×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بایدن: آماده تعامل با ۱+۵ درباره برجام هستیم

به گزارش«رهوا».جو بایدن روز جمعه با حضور مجازی در کنفرانس امنیتی مونیخ همراه با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، این مطلب را مطرح کرد.

وی با اشاره به ماده پنجم پیمان آتلانتیک شمالی گفت هر حمله به یکی، حمله به دیگری خواهد بود و متعهد هستیم به صورت جمعی با تهدیدها مقابله کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که افغانستان هرگز به محل و پایگاه تروریست‌ها تبدیل نخواهد شد.

بایدن با تاکید بر مبارزه با تروریسم در عراق و سایر جهان گفت: خروج نیروهای آمریکایی از آلمان را متوقف کردم و سقف تعیین شده دولت گذشته برای تعداد نیروهای آمریکایی در آلمان را برمی‌دارم.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: امروز در نشست سران گروه هفت شرکت کردم تا بتوانیم به صورت جمعی با بحران‌های جهانی همچون کووید ۱۹ مبارزه و برخورد کنیم.

بایدن اضافه کرد: این به معنای بازآفرینی نهادهای اقتصادی و مدرن کردن توانایی نظامی در عین حال رهبری با دیپلماسی است. با همکاری هم می توانیم جهان را برای همه امن‌تر سازیم.

بایدن:آمریکا بازگشته است

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه نهادهای دموکراتیک در معرض تهدید قرار گرفته است، گفت: ما در بحبوحه یک بحث بنیادین درباره آینده و مسیر جهان هستیم. بر این باورم که دموکراسی پیروز خواهد شد و باید پیروز شود.

بایدن افزود: به نظرم ماموریت همیشگی ما است، دموکراسی اتفاقی نیست بلکه باید برای آن جنگید و باید ثابت کنیم که بهترین راه برای آینده جهان است.

وی ادامه داد: باید برای مقابله با چالش بلند مدت چین، به صورت هماهنگ و راهبردی مقابله کرد. رقابت با چین دشوار خواهد بود و باور دارم که در نظام جهانی، اروپا و آمریکا با هم کار می‌کنند و می توانیم در رقابت آینده پیروز شویم. این کار با انجام سرمایه‌گذاری لازم ممکن خواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: باید مطمئن شویم که نه فقط توسط یک عده کم بلکه توسط یک عده گسترده محافظت می‌شود. ما نباید اقدامات مخرب اقتصادی چین که به بنیادهای دموکراسی آسیب می‌رساند، نادیده بگیریم.

بایدن همچنین به روسیه اشاره کرد و گفت: پوتین قصد تضعیف ائتلاف ناتو را دارد، تهدید یک کشور مستقل برای کرملین بسیار آسان‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ممکن است چالش‌های ما با روسیه متفاوت‌تر از چین باشد، خاطرنشان کرد: به همان اندازه این چالش اهمیت دارد. نمی‌توانیم به دوران جنگ سرد بازگردیم.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به خطرات تغییر اقلیمی گفت: این بحران موجود است و اگر شکست بخوریم همه ما از پیامدهای آن ضربه خواهیم خورد.

بایدن افزود: از امروز بار دیگر ایالات متحده یکی از اعضای توافق پاریس خواهد بود. من از رهبری مستمر اروپا برای رهبری تغیرات اقلیمی در چهارسال گذشته سپاسگزارم.

وی منع گسترش هسته‌ای را هم نیازمند دیپلماسی دانست و ادامه داد: به همین دلیل آمریکا و روسیه توافق استارت جدید را تمدید کردند و به همین دلیل آماده‌ام با گروه ۱+۵ وارد گفت وگو شوم.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: همچنین به همین دلیل است که ما آماده تعامل دوباره با گروه۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران هستیم. ما همچنین باید به طیفی از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در سراسر خاورمیانه بپردازیم.

بایدن ادامه داد: قصد داریم با اروپایی‌ها و دیگر طرف‌ها همانگونه که پیش می‌رویم، همکاری داشته باشیم.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش از این به طرف آمریکایی یادآوری کرد که به دلیل خروج آمریکا از برجام، ١+۵ وجود ندارد. اکنون تنها ایران و ١+۴است.

وی ادامه داد: به یاد بیاورید، ترامپ اتاق [برجام] را ترک و تلاش کرد آن‌را منفجر کند. حرکات نمادین خوب است اما برای احیای ١+۵، آمریکا باید عمل کند و تحریم‌ها را بردارد. ما نیز پاسخ خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم تاکید کرد: این ترتیب کلیدی است؛ تعهد؛اقدام؛ نشست.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه اظهارات خود همچنین با تاکید بر اینکه باید از دسترسی و استفاده گروه‌های تروریستی به مواد رادیواکتیو جلوگیری کرد، گفت: طیفی از چالش‌هایی است که آمریکا و اروپا با همدیگر باید به آنها بپردازند.

بایدن اضافه کرد: محدوده چالش‌های پیش رو، بسیار گسترده و پیچیده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.