×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
با تأثیرات عجیب «فست فود» بر مغز آشنا شوید

مجله خری«رهوا».در ادامه به این تأثیرات خواهیم پرداخت.

۱- عجول تر می شوید

تأثیر فست فود بر مغز

محققان طی سلسله آزمایشاتی پی بردند فکر فست فود می تواند افراد را عجول کند. در آزمایش دیگری، افرادی که مواجهه ای ناخودآگاه با  لوگوی فست فودها داشتند و بعد متن های خاصی را دیده بودند، در مقایسه با کسانی که هیچ برخوردی با لوگوها نداشتند، با سرعت بیشتری به فست فودها هجوم برده بودند. نحوه ی غذا خوردن ما بر رفتارها و انتخاب های ما که ارتباطی به غذا خوردن ندارند، تأثیری گسترده و اغلب ناخودآگاه دارد.

۲- بیشتر ولخرجی می کنید

مصرف فست فود احتمال ولخرجی کردن را در ما بیشتر می کند، حتی زمانی که دیگر در رستوران نباشید. فست فود برای ما تداعی کننده ی سرعت و کام گیری آنی است. محققان در پژوهشی پی بردند خانواده های ساکن محله هایی که رستوران های فست فود بیشتری در آن ها وجود داشت، پس انداز کمتری داشتند تا خانواده هایی که در محله ی آن ها رستوران های فست فود کمتری وجود داشت (حتی با درنظر گرفتن متغیرهایی مثل درآمد، تحصیلات یا قومیت). با دیدن لوگوی فست فودها یا یادآوری تجربه ای که اخیراً از خوردن غذا در یک رستوران فست فود داشتیم، ذهن ما بی قرار می شود. به همین دلیل احتمال بیشتری وجود دارد که پول خود را خرج یک پاداش آنی کنیم تا اینکه آن برای آینده پس انداز کنیم.

۳- بیشتر مستعد افسردگی می شوید

طبق تحقیقات پژوهشگران، کسانی که زیاد فست فود می خورند، احتمال ابتلا به افسردگی در آن ها ۵۱ درصد از بیشتر از کسانی است که از خوردن آن خودداری می کنند. این محققان در پژوهش خود مشاهده کردند هر چه افراد برگر، پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده ی بیشتری خورده بودند، ریسک افسردگی در آن ها بیشتر بود. به تحقیقات بیشتری نیاز است تا معلوم شود مصرف فست فود باعث افسردگی می شود یا نه، و آیا احتمال مصرف فست فود در افراد مبتلا به افسردگی بیشتر است یا نه. به گفته ی دانشمندان، مصرف زیاد فست فود ممکن است با ایجاد اختلال در سلامت کلی فرد، باعث بالا رفتن ریسک ابتلا به افسردگی شود. اما افسردگی هم ممکن است میزان مصرف فست فود را افزایش دهد.

۴- هم بیش از حد سریع می خورید و هم پرخوری می کنید

تحقیقات نشان داده نه خود غذا، بلکه جو کلی محیط رستوران است که باعث می شود سریع غذا بخورید. رستوران های فست فود با فکر سریع خوردن طراحی شدند و از طرفی، تحقیقات نشان داده هر چه سریع تر غذا بخورید، کالری بیشتری دریافت خواهید کرد. رنگ های زنده و پر انرژی زرد و قرمز که رستوران های فست فود مملوء از آن ها هستند، مثل یک محرک ذهنی عمل می کنند. نورپردازی های مفرط و موسیقی بلند هم می تواند سرعت غذا خوردن شما را بیشتر کند. در تحقیقی مشاهده شد افراد شرکت کننده وقتی به رستورانی با نور ملایم و موسیقی جز رفتند، نزدیک به ۲۰۰ کالری کمتر دریافت کردند و خود بیان کردند بیشتر از معمول از غذای خود لذت برده بودند.

۵- مغزتان به قند اعتیاد پیدا می کند

مردم تصور می کنند فست فود مملوء از کالری و چربی است، اما بسیاری از ما نمی دانیم که میزان قند در بعضی فست فودها بسیار بالا است. تحقیقات جدید نشان داده مصرف بالای قند می تواند منجر به مشکلات جسمانی فراوانی شود، از بیماری های قلبی گرفته تا دیابت و چاقی. اسکن های مغزی هم نشان داده قند می تواند بسیار اعتیادآور باشد. هر چه قند بیشتری مصرف کنید، احتمال اینکه دائماً هوس مواد قندی کنید بیشتر می شود.

