×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ایران مشتش را برای آژانس باز نکرد

به گزارش «رهوا»، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی بعد از دو ساعت مذاکره با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، به یک توافق موقت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست پیدا کرد که البته همین توافق باعث شد گروسی با خوشحالی تهران را ترک کند.

پیش از این، منابع غربی گفته بودند که ایران پذیرفته به آژانس اجازه دسترسی به تجهیزات نظارتی در سایت‌های هسته‌ای را بدهد و همچنین در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای و منشأ اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده با آژانس همکاری کند، ولی محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از مذاکرات با گروسی گفت که ایران اجازه می‌دهد این سازمان اقداماتی برای دوربین‌های نظارتی در سایت‌های هسته‌ای ایران انجام دهد.

محمد اسلامی گفت: «ما بر سر جایگزینی کارت‌های حافظه دوربین‌های آژانس توافق کردیم.» اسلامی توضیح داد: «قرار شد تیم فنی مربوط بعد از توافق به ایران بیایند تا بتوانند اقداماتی را که باید، برای دوربین‌ها به لحاظ فنی انجام بدهند و کارت‌های حافظه، طبق روالی که طبق پادمان است و در ایران نگهداری و پلمب می‌شود همان جا کارت‌های قدیمی را پلمب کنند و کارت‌های جدید حافظه را در دوربین‌ها نصب کنند.» او گفته که این توافق طبق «روال جاری و طبیعی در سیستم نظارتی آژانس است.» همانطور که یک مقام آگاه به پرس‌تی‌وی گفته توافق انجام شده به معنی آن نیست که «تغییری در ممانعت از دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اطلاعات دوربین‌های نصب شده در سایت‌های هسته‌ای ایران» اعمال می‌شود.

تا پیش از تعدیل تعهدات فراپادمانی ایران، آژانس به طور آنلاین به دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای ایران دسترسی داشت، ولی بعد از کاهش تعهدات فراپادمانی، ایران دسترسی آنلاین آژانس به دوربین‌ها را قطع و در عوض، دوربین‌های نظارتی، اطلاعات را ضبط می‌کرد و اطلاعات ضبط شده در ایران نگهداری می‌شد.

علی اکبر صالحی، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی، اسفندماه ۱۳۹۹ گفته بود آژانس تا سه ماه حق دسترسی به دوربین‎های نظارتی را ندارد و اگر تحریم‎‌ها لغو نشود این اطلاعات پاک شده و می‎گوییم دوربین‎‌ها را بردارند.

با این حال، خرداد ماه ۱۴۰۰، توافق ایران با آژانس مجدداً تمدید شد و ایران قبول کرد اطلاعات دوربین‌ها را پاک نکند. با پایان زمان توافق، ایران می‌توانست در سایه بی‌تعهدی طرف غربی، اطلاعات دوربین‌ها را پاک کند، ولی برای حفظ فضای مذاکراتی، از این کار اجتناب کرد. با توافق دیروز، دسترسی آژانس به دوربین‌ها به صورت آنلاین نخواهد بود، ولی کارشناسان آژانس اجازه پیدا می‌کنند حافظه‌هایی جدید، روی دوربین‌های آژانس نصب کنند و به این ترتیب اطلاعات به صورت غیرآنلاین روی این حافظه‌ها ثبت می‌شود. با این حال، همانطور که رئیس سازمان انرژی اتمی گفته، حافظه‌های قبلی «در ایران نگهداری و پلمب می‌شود.»
خوشحالی زایدالوصف گروسی
در حالی که تا همین سه روز قبل، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال از قصد امریکا و کشور‌های اروپایی برای یک قطعنامه جدید در نشست شورای حکام که از امروز در وین شروع می‌شود خبر داده بودند، هم ایران و هم آژانس، از توافق روز یک شنبه راضی به نظر می‌رسند و البته در این بین آژانس، با وجود اینکه نتوانسته دوربین‌های خود را از حالت آفلاین در آورد، راضی‌تر از طرف ایرانی است. از تصاویر و اظهارات رافائل گروسی، می‌توان دریافت که او خوشحالی خود را از توافق مخفی نمی‌کند. گروسی گفت: «خیلی خوشحالم که گفتگو‌های ما نتیجه سازنده برای ادامه فعالیت‌های فنی آژانس در تهران داشت و این یک گارانتی برای آژانس است.» گروسی با اعلام اینکه در کمتر از دو هفته کنفرانس عمومی در وین برگزار خواهد شد، اظهار داشت: «خیلی خوشحال شدم از اینکه شنیدم اسلامی سرپرست هیئت اعزامی به وین خواهد بود و ادامه مذاکرات در دفتر من در وین برگزار خواهد شد.» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم با بیان اینکه «مذاکرات خوب و سازنده‌ای» انجام شد، گفت: «روح حاکم بر مذاکرات ایجاد فرصت برای توسعه تعاملات و همکاری‌ها بود، مسائل میان دو طرف فنی است و مسائل سیاسی جایگاهی ندارد.» او همچنین تأکید کرد: «برای ایران آنچه حائز اهمیت است، اعتمادسازی است و اینکه اعتماد متقابل بین ایران و آژانس وجود داشته باشد و آژانس طبق توافق در جهت پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای ایران نقش مؤثرتری ایفا کند و به پیشرفت فناوری هسته‌ای ایران کمک کند.» تل‌آویو در این بین نتوانست نگرانی خود را از توافق جدید ابراز نکند. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در کنفرانسی در تل‌آویو مدعی شد «زمان عمل فرا رسیده» و در ادامه از اعضای برجام خواست تحریم‌ها را اعمال کنند و افزود: «بیانیه‌های مشترک کافی نیست.» او گفت قدرت‌های جهانی که به دنبال تجدید گفتگو‌های هسته‌ای با ایران هستند باید علیه آن تحریم اعمال کنند تا این کشور را به سمت رسیدن به توافق سوق دهند.
تهران منتظر پاسخ…
تا اینجای کار ایران یک گام دیگر با حسن نیت، البته در دولتی جدید برداشته است. غروب دیروز انریکه‌مورا معاون کمیسیونر سیاست خارجی اروپا از توافق ایران و آژانس استقبال کرد. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه هم گفته که توافق دیروز از جهت سفر دوباره گروسی به تهران که در آینده نزدیک انجام می‌شود، اهمیت دارد. رابرت مالی، نماینده امریکا در امور ایران، روز شنبه، به فاصله یک روز قبل از توافق تهران با آژانس، در توئیتی نوشته بود که تازه مجموعه‌ای از نشست‌های سازنده را در پاریس با همکاران اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در مورد آینده مذاکرات برجام و اهمیت بازگشت سریع به اجرای متقابل به پایان رساندیم. این توئیت نشان می‌داد که واشنگتن از قبل از توافق روز گذشته مطلع بوده است. با این حال، دولت جدید در تهران که بر «نتایج ملموس» در مذاکرات اصرار دارد، احتمالاً منتظر خواهد ماند تا انعکاس اولین گام حسن نیت خود را مشاهد کند و بعد وارد پروسه مذکراتی در وین خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.