×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ارتش میانمار قدرت را به دست گرفت

به گزارش«رهوا».پس از انتشار اخباری درباره بازداشت «آنگ سان سوچی»، رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و دیگر رهبران این حزب در بامداد امروز (دوشنبه) ارتش میانمار در بیانیه‌ای اعلام کرد که قدرت را به مدت یک‌ سال در اختیار گرفته است.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، ارتش میانمار با اعلام حکومت نظامی در این کشور اعلام کرد که قدرت برای مدت یک سال به «مین آنگ هلینگ» فرمانده کل ارتش میانمار منتقل شده است.

حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری سوچی در ۲۳ آبان ماه با کسب ۸۳ درصد از آراء در انتخابات پارلمانی میانمار پیروز شده بود.

در حالیکه اغلب شبکه‌های تلویزیونی میانمار به دنبال شایعاتی در خصوص وقوع یک کودتای نظامی همگی قطع شد، شبکه تلویزیونی «میاودی» ارتش این کشور ساعاتی پیش اعلام کرد که ارتش مطابق با قانون اساسی اعلام وضعیت اضطراری می‌کند تا به موجب آن اختیارات گسترده‌ای را برای انجام اقداماتی داشته باشد.

بنا بر گزارش شبکه «بی بی سی»، ارتش میانمار برگزار‌کنندگان انتخابات پارلمانی آبان ماه را به تقلب گسترده در انتخابات متهم کرده بود و خواستار به تعویق افتادن افتتاح دور جدید پارلمان میانمار شده بود که قرار بود امروز صورت گیرد.

پیش از آنکه ارتش میانمار اعلام کند که قدرت را برای مدت یک سال به دست گرفته است، آنگ سان سوچی و دیگر مقام‌های ارشد حزب اتحادیه ملی دموکراسی از جمله «وین مینت» رئیس‌جمهور میانمار و چند تن از وزرای ایالتی را بازداشت کرده بودند.

ارتش میانمار: بازداشت‌ها به دلیل «تقلب انتخاباتی» بوده است

ارتش میانمار در بیانیه‌ای در خصوص بازداشت رهبران عالیرتبه این کشور گفت که این بازداشت‌ها که اوایل صبح امروز به وقت محلی صورت گرفته است، در پاسخ به «تقلب انتخاباتی» بوده است.

ابراز نگرانی آمریکا از وضعیت میانمار

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید ساعاتی پیش در پی تحولات اخیر در میانمار در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از اوضاع میانمار تهدید کرد که اقداماتی را علیه آنهایی در پیش بگیرد که «آنگ سان سوچی» و «وین مینت» رئیس‌جمهوری میانمار را بازداشت کرده‌اند.

در این بیانیه تهدیدآمیز آمده است: «ایالات متحده در خصوص گزارش‌هایی مطلع شده است که ارتش برمه (میانمار) گام‌هایی را برای تضعیف انتقال دموکراتیک قدرت در کشور انجام داده که شامل بازداشت آنگ سان سوچی مشاور کشور و دیگر مقام‌های مدنی در برمه می‌شود. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی (آمریکا) رئیس‌جمهور [جو] بایدن را در جریان قرار داده است».

سخنگوی کاخ سفید ضمن اعلام حمایت ایالات متحده از رهبران میانمار ادامه داد: «ما همچنان بر حمایت قاطعانه خود از نهادهای دموکراتیک برمه تأکید می‌کنیم و با همکاری شرکای منطقه‌ای خود از ارتش ارتش و تمامی دیگر احزاب می‌خواهیم به هنجارهای دموکراتیک و حاکمیت قانون پایبند باشند و آنهایی را که امروز بازداشت شده‌اند، آزاد کنند. ایالات متحده مخالف هرگونه تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات اخیر یا مانع‌تراشی در مسیر انتقال دموکراتیک قدرت در میانمار است و اگر آنهایی که مسئول هستند از گام‌های خود عقب‌نشینی نکنند، (آمریکا) اقداماتی را علیه آنها در پیش خواهد گرفت».

وحشت و هراس در میان مردم میانمار

در پی وقوع کودتای نظامی در میانمار، مردم از ترس در مقابل عابر بانک‌ها تجمع کرده تا پول‌های خود را از بانک خارج کنند.