۶- ممکن است در برابر پیام های تبلیغاتی رسانه ها آسیب پذیرتر شوید

طبق گزارش نهادهای نظارتی آمریکا، برندهای فست فود در این کشور ۴/۶ میلیارد دلار را صرف تبلیغات خود کردند. بر اساس این گزارش، کودکان زیر ۶ سال روزانه به طور متوسط شاهد ۳ آگهی تبلیغاتی درباره ی فست فود بودند و این میزان در نوجوان های ۱۲ تا ۱۷ ساله، حدود ۵ عدد بود. به ویژه ذهن نوجوان ها در برابر پیام های تبلیغات مواد غذایی آسیب پذیر است. اسکن های مغزی نشان می دهد مراکز پاداش در مغز نوجوان ها واکنش بیشتری به تبلیغات و لوگوهای مواد غذایی، از جمله فست فود دارد، تا دیگر انواع آگهی های تبلیغاتی. به علاوه، به دلیل بالا بودن حساسیت مراکز پاداش در مغز آن ها، نوجوان ها این توانایی بیولوژیکی را ندارند که از لذت کوتاه مدت این پیشنهادات وسوسه برانگیز به خاطر پاداش های بزرگ تری که در آینده نصیب شان خواهد شد، چشم پوشی کنند.

۷- عصبی تر می شوید

افراط در مصرف فست فود، علاوه بر افسردگی، با اضطراب و نگرانی هم مرتبط است. کربوهیدرات های تصفیه شده ای که در بسیاری از فست فودها وجود دارد می تواند باعث بالا و پایین شدن سطح قند خون شود. پایین بودن بیش از اندازه ی قند خون می تواند منجر به حمله ی هراس، بی خوابی و دیگر علائم اضطراب شود. به علاوه، کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ در غذاهای سرخ شده می تواند باعث شود مغز شما نشانه های اضطراب را تقلید کند.

۸- می تواند باعث بی قراری شما شود

مصرف زیاد فست فود یا تنقلات ناسالم می تواند شما را عصبی کند. علت این مسأله رنگ های مصنوعی و مواد نگهدارنده ی موجود در این مواد غذایی، به ویژه سدیم بنزوات است. تحقیقات نشان داده رنگ های مصنوعی و مواد نگهدارنده می توانند باعث به وجود آمدن یک حس اضطراب و بی قراری در مغز شوند. سدیم بنزوات در محصولاتی مانند نوشابه های رژیمی، آب میوه های صنعتی و چاشنی ها مثل سس ها وجود دارد.

۹- ریسک زوال عقل می تواند بالا رود

مصرف زیاد فست فودهای پرچرب می تواند باعث افزایش انسولین تولیدی لوزالمعده شود. افزایش تولید انسولین می تواند منجر به ابتلا به دیابت نوع دو شود، اما علاوه بر آن، میان افزایش انسولین و بروز زوال عقل هم ارتباط وجود دارد. اگر مغز در برابر انسولین مقاومت کند، توانایی آن در ساخت و ذخیره ی خاطرات مختل می شود و به این ترتیب ریسک بروز زوال عقل بالا می رود. بعضی محققان، آلزایمر را دیابت مغز نامیده اند.

۱۰- ممکن است توانایی های یادگیری تان کاهش یابد

در تحقیقی مشاهده شد کسانی که مصرف فست فود در آن ها بالا بود، در تمرینات ساده ی تقویت حافظه عملکرد ضعیف تری داشتند. محققان پی بردند فست فود و دیگر مواد غذایی ناسالم می توانند انعطاف پذیری عصبی را کاهش دهند، فرآیندی که به مغز امکان ذخیره ی تجربیات ما به شکل خاطرات را می دهد.

۱۱- حال روحی تان را بدتر می کند

شاید وقت هایی که حال روحی خوبی نداریم وسوسه شویم سراغ غذاهای چرب و روغنی برویم، اما محققان پی برده اند این کار می تواند نتیجه ی عکس داشته باشد. پژوهشگران در تحقیق خود تأثیر عادت های غذایی «ناسالم» از جمله مصرف فست فود، بر خلق و خو را مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق، بعد از خوردن مواد غذایی ناسالم، هیچ پیشرفت یا پسرفتی در خلق و خوی کسانی که از حال روحی خوبی برخوردار بودند مشاهده نشد، اما کسانی که از قبل روحیه ی خوبی نداشتند از تشدید حال بد روحی شان خبر دادند.

۱۲- ممکن است کنترل اشتها برایتان سخت تر شود

فست فود اعتیاد آور است و البته این مسأله اتفاقی نیست. چربی های ترانسی که در بسیاری از مواد غذایی سرخ شده وجود دارد می تواند توانایی مغز در تشخیص مقدار غذایی که خورده اید و میزان گرسنگی فعلی تان را مختل کند. به همین دلیل است که با خوردن فست فود، بیشتر خرید می کنید و غذا می خورید. فست فود حتی می تواند مراکز لذت در مغز را به گونه ای تحریک کند که از آن ها دوپامین تولید شود، یعنی همان ماده ی شیمیایی ای که باعث اعتیاد می شود. در صورت افراط، ممکن است یک اعتیاد جدی به فست فود به وجود آید. مانند اعتیاد به مواد مخدر، مغز ما برای ارضای هوس هایش، به مواد غذایی ناسالم بیشتر و بیشتری نیاز پیدا می کند. این اعتیاد به قدری شدید است که حتی آگاهی نسبت به این موضوع هم ترک آن را راحت نمی کند، درحقیقت، دست کشیدن از فست فود و تنقلات ناسالم در حرف ساده تر از در عمل است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.