×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ایران حق دریافت خسارت دارد

آقای رئیس جمهوری روز گذشته در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی پیرامون دریافت خسارت از آمریکا در صورت بازگشت به برجام گفتند که فعلا در مقام دریافت خسارت یا تعیین پیش‌شرط برای ایالات متحده برای بازگشت به برجام نیستیم و اگر آمریکا به این معاهده برگردد برای ما کفایت می‌کند.

طرح چنین سخنانی از سوی رئیس جمهوری البته مسبوق به سابقه است و ایشان قبلا هم در این باره گفته‌بودند که آمریکا با یک امضا از برجام خارج شد و با یک امضا می‌تواند به برجام برگردد.

واقعیت این است در چنین شرایطی اگر قرار بر این باشد که به‌واسطه بازگشت احتمالی دولت ایالات متحده آمریکا هیچ مطالبه خسارت و تعیین پیش‌شرطی و توبیخی صورت نگیرد، این در واقع یک نوع چراغ سبز به آمریکاست که از این پس هم می‌تواند هر نوع رفتاری با ما داشته‌باشد و ما هم در نقطه مقابل ناتوان خواهیم‌بود که به لحاظ حقوقی، سیاسی، اقتصادی با اقدامات دولت آمریکا مقابله کنیم.

چنین شرایطی دولتمردان ما را در ایفای وظایف خود در قبال دفاع از حق و حقوق ملت ایران با مشکلات بزرگی مواجه خواهدکرد.

منطقی نیست که یکی از طرف‌های برجام بدون انجام تعهدات خود از این معاهده خارج شود و حتی فراتر از آن نه تنها تحریم را لغو نکند، بلکه آن را تشدید کند و خسارات اقتصادی فراوانی را بر ملت و دولت ایران تحمیل کند اما صرف امضای مجدد قرارداد، زمینه را برای بازگشت همراه با نادیده‌گرفتن حق و حقوق ایران فراهم کند.

به هر صورت ایران نفعی از این معاهده نبرده و حضورش در برجام و خروج آمریکا از این معاهده هم شرایط را به لحاظ اقتصادی و سیاسی برای ما با توجه به تشدید تحریم‌ها دشوار کرده‌است.

اتخاذ این رویکرد از سوی دولت، مطابق با عرف بین‌الملل نیست زیرا براساس قواعد و قوانین بین‌الملل امکان شکایت و اقامه دعوا در این زمنیه برای ما فراهم است و ما باید از طریق رسمی و قانونی در مجامع بین‌الملل شکایت خود را پیگیری کنیم.

این رویه حتما باعث دفاع از حقانیت ملت ایران است و نباید آن را نادیده گرفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.