×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
التهاب در کاخ آل‌سعود؛ اخبار ضدونقیض درباره وضعیت جسمانی ملک سلمان

به گزارش«رهوا».مجتهد کاربری که مشهور به افشای اسرار پشت‌پرده خاندان سعودی است، در تازه‌ترین توییت خود با اشاره به دستگیری‌های اخیر شاهزادگان بلندپایه سعودی نوشت که این دستگیریها در راستای قبضه تاج‌وتخت توسط محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است.

مجتهد در توییت خود آورده است: موج بازداشت شماری از شاهزادگان “به نظر می رسد که با انتصاب مورد انتظار بن سلمان به پادشاهی در ارتباط باشد”.

وی بدون اشاره به جزئیات بیشتری افزود: مخالفت فراگیری در درون خاندان سعودی با این انتصاب وجود دارد.

مجتهد درعین حال مشخص نکرد که آیا انتصاب بن سلمان در سایه وجود پدرش یا بعد از او است؛ به ویژه که خبرهایی از وخامت شدید وضعیت جسمی ملک سلمان در حال دست به دست شدن است.

مجتهد در توییت دیگری نیز از “بازداشت برخی از افسران دستگاههای امنیتی و ارتش و گارد که اعتقاد می رود به احمد بن عبدالعزیز (برادر شاه سعودی) یا محمد بن نایف (ولیعهد سابق سعودی) وفادار هستند،” خبر داد.

وی افزود: موج بازداشت ها علیه دیگرانی هم که همچنان درباره وفاداری آنها به بن سلمان شک و تردید وجود دارد، در جریان است.

دولت عربستان دیروز جمعه، سه نفر از شاهزادگان معروف سعودی را که یکی از آنها برادر ملک سلمان است، دستگیر کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، نیروهای گارد دفتر پادشاهی عربستان سعودی «احمد بن عبدالعزیز» برادر پادشاه کنونی و «محمد بن نایف» ولی عهد سابق سعودی و همچنین «نواف بن نایف» برادر محمد بن نایف را بازداشت کردند.

در همین رابطه، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داد که شاهزادگان نامبرده سعودی به اتهام خیانت بازداشت شدند.

یک منبع بلندپایه عربی نیز به روزنامه القدس العربی نوشت که این دستگیری‌ها هم‌زمان با نگرانی‌ها درباره وضعیت سلامت سلمان بن عبدالعزیز است که از آلزایمر پیشرفته رنج می‌برد و قادر به کنترل امور سیاسی و امنیتی که همگی در دست محمد بن‌سلمان قرار گرفته نیست؛ کسی که در کنار زدن هرکسی که شکی به آن داشته باشد تردید نمی کند.

همزمان برخی سایت ها و کاربران شبکه های اجتماعی از مرگ سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی خبر داده اند.

سایت وطن الدبور امروز نوشت: محمد بن سلمان بعد از مرگ پدرش دست به بازداشت های گسترده شاهزادگان زده است.

این سایت در گزارشی تاکید کرد: کاخ سلطنی سعودی بعد از تلاش شاهزادگان بلندپایه برای سرنگونی بن سلمان از داخل ملتهب است؛ به ویژه بعد از انتشار خبر مرگ شاه سعودی در داخل کاخ های سلطنتی و ناتوانی برخی از شاهزادگان برای دیدار با وی.

به نوشته این سایت، هیچ یک از شاهزادگان سعودی راضی نبوده اند که جوانی ناپخته مثل بن سلمان قدرت را در دست بگیرد و آنها انتظار لحظه مرگ شاه را می کشیده اند تا بتوانند بن سلمان را از قدرت کنار بزنند و از همین رو، بن سلمان نیز انتظار آن را می کشید و موجی از بازداشت راه انداخت.

عبدالله العوده فرزند مبلغ مشهور سعودی نیز در توییتی بازداشت احمد بن عبدالعزیز را تایید کرد. این شاهزاده باعث نگرانی بن سلمان شده است، زیرا از جایگاه و پذیرش در محافل مردمی عربستان برخوردار است. بن همچنین از محمد بن نایف می ترسد، زیرا علیه بن نایف کودتا کرد و او را از ولایتعهدی کنار زد و خودش را به جای او گذاشت.

همزمان کاربران شبکه های اجتماعی نیز خبر مرگ شاه سعودی را دست به دست می کنند.

یک کاربر اماراتی نزدیک به منابع قدرت اماراتی و سعودی به نام حمد المزروعی در توییتر نوشت: “شاه کیش شد”.

علی هاشم از مخالفان رژیم سعودی نیز در توییتی نوشت: همه اصحاب رسانه و فعالان مورد حمایت بن سلمان و امارات برای اعلام مرگ سلمان بن العزیز شاه سعودی و تعیین فرزندش محمد بن سلمان به عنوان شاه عربستان مقدمه چینی می کنند.

وی افزود: ملک سلمان مرده یا در مرحله احتضار به سرمی برد و در ساعات آینده واقعیت برای ما روشن خواهد شد. بازداشت های بن سلمان نیز به این معنا است که شاه مرده یا در احتضار به سرمی برد.

علی مراد از کارشناسان امور کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز به نوبه خود در توییتر نوشت: به نظر می رسد که در ساعات آینده ملک سلمان به نفع فرزندش کنار برو یا او مرده است. المزروعی از تصمیمات قبل از خود دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی عربستان آگاه است.

مشاور محمد بن نایف نیز در توییتر خود با اشاره به حدس قبلی خود برای به راه افتادن موج دوم بازداشت ها در عربستان نوشت: احمد بن عبدالعزیز و عبدالعزیز بن سعود وزیر کشور از بارزترین افراد بازداشت شده هستند و به نظر می رسد که این پایان کار نخواهد بود. برخی از شاهزادگان تحت بازداشت خانگی قرار گرفته اند تا به وضعیت آنها رسیدگی شود. اوضاع در داخل خاندان ملتهب است.

وی در توییت دیگری نوشت: دو نفر از شاهزادگان بلندپایه به همراه گروهی از شاهزادگان قصد تحرک مسالمت آمیزی در داخل خاندان را داشتند که بن سلمان از این مسئله مطلع شد و آنها را بازداشت کرد.

حساب رای الخلیج در توییتر نیز به نقل از یک منبع انگلیسی نوشت: ملک سلمان در وضعیت جسمی بسیار بدی به سر می برد و ممکن است مرده باشد. این امر باعث نگرانی بن سلمان از قبضه قدرت توسط احمد بن عبدالعزیز یا محمد بن نایف با حمایت خاندان سعودی و حامیان آنها شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.