×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ایران منادی نظم نوین جهانی از شرق

به گزارش«رهوا».انقلاب اسلامی ایران در چهل و دومین سالگرد پیروزی خود، منادی نظم نوین جهانی است. اگر ۴۲ سال پیش انقلاب مردم ایران علیه طاغوت داخلی به ثمر رسید، اکنون این انقلاب ۴۲ ساله منادی نظمی جهانی است که به فردای بدون امریکای استکباری می‌اندیشد؛ نظمی که با هرگونه استعمار، استثمار و یکجانبه‌گرایی در عرصه جهانی مخالف است و بر استقلال و نفی هرگونه وابستگی تأکید دارد. این مهم در حالی است که نظام لیبرال دموکراسی به رهبری امریکا در حال فروپاشی است و تحولات یک سال گذشته در این کشور گویای این حقیقت است. از این رو همگرایی منطقه‌ای برای مقابله با هرگونه بازیابی نظام در حال احتضار امریکا، تصمیمی عقلانی و از سر حکمت است. اهمیت روابط ایران، چین و روسیه به عنوان سه قدرت بزرگ آسیا و جهان که در تقابل با اهداف استعماری و یکجانبه‌گرایی امریکا هستند، در چنین شرایطی مضاعف است و سفر مقامات کشورمان به این دو کشور را از این زاویه باید مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.
در جریان سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه که به دعوت رسمی رئیس دومای این کشور صورت گرفته است، دکتر محمد باقر قالیباف پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به ولادیمیر پوتین را به ویچسلاو والودین، رئیس دومای روسیه تقدیم کرد.
تحولات منطقه و نقش محوری جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر تعیین کننده و تأثیرگذار از یک سو و ناکامی‌های ایالات متحده امریکا در مسیر توسعه‌طلبی در منطقه که با بروز و ظهور انقلاب اسلامی کلید خورده است از سوی دیگر، مسیر تحولات به نفع آسیا را رقم زده است و بدیهی است در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران با درک شرایط جهانی و واقعیت‌های موجود، نگاه به شرق را به عنوان یک استراتژی در دستور کار سیاست خارجی خود قرار دهد. از این رو توسعه همکاری‌های راهبردی با دو قدرت منطقه‌ای و جهانی یعنی چین و روسیه در این چارچوب قابل ارزیابی است. همکاری‌هایی که در قالب قرارداد همکاری ۲۵ ساله جمهوری اسلامی ایران با چین فصل نوینی در روابط با این قدرت جهانی را رقم زده و همکاری‌های گسترده با روسیه که نمونه‌هایی از آن در مبارزه مشترک با تروریسم تکفیری داعش در سوریه و عراق جلوه‌ای از این درک راهبردی جمهوری اسلامی ایران است.
اهمیت این موضوع از آن رو است که ایالات متحده امریکا برخلاف ظاهر فریبنده و پرطمطراق خود به مدد رسانه ها، اکنون هژمونی خود را از دست داده و علاوه بر شکاف‌های عمیق داخلی که نمونه‌ای از آن طی یک سال گذشته و در جریان رقابت‌های انتخاباتی دیده شد، با ناکامی‌های گسترده‌ای در جهان همراه شده است. از این رو امید بستن به این قدرت رو به زوال که بعضاً از سوی برخی وابسته‌های داخلی پمپاژ می‌شود، مصداق شرط بندی روی اسب بازنده است. ضمن اینکه سیاست‌های استعماری امریکا طی چهار دهه گذشته با پیچیده‌ترین تحریم‌ها و تهدید‌های نظامی، امنیتی، سیاسی و اقتصادی همواره علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و بلکه این رژیم استعماری در تقابل ذاتی با انقلاب اسلامی است.
بنابراین سفر رئیس مجلس شورای اسلامی در این مقطع تاریخی قابل تأمل است. قالیباف در دیدار همتای روسی خود با یادآوری روابط ایران و روسیه تأکید کرد: «همانگونه که وجود ایران مستقل به نفع روسیه است، وجود روسیه مقتدر نیز به نفع ایران است.»
قالیباف بر بازتعریف روابط پایدار، دراز مدت و راهبردی میان دو کشور تأکید کرد و گفت: «تغییر و جابه جایی در کاخ سفید در نگاه راهبردی ما به مناسبات تهران – مسکو اثری ندارد.»