یکی از خبرنگاران در توصیف وضعیت امروز در این کشور نوشت: «امروز دوشنبه است و به طور معمول، جاده‌ها در یانگون میانمار شلوغ است اما هم‌اکنون خیابان‌ها خالی از جمعیت است زیرا بسیاری از مردم از بیرون آمدن از خانه واهمه دارند اما بسیاری مقابل عابر بانک‌ها تجمع کرده‌اند تا پول برداشت کنند زیرا کشور در حال حاضر تحت کودتای نظامی است».

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای از ارتش میانمار خواست تا مقام‌های دولتی را که اوایل صبح امروز بازداشت کرده، آزاد کند.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در بیانیه خود در این خصوص نوشت: «ما از رهبران نظامی برمه می‌خواهیم تا تمامی مقام‌های دولتی و رهبران جامعه مدنی را آزاد کند و به اراده مردم برمه همانطور که در انتخابات دموکراتیک هشتم نوامبر ابراز شد، احترام بگذارند. ارتش باید فوراً از این اقدامات عقب‌نشینی کند».

واکنش گزارشگر ویژه آمریکا در امور حقوق بشر میانمار

«تام اندروز» گزارشگر ویژه آمریکا در امور مربوط به حقوق بشر میانمار نیز همچون دیگر مقام‌های آمریکایی ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت کنونی میانمار گفت: «اخبار بسیار نگران‌کننده‌ای که بسیاری از آن می‌هراسیدند در حقیقت در میانمار رخ داده است. خطوط ارتباطی ضعیف است و بنابراین ارتباطات دشوار است اما ظاهراً مشاور دولتی و بسیاری دیگر توسط ارتش بازداشت شده‌اند. وحشتناک است».

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل با محکوم کردن تحولات بامداد امروز در میانمار خواستار آزادی رهبران دولتی این کشور شد.

«استفان دوجاریک» سخنگوی گوترش در بیانیه‌ای از سوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: «وی [گوترش] نگرانی عمیق خود درباره اعلام انتقال تمامی قدرت‌های قانونگذاری، اجرایی و قضایی به ارتش ابراز کرده است. این تحولات نمایانگر ضربه جدی به اصلاحات دموکراتیک در میانمار است».

دبیرکل سازمان ملل در ادامه خواستار حل تمامی اختلافات موجود در میانمار از طریق گفت‌وگوی صلح آمیز شد و گفت: «تمامی رهبران باید در راستای منفعت بزرگ‌تر اصلاحات دموکراتیک میانمار اقدام کنند و در گفت‌وگوهای مهم و جدی مشارکت کرده و از هرگونه خشونت دوری کرده و به طور کامل به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین احترام بگذارند».

وزارت خارجه سنگاپور امروز در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی عمیق درباره تحولات میانمار اعلام کرد: «سنگاپور درباره جدیدترین اوضاع میانمار ابراز نگرانی عمیق می‌کند. ما از نزدیک بر اوضاع نظارت داریم و امیدواریم که تمامی طرف‌ها خویشتنداری کرده و گفت‌وگو را حفظ کنند و برای یک نتیجه‌ای مثبت و صلح‌آمیز همکاری و تلاش کنند».

با اینحال معاون نخست‌وزیر تایلند کودتای نظامی در میانمار را بعنوان «امور داخلی میانمار» توصیف کرد و اظهارنظر بیشتری در این رابطه نکرد.

وزارت خارجه هند نیز همچون بسیاری دیگر از کشورها از جمله سنگاپور در خصوص تحولات امروز صبح میانمار ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی رئیس‌جمهور فیلیپین نیز در واکنشی مشابه با تایلند اعلام کرد که تحولات میانمار یک «مسئله داخلی است که ما در آن مداخله‌ای نمی‌کنیم».

انجمن بانکداران میانمار اعلام کرد که به واسطه وضعیت فعلی در این کشور، بانک‌های این کشور آسیایی به طور موقت تعطیل خواهد بود و با این تفاسیر تنها شماری از عابر بانک‌ها در حال حاضر فعال هستند و باقی به حالت تعلیق درآمده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.