×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اسرائیل از ایران و روسیه سیلی خورد
عبدالباری عطوان

به گزارش«رهوا».چگونه ادعای حمله ایران به نفتکش اسرائیل در دریای عمان معادله «پاسخ در زمان و مکان مناسب» را حذف کرد؟ درز خبری که این حمله را به تجاوز اسرائیل به فرودگاه «الضبعه» سوریه مرتبط می‌کند، چه معنایی دارد؟ آیا رزمناوهای آمریکایی موفق به حمایت از کشتی‌های اسرائیلی می‌شوند؟

اگر اتهامات نخست وزیر اسرائیل علیه تهران درست باشد مبنی بر این که ایران با پهپادهای خود به نفتکش اسرائیل در دریای عرب نزدیکی سواحل عمان حمله کرده این یعنی ایران معادله بازدارندگی جدیدی را تحمیل کرده است با این محتوا که «اگر ما را در سوریه هدف قرار دهید، کشتی های شما را در دریاهای آزاد هدف قرار می‌دهیم» و «هشداردهنده از قبل مسئولیتی ندارد.»

درز عمدی و برنامه ریزی شده خبر از سوی سپاه پاسداران مبنی بر این که این حمله در پاسخ به حمله موشکی اسرائیل به فرودگاه الضبعه است، این معادله و قواعد درگیری مبتنی بر آن را تایید می‌کند.

منابع لبنانی نزدیک به سپاه پاسداران به روزنامه «رای الیوم» تایید کردند فراتر رفتن اسرائیل از رویه‌ همیشگی، ایران را به پاسخ گویی فوری به حمله به فرودگاه مذکور سوق داد. به این ترتیب که خوابگاه سربازان و نه انبار تسلیحات یا باند فرودگاه را هدف قرار داده است.

این اعلام بی‌سابقه درباره پاسخ انتقام جویانه ایران طبق گفته منابع بالا بر راهبرد جدید ایران دلالت دارد که بر در دست گرفتن زمام ابتکار عمل و پاسخ فوری مبتنی است.

وزیر امور خارجه اسرائیل به گرفتن انتقامی سخت تهدید کرد و رسانه‌های اسرائیلی تایید کردند پاسخ آماده شده و منتظر فرارسیدن زمان است. اما اگر این‌گونه است پس چرا اسرائیل به شورای امنیت شکایت برده است؟ درحالی که می‌داند وتوی چین و روسیه در انتظارش است.

اسرائیل اگر پاسخ ندهد و توهین را تحمل کند تسلیم شکست در این نبرد شده و اگر هم پاسخ دهد نیز شکست خورده زیرا با این پاسخ در دام ایران افتاده و درهای جهنم را به روی خود باز کرده زیرا پاسخ ایرن آماده است و مرحله پاسخ در زمان و مکان مناسب به پایان رسیده است.

این حمله برای نخستین بار نشان می‌دهد که سپاه پاسداران ایران خود زمام ابتکار عمل را در دست گرفته و دیگر بر بازوهای نظامی متحد خود مانند انصارالله در یمن یا حزب الله در لبنان، بسیج مردمی یا الحشد الشعبی در عراق و جهاد اسلامی در غزه اتکا ندارد.

سپاه پاسداران پیام آشکاری را به اسرائیل هنگام جنگ اخیر غزه ارسال کرد که در ارسال پهپادی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر نمود می‌یابد. این پهپاد در حریم هوایی نوار غزه پرواز کرد. مضمون این پیام این است که ایران از این پهپادهای بسیار پیشرفته در اختیار دارد و می‌تواند به اهدافی در بنادر حیفا و اسدود حمله کند.

این که کشتی‌های جنگی آمریکایی ماموریت حمایت از نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری اسرائیل را در دریای عرب و اقیانوس هند برعهده بگیرند بسیار پرهزینه از نظر مالی و نظامی برای هر دو طرف یعنی آمریکا و اسرائیل خواهد بود و ممکن است اثربخشی محدودی داشته باشد.

نتیجه این که اسرائیل دو سیلی محکم در پاسخ به تجاوز مکررش به اهداف ایران و سوریه و نیز حزب الله دریافت کرده است؛ اولی وقتی بود که روسیه ارتش سوریه را به سامانه موشکی‌ای مجهز کرد که می‌تواند تمام موشک های اسرائیل را سرنگون کند و دوم حمله ایران به کشتی‌اش در سواحل عمان بود که تایید کرد حملاتش در عمق سوریه بی‌پاسخ نمی‌ماند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.