×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اگر پنجره هواپیما حین پرواز بشکند چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش«رهوا».در ادامه می خواهیم ببینیم در صورت وقوع چنین اتفاقی چه رخ خواهد داد.

اتفاق بی سابقه ای نیست

تا به حال چند باری پیش آمده که پنجره های هواپیما در حین پرواز شکسته باشد. مثلاً:

  • در سال ۱۹۹۰ در حین پرواز ۵۳۹۰ شرکت هواپیمایی انگلیسی بریتیش ایرویز، شیشه ی یکی از پنجره های جلویی هواپیما از جا درآمد و چیزی نمانده بود خلبان هواپیما از پنجره به بیرون کشیده شود. خوشبختانه یکی از مهمانداران هواپیما در آخرین لحظه خلبان را گرفت و تا فرود هواپیما او را نگه داشت و اینگونه خلبان نجات یافت.
  • در سال ۲۰۱۸ هم حادثه ی مشابهی در میانه ی پرواز یک ایرباس A319 رخ داد. در این  پرواز یکی از شیشه های جلویی هواپیما از جا درآمد. خوشبختانه کمک خلبان هواپیما کمربند ایمنی اش را بسته بود و به همین دلیل فقط کمی از بدنش از هواپیما بیرون رفته بود و هیچ آسیب جدی ای ندید.

چه اتفاقی رخ می دهد

در چنین موقعیتی، قبل از هر چیز دیگری یک صدای بسیار بلند به گوش تان می رسد که بر اثر کاهش فشار هوای درون هواپیما به وجود می آید. فشار هوای درون کابین هواپیما بالاتر از فشار هوای بیرون هواپیما است تا سرنشینان هواپیما بتوانند تنفس عادی داشته باشند. به همین دلیل اگر پنجره ای یکباره بشکند، هوای درون هواپیما خیلی سریع تخلیه می شود و اجسام کوچک همچون تلفن یا مجله (یا گاهی هم چیزهای بزرگ تری همچون آدم ها) را هم با خود به بیرون می کشد.

دیگر آثار کاهش فشار عبارتند از کاهش دما و فشار هوا (به همراه شنیده شدن یک صدای ترکیدگی در گوش ها) و مه یا غبار ناشی از وقوع واکنش تراکمی (Condensation) در داخل هواپیما.

اگر برای شما اتفاق افتاد

مانند بسیاری از موقعیت های اورژانسی، مهم ترین چیز این است که وحشت زده نشوید. به علاوه، بهتر است وقتی سر جایتان نشسته اید، کمربند ایمنی تان همیشه بسته باشد. با پایین افتادن ماسک اکسیژن، یکی از آن ها را به صورت خود بزنید و سپس به کودک یا دیگر اطرافیان خود کمک کنید. خدمه ی هواپیما خود را برای فرود اضطراری آماده خواهند کرد و فرود با سرعت انجام خواهد شد تا ریسک را برای مسافرین به حداقل برساند.

به محض آنکه هواپیما به ارتفاع ایمنی رسید، می توانید ماسک را از روی صورت تان بردارید.

با همه ی این ها هواپیماها هنوز هم ایمن هستند

سفرهوایی یکی از امن ترین روش های سفر است و هر چه می گذرد امنیت آن بیشتر هم می شود. به علاوه، وقتی موقعیت اورژانسی ای مانند کاهش فشار هوا رخ می دهد، پنجره ها به ندرت عامل آن هستند: تنها در ۲/۷ درصد از کل موارد وقوع مشکل در تنظیم فشار هوا چنین اتفاقی رخ می دهد. شیشه ها از چندین لایه پلکسی گلس یا پلاستیک اکریلیک ساخته می شوند که دوام بالایی دارند و سوراخ ریزی در آن ها وجود دارد (برای جلوگیری از وقوع واکنش تراکمی).

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.