×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افشاگری بهروز وثوقی درباره عاملین ممنوع الکار شدنش پس از انقلاب

به گزارش«رهوا».این پست اینستاگرامی گرچه در حال حاضر در صفحه ی این بازیگر قدیمی سینمای ایران موجود نیست و شبهاتی درمورد صحت آن وجود دارد اما در آن از محمد خاتمی، میرحسین موسوی و محسن مخملباف به عنوان عاملین ممنوع الکاری بهروز وثوقی نام برده شده است.

سه سال قبل، مدتی پس از درگذشت ناصر ملک مطیعی، نامه هایی اداری از دهه ۶۰ منتشر شد که نشان می داد فردین، ناصر ملک مطیعی و بهروز وثوقی توسط نخست وزیر و وزیر ارشاد آن زمان یعنی میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی ممنوع الکار شدند.

از سویی دیگر خاطرات زیادی از بسیاری از اهالی سینما درباره ی تلاش های محسن مخلمباف در جهت ممنوع الکاری تعداد زیادی از ستاره های بازیگری نقل شده است، کارگردان مشهور ایرانی که در دهه ی ۸۰ به فرانسه مهاجرت کرد.

پس از در گذشت ناصر ملک مطیعی در سال ۹۷ ، محمد بهشتی از مدیران سینمایی دهه ۶۰ در گفتگویی درباره ی علت عدم حضور و فعالیت برخی از بازیگران قبل از انقلاب گفت: «وقتی می گفتیم سینما مردم یاد چیزهایی می افتادند و ما با تغییراتی می خواستیم مردم یاد آن چیز ها نیفتند. به همین علت برخی از سوپر استارها تا مدتی نباید حضور می داشتند. این به آن معنی نبود که این ها آدم های بدی بودند. چه بسا که انسان های شریفی بودند.»

وی افزود: «شخصاً با آقای ملک مطیعی و مرحوم فردین در همان زمان صحبت کردم و توضیح دادم. فردین جزء بازیگران محترم قبل از انقلاب بود، او جوانمرد و خانواده دوست بود و من به ایشان توضیح دادم که علت ممنوع الکاری سوپراستارهای قبل از انقلاب به علت این است که سینما آرامش روانی بهتری پیدا کند. مرحوم فردین خودشان قبول کردند که حضور نداشته باشند و گفتتند سینما مهم تر از خودم است.»

بهشتی در ادامه گفت: «آقای وثوقی از طریق شخصی پیام دادند که به ایران باز گردند و من در جواب به ایشان گفتم که اگر از لحاظ مالی و امنیتی مشکلی ندارند ، دلیلی برای عدم حضورشان در ایران وجود ندارد.»

با این حال وقتی در سال ۹۷ و چند روز پس از مرگ ناصر ملک‌ مطیعی، جمعی از چهره‌ های هنری داخل کشور در نامه‌ای به رئیس جمهور حسن روحانی، خواستار بازگشت بهروز وثوقی به کشور شدند، این نامه با واکنش تند محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور همراه شد. وی درباره کمپین هنرمندان برای بازگشت وثوقی به ایران گفت: «این اقدام حساب‌ شده‌ ای است که ما از پشت پرده آن مطلع هستیم. اینکه امروز عده‌ ای از هنرمندان کمپینی به راه می‌ اندازند و از فردی که فسادش در سینمای ایران علنی بود و پس از پیروزی انقلاب به دامان آمریکا فرار کرد، حمایت می‌ کنند و قصد برگرداندن او به کشور را دارند، اقدام حساب‌ شده‌ ای است که از عوامل پنهان اطلاع آن داریم. هر ایرانی‌ ای حق دارد به کشور خود بازگردد و هیچ مقامی نمی‌تواند مانع او شود اما اگر کسی کارهای خلاف و جرم مرتکب شده، باید بر اساس قانون با او برخورد کرد و اینطور نیست که هر کس بخواهد به ایران بازگردد، برای او فرش قرمز پهن کنند.»

در سال ۹۸ شهاب حسینی در نامه ای به رئیس جمهور روحانی خواستار رفع ممنوع التصویری بهروز وثوقی در سینمای ایران شد تا فیلم «آشغال های دوست داشتنی» ساخته ی محسن امیریوسفی که بهروز وثوقی حضور کوتاهی در آن داشت، پس از ۶ سال توقیف به طور کامل نمایش داده شود.

بهروز وثوقی در مصاحبه های خود با نشریه ی چلچراغ که یکی نوروز امسال و دیگری سال ۹۸ منتشر شد نیز از آرزوی خود برای بازگشت به ایران گفت.

او گفت عاشق وطن و مردم خود است و تنها آرزویش این است که قبل از مرگ، حتی در آخرین لحظات زندگی اش به کشور خود بازگردد.

بهروز وثوقی متولد ۲۰ اسفند ۱۳۱۶ در خوی از بازیگران سینمای پیش از انقلاب است. او تجربه ی همکاری با کارگردانان مشهوری همچون ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی، علی حاتمی، امیر نادری، شیرین نشاط و بهمن قبادی را داشته است. قیصر، گوزن‌ ها، تنگسیر، سوته‌ دلان، داش آکل، طوقی و همسفر از جمله آثار درخشان کارنامه وثوقی هستند.

بهروز وثوقی در سال ۵۷ برای بازی در فیلم گربه در قفس به کارگردانی بهمن زرین دست به آمریکا رفته بود که این سفر با انقلاب اسلامی ایران مصادف شد. پس از این اتفاق او دیگر هرگز به ایران بازنگشت و در کالیفرنیا مقیم شد. بهروز وثوقی از آن زمان دیگر فعالیت چشمگیری در عرصه ی بازیگری نداشته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.