او با اشاره به مداخلات امریکا در منطقه از جمله در تحولات عراق و سوریه تأکید کرد: «نقشه‌های بلند مدت امریکا به جز ضرر و زیان برای منطقه و به ویژه برای ایران و روسیه اثری ندارد.»
در کنار همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه علیه یکجانبه‌گرایی امریکا، مبادلات تجاری دو همسایه، زمینه مهمی است که می‌تواند چشم انداز مؤثری در روابط اقتصادی دو کشور پیش روی رهبران دو کشور ترسیم کند. از این رو بخشی از برنامه‌های کاری رئیس مجلس به روسیه دیدار با تجار و بازرگانان دو کشور و تلاش برای تسهیل ارتباطات تجاری بود. قالیباف با تأکید بر اینکه رهبران دو کشور ایران و روسیه روی ایجاد ارتباطات عمیق و دقیق در همه حوزه‌ها به ویژه در بحث اقتصادی تأکید دارند گفت: «براین اساس دو هاب مالی و لجستیکی میان دو کشور به زودی شکل خواهد گرفت.»
طراحی ساختار‌های جدید برای روابط اقتصادی مسکو-تهران
قالیباف ظهر دیروز پس از دیدار با ویچسلاو والودین رئیس مجلس روسیه در جمع خبرنگاران حضور یافت و با بیان اینکه روسیه اولین مقصد سفر خارجی من به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی است، گفت: «مهم‌ترین موضوع در این سفر پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی برای آقای پوتین رئیس جمهور روسیه بود که در این پیام بر استحکام، راهبردی و مستمر بودن روابط ایران و روسیه تأکید شده است و هیچ تغییر سیاسی در دنیا و نگاه‌های یکجانبه‌گرایانه هم تأثیری بر این رابطه نخواهد داشت.»
وی با بیان اینکه در نشست درباره مسائل دوجانبه ای، منطقه ای، جهانی و مباحث مشترک بحث و بررسی انجام شد، افزود: «قالب‌های فراوان و مشترکی وجود دارد که باید با ساختار‌های جدید و تقویت ساختار‌های گذشته در حوزه مسائل اقتصادی، فرهنگی، فنی، انرژی، صنعتی، گردشگری، اقتصادی، کشاورزی، علمی و دانشگاهی پیش برود.»
قالیباف با بیان اینکه ایران و روسیه مشترکات فراوانی درباره مسائل منطقه‌ای و صلح در منطقه دارند که این موضوع لازمه اتخاذ تصمیمات جدید و ساختار‌های جدید است گفت: «تهران و مسکو همچنین در موضوع امنیت و صلح منطقه‌ای و جهانی و مبارزه با تحریم‌های ظالمانه علیه دو کشور مسائل و موضوعات مشترک دارند.»
ایران و روسیه علیه استاندارد‌های دوگانه امریکا
والودین، رئیس مجلس روسیه نیز ضمن تشکر از دکتر قالیباف برای انتخاب روسیه به عنوان اولین کشور خارجی برای سفر خود، گفت: «امیدوارم گفتگو‌ها و ملاقات‌ها در این سفر مبنای خوبی برای توسعه کارآمد روابط پارلمانی میان دو کشور ایران و روسیه و همچنین در عرصه‌های دیگر شود.»
وی تأکید کرد: «هدف ما از گفتگو‌ها این است که بتوانیم به نتایج واقعی و توسعه روابط میان ایران و روسیه در زمینه‌های انرژی، کشاورزی و حمل و نقل برسیم و شرایطی فراهم شود که روابط تجاری و اقتصادی دو کشور گسترش یابد و به پروژه‌های جدیدی در نتیجه دست پیدا کنیم.»
وی با بیان اینکه روابط ایران و روسیه از نظر تاریخی یک حالت ویژه‌ای دارد، گفت: «ما و ایران با تحریم‌ها و جنگ‌های تجاری و استاندارد‌های دوگانه، که نه تنها علیه ما بلکه علیه چین و کره شمالی اعمال شده، یک مبارزه مشترک داریم.»
والودین تصریح کرد: «این جنگ‌های تجاری از سوی امریکا علیه روسیه و ایران به صورت علنی انجام شده و یا تحت عنوان حفاظت از بازار‌های اروپایی انجام می‌شود.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.