شده است. دیداری که برای قدردانی از زحمات هشت ساله مدیران ارشد اجرایی برگزار می‌شد. بررسی آخرین دیدارهای رهبر انقلاب با دولت‌های هشت ساله، چند محور تقریباً مشترک داشت که می‌توان در عناوین ذیل تقسیم‌بندی کرد.

تقدیر و تشکر از تلاش‌های ۸ ساله ضمن  اشاره به ناکامی‌ها: برای مثال ایشان رد آخرین دیدار با دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی ضمن بیان اینکه ” من به شما به خاطر این زحمت هشت ساله، «خسته نباشید» عرض می‌کنم… در همه زمینه‌ها خیلی زحمت کشیدید، خیلی کار کردید و حقیقتاً کشور را پیش آوردید”، فرمودند: “من نمی‌خواهم بگویم که همه آرزوهای ما برآورده شده است. از قبیل مسائل مربوط به عدالت اجتماعی و مسائل مربوط به قشرهای گوناگون، کارهای زیادی وجود دارد که بایستی به مرور انجام گیرد و ان‌شاءاللَّه دولتهای بعدی آنها را انجام خواهند داد. ”

ایشان در آخرین دیدار با دولت سید محمد خاتمی نیز مجدداً به همین نکته اشاره کردند: ” ما همیشه باید در ناکامی‌ها در درجه‌ی اول خود را مخاطب قرار دهیم… ما در درجه‌ی اول باید خود را در همه‌ی چیزهایی که به نظرمان ناکامی و بی‌توفیقی می‌آید، مخاطب قرار دهیم؛ ولی به هر حال شکر الهی را با این همراه کنیم و اجر الهی را برای کاری که به‌خاطر او انجام می‌گیرد، مسلّم بدانیم. بنابراین من به سهم خودم – آن مقداری که شاهد تلاشهای شما بودم – از شما تشکر می‌کنم. ”

تلاش برای امتداد خدمت در مسئولیت‌های دیگر: یکی دیگر از نکات برجسته در این دیدارها، تاکید رهبر انقلاب بر امتداد مسئولیت‌پذیری و تلاش برای خدمت است. در آخرین دیدار با هیئت دولت ششم فرمودند: “شما همه، باید آماده باشید که در جاهای مختلف – چه در دولت آینده، چه در حواشی دولت، چه در کارهای اساسی که مربوط به امور کشور است – خودتان را آماده خدمتگزاری بدانید و قرار دهید. این، وظیفه ماست. این مشاغل، مناصب و عنوانها، فی نفسه ارزشی ندارد. ”

این نکته در دیدار با دولت آقای خاتمی نیز تکرار می‌شود: “شما دوستان در پایان دولت، مأموریتتان تمام می‌شود؛ اما مسؤولیت‌های شما تمام نمی‌شود. انسان در محیط اسلامی هیچ‌گاه از مسؤولیت فارغ و خالی نیست؛ همیشه دارای مسؤولیت است؛ منتها مسؤولیت‌ها متفاوت است. ”

آیت‌الله خامنه‌ای در آخرین دیدار با هیئت دولت دهم نیز مجدداً بر این نکته تصریح کردند: “رشته‌ی خدمت را رها نکنید. همه‌ی تلاشها منحصر نیست در فلان وزارتخانه یا فلان مسئولیت در دولت؛ نه، صحنه‌ی کشور صحنه‌ی تلاش است، صحنه‌ی کار است، صحنه‌ی فعالیت است …”

تجربه‌ و عبرتی که از تلاش‌ها پررنگ‌تر شد
دیدار امروز رهبر انقلاب با هیئت دولت دوازدهم اما قدری متفاوت با آخرین دیدارها با دولت‌های هشت ساله پس از دفاع مقدس بود و نکته‌ی پررنگ در این دیدار، تاکید بر تجربه‌ای است که می‌تواند چراغ راه دولت بعدی باشد. در حقیقت اگر در آخرین دیدارها با دولت‌های قبل ستایش از تلاش‌ها و مسئولیت‌ها پررنگ بود اما در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش‌ها، تکیه‌ی کلام بر تجربه‌ای بود که میراث دولت روحانی است.

دولت آقای روحانی در سال ۹۲ با شعار مذاکره و نشان دادن مزیت نسبی در دیپلماسی توانست به پیروزی دست یابد و در عرض ۱۰۰ روز در زمینه مذاکرات هسته‌ای  توافق ژنو را امضا کند. مجموع مذاکرات دولت آقای روحانی با ۵+۱ منجر به امضای قرارداد برجام شد اما با نقض این پیمان از سوی آمریکا و همچنین عدم انجام تعهدات توسط کشورهای اروپاییِ عضو برجام و همچنین ناکامی دولت در پیشبرد دیپلماسی فعال با سایر کشورها، موجب شد درحالی پاستور را ترک کنند که در شاخص‌های اقتصادی بدترین دولت بعد از انقلاب هستند.

علاوه بر اینها مشکلات ناشی از کمبود برق و همچنین بحران آب در خوزستان و دیگر نواحی کشور، موجب شده تا دولت آیت‌الله رئیسی در سخت‌ترین شرایط عهده‌دار کشور شود. این ناکامی‌ها و ضعف‌ها را می‌توان ناشی از رویکرد غلط دولت روحانی در اعتماد به غرب و مذاکره برای حل مشکلات کشور دانست. دولت آقای روحانی در دوسال ابتدایی تمام پتانسیل خود را معطوف به مذاکره برای عقد قرارداد برجام کرد و بعد از امضای برجام نیز مجدداً به دنبال نقد کردن چک برجام بود. چکی که از قضا از اساس بی‌محل هم بود!

با خروج آمریکا از برجام در سال ۹۷، مجدداً تلاش این دولت معطوف به مذاکره با ۴+۱ برای انجام تعهدات از سوی سایر طرف‌های برجام بود. در حقیقت مذاکره برای نیل به اهداف مذاکره‌ی قبلی انرژی بسیاری را از دستگاه دیپلماسی گرفت و سایر بخش‌های کشور نیز چشم به این داشتند که شاید از رهاورد این مذاکرات شاهد گشایش اقتصادی باشیم. این تلاش‌های بی ثمر منجر به این شد که دولت فعلی با تورم بالای  ۴۴/۲، نرخ بیکاریِ ۸.۸ و نرخ رشد اقتصادی نزدیک به صفر و حتی منفی دولت را تحویل دهد.

این شرایط موجب شد تا آیت‌الله خامنه‌ای برای جلوگیری از احتمال تکرار این تجربه ناخوشایند برای دولت‌های بعدی این واقعیت را هشدار دهند که برای برون رفت از مشکلات توجه به ظرفیت‌های داخلی و معطل نگه نداشتن کشور مهم است چراکه ماحصل ۸ سال تکیه به غربی ها نه تنها سودی برای کابینه یازدهم  ودوازدهم نداشت بلکه خاطره تلخی از آنها در ذهن مردم نقش بست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